2014-08-12, 22:29
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Den som påstår något.

Nja, det kan inte stämma. Vi påstår ju alla något i den här frågan, på ett eller annat sätt.
Citera
2014-08-12, 22:31
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Det gör jag, men när jag köpte mina skor från Vass visste jag inte att det var viktigt, eller snarare att vissa påstår att det är viktigt. När jag först hörde det trodde jag att det fanns en konsensus om detta, men nu är det uppenbart att det finns två läger.

Jag blev själv lite oroad först, men om vass och andra skokännare tycker att det inte är viktigt så kan jag köpa det. Jag föredrar dock skålade block.

Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Alltså grejen är ju att det handlar om skor, inte några antika ming-vaser. Jag vågar faktiskt lova att oavsett skålning eller inte på blocken så kommer skorna inte explodera.

Det jag kan också lova, såvida man inte har lagt sprängmedel i skorna.
Citera
2014-08-12, 22:34
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Detta känna som en riktig kvasidiskussion.
Jag har 15 år gamla skor där jag använt icke skålade block hela tiden.
Block från skotillverkaren, nota bene. Jag har väldigt tydliga avtryck av mina fötter i innersulorna.
Komforten är utmärkt.
Var och en blir salig på sin tro förstås. Själv tror jag inte, utan jag är övertygad baserat på egen faktisk erfarenhet av mångårigt användande av icke skålade block.

Där satt den, får jag fråga vilka skor som har hållit i 15 år?
Citera
2014-08-12, 22:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nja, det kan inte stämma. Vi påstår ju alla något i den här frågan, på ett eller annat sätt.

Visst är det härligt när man kan kombinera två separata skönheter i en och samma diskussion: juridik och klassisk stil.

Det måste ju vara, om inte annat av diskussionen den senaste dagen, så att det är vedertaget att icke-skålade block (vad kallas dessa förresten?) inte gör någon skada på skon. Således har den som påstår annat bevisbördan.
Citera
2014-08-12, 22:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Block från skotillverkaren, nota bene. Jag har väldigt tydliga avtryck av mina fötter i innersulorna.
Komforten är utmärkt.
Var och en blir salig på sin tro förstås. Själv tror jag inte, utan jag är övertygad baserat på egen faktisk erfarenhet av mångårigt användande av icke skålade block.
Det här talar helt klart för att det bara är en myt.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det jag påstod i det här fallet var att motargumenten inte höll, och jag tycker jag motiverade detta rätt bra.
Citera
2014-08-12, 22:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Här är felet att du utgår från att det krävs lika mycket påfrestning för att förstöra formen som applicerades när skorna användes. Det är fullt tänkbart att kraften från fötterna är mångdubbelt mer än vad som krävs för att med tiden orsaka en maximal kompression av materialet.

Tanken var givetvis inte att mitt rätt raljanta resonemang skulle tas seriöst. Min lilla uträkning innehåller såklart alldeles för många felkällor och felaktiga antaganden för att kunna användas till något annat än att vara lite lustig.
Citera
2014-08-12, 22:54
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Komforten är utmärkt.

Citat:
Det här talar helt klart för att det bara är en myt.

Och jag kan lova att Rolle är långt ifrån den enda som använt skor i 10-20 år med ickeskålade block som kan vittna om det.

Jag har skor med både skålade och icke-skålade block. Jag har aldrig märkt någon skillnad på hur fotavtrycken är på dessa, som är uppåt sex år gamla i några fall och sedan i fallande ålder.
Citera
2014-08-12, 23:01
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Tanken var givetvis inte att mitt rätt raljanta resonemang skulle tas seriöst. Min lilla uträkning innehåller såklart alldeles för många felkällor och felaktiga antaganden för att kunna användas till något annat än att vara lite lustig.
Tja, en sådan uträkning, om än med rätt lösa antaganden, kan ändå användas för att ge indikationer. Om just det antagandet jag påpekade varit sant hade det du skrev haft en viss tyngd.

Men ja, jag medger att jag kanske var lite väl inne i vetenskapsläget, och jag missade helt att du inte var seriös. My bad.
Citera
2014-08-13, 01:47
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Var och testade ett par Loake-brogues idag (dock inte modellen jag vill ha, detta var någon simpel utan öljetter och svart). Kör 44 i tygskor och seglarskor, men nu fick jag ner foten i en 42:a. Är det värt att ta en sko som sitter tajt från början, för den töjer sig antar jag? Eller ska man köra safe och ta en 43a, för den satt också bra, dock lite utrymme för tårna till tåspetsen. Mina boots är för stora, avskyr det. Är Loake generellt små i storlekarna?
Min erfarenhet är att jag brukar få gå ner en halv storlek i Loake, från 8 till 7,5 alltså. Sedan är ju tygskor/gympaskors storleker helt åt fanders. Skon ska de ju inte sitta så tight runt foten så att du pressar ut skon överdrivet mycket, då får du beställa G-bredd på dem istället.

T.ex för mig så tyckte jag att 7,5 UK i Loake var bra i storleken men lite smala så jag beställde G-bredd och de var rymligare men ändå såpass att de inte glappade.
Citera
2014-08-13, 07:20
Medlem
Kopparstadens avatar
[quote=kinesarsle|

Det jag påstod i det här fallet var att motargumenten inte höll, och jag tycker jag motiverade detta rätt bra.[/QUOTE]

Inte för att det är särskilt viktigt men du motiverade faktiskt det helt värdelöst. Något motsägelsefullt tycker jag iaf. Sen är det konstigt att du tycker att vi andra måste bevisa att oskålade block inte är sämre. Det är väl den som påstår att skålade block är bättre som isf måste "bevisa" det.

Citat "Om du verkligen är helt säker på att det är ett mellanrum överallt håller det här resonemanget, men jag har då aldrig sett något sådant. Det är rätt stora arealer där det finns ett mellanrum, men det betyder ingenting.

Vi är ju några som har hyfsade skosamlingar och haft våra skor i några år och ingen av oss har märkt att oskålade block skulle vara sämre, än mindre har vi ägnat det någon tanke. Tror jag talar för samtliga när jag säger att vi faktiskt struntar i om vår subjektiva åsikt inte duger och att folk får ha precis vilka skoblock de vill.

Så, lägg upp lite bilder på dina Vass så vi får se lite schyssta skor
Citera
2014-08-13, 08:23
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Där satt den, får jag fråga vilka skor som har hållit i 15 år?

Tre par skor från tidigt i min "skokarriär" då jag hade en faiblesse för clunky double soles :-).
Två par Alden mao...
Senast redigerad av RolleFC 2014-08-13 kl. 08:25.
Citera
2014-08-13, 09:17
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Tre par skor från tidigt i min "skokarriär" då jag hade en faiblesse för clunky double soles :-).
Två par Alden mao...

Pictures!

I samband med att jag flyttade för ett tag sedan fick tidiga alster i min skosamling åka till Myrornas för ett förhoppningsvis bättre liv. Dock inga kvalitetsskor (typ SAND och något liknande) men ändå sådana man betalt 2 000 kr paret för.

Allt var uppenbarligen inte bättre förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in