Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-01, 21:22
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Emling - Franskt märke i låg-mellanprisklassen som jag inte hört om tidigare. Kan vara värt att kika på hemsidan, inte minst på rea-modellerna. (Jag går inte i god för kvaliteten, har inga egna erfarenheter)
Citera
2014-05-01, 22:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Emling - Franskt märke i låg-mellanprisklassen som jag inte hört om tidigare. Kan vara värt att kika på hemsidan, inte minst på rea-modellerna. (Jag går inte i god för kvaliteten, har inga egna erfarenheter)

Emling är ett av de första verken som Marcos Fernandez ligger bakom. Fernandez startade det i mitten på 90-talet eller nåt sånt, sedan lämnde han företaget i början på 2000-talet och startade Markowski, och så knappt tio år senare drog han igång Septieme Largeur. Han har sålt Markowski nu också, och sysslar bara med SL numera. Gemensamt för alla är att det är spansktillverkade skor som håller fin kvalitet för priset.
Citera
2014-05-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Tack för varningen angående Impregnering, ska inte impregnera dom.

Edit 2: Hur uttalas Loake, är det lok eller lokie?

Det här.. Härligt att se att fler än jag har problem med uttalet på en del ord/märken inom kvalitetsskor. Vet att jag tipsade Alister om att göra ett blogginlägg angående uttal.
Exempel:
Brouge, uttalas det bruge, broge, brog?!
Meermin, mörmin, mermin eller med långt e?!
Citera
2014-05-02, 08:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Det här.. Härligt att se att fler än jag har problem med uttalet på en del ord/märken inom kvalitetsskor. Vet att jag tipsade Alister om att göra ett blogginlägg angående uttal.
Exempel:

Brogue uttalas på engelska som Madonnas Vogue, och på franska (som det lär komma ifrån) borde det bli något i stil med [brågg].

Meermin låter jag någon som kan spanska uttala sig om.
Citera
2014-05-02, 08:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ja, det är ju lite svårt att förklara för någon som erkänt inte gillar kängor överlag. Men en bal boot är ju en oxford i kängformat. Så de gånger du vill ha en känga som är lika dressad som en oxford, är du helt hemma med en bal boot. Dessutom, precis som med kängor i allmänhet, blir byxfallet sublimt på en bal boot.

Det jag kan känna är just det att kängor per se blir mer informella än "vanliga" skor, och att användningsområdet därför blir aningens begränsat i o m a de inte är lika dressade som ett par skor.

Dessutom lär det bli varmt värre, men det är ju mer av en subjektiv åsikt.
Citera
2014-05-02, 08:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Exempel:

Har också undrat om uttalet av Meermin, och frågade Pepe när jag pratade med honom kring trunken här i veckan. Det är tydligen inte ett spanskt ord, utan holländskt, kommer från en båt som hans pappa äger. Uttalas "mErmin", med kort e och betoning på e:t.

Pörrs Vogue exempel funkar rätt bra för Loake med, man säger det med diftongaktig betoning, "loak".
Citera
2014-05-02, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Brogue uttalas på engelska som Madonnas Vogue, och på franska (som det lär komma ifrån) borde det bli något i stil med [brågg].

Meermin låter jag någon som kan spanska uttala sig om.
Jag blev tillrättavisad för några år sedan av en anställd på Twins i Göteborg när jag sa "brouges" som vouge:s. Han sa att det enda var att kalla denna skoform "bråggar".

Jag låter vad som är rätt vara osagt.
Citera
2014-05-02, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Har också undrat om uttalet av Meermin, och frågade Pepe när jag pratade med honom kring trunken här i veckan. Det är tydligen inte ett spanskt ord, utan holländskt, kommer från en båt som hans pappa äger. Uttalas "mErmin", med kort e och betoning på e:t.

Pörrs Vogue exempel funkar rätt bra för Loake med, man säger det med diftongaktig betoning, "loak".
Du menar alltså [märmin] ?
Citera
2014-05-02, 09:13
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Citat:
Ursprungligen postat av aodimp

Om det är holländska borde det väl vara med långt e, ungefär som i IJsselmeer [äjsällmeeer].

Det är väl i sig inte fel att uttala det som bråggar men då antar jag att man förväntas stava det så också. Och dessutom, som vi ju alla vet, är inte bråggar en modell, varför det borde vara fel att tala om en sko som en brågg (eller brogue för den delen). Men det är ju en annan diskussion.
Citera
2014-05-02, 10:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aodimp

Nej. Skriver man det fonetiskt är det isf [mərmin].

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Om det är holländska borde det väl vara med långt e, ungefär som i IJsselmeer [äjsällmeeer].

Det är väl i sig inte fel att uttala det som bråggar men då antar jag att man förväntas stava det så också. Och dessutom, som vi ju alla vet, är inte bråggar en modell, varför det borde vara fel att tala om en sko som en brågg (eller brogue för den delen). Men det är ju en annan diskussion.

Vet inte hur det borde vara på holländska, vet bara hur Pepe sa att man ska uttala det.

Sedan skulle jag säga att brogue både är en benämning på mönstret och en samlingsbenämning på modeller med mönstret, så man kan absolut säga att en sko är en brogue.
Senast redigerad av AlisterG 2014-05-02 kl. 10:10.
Citera
2014-05-02, 12:11
Medlem
mikelmiltons avatar
Är det någon här som har erfarenhet av skor från Lottusse? Jag köpte ett par i förra veckan men hittar lite eller ingen information om dem på internet. En tråd från 2009 på Styleforum är det närmsta jag kommer gällande diskussioner om kvaliteten.
Citera
2014-05-02, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Är det någon här som har erfarenhet av skor från Lottusse? Jag köpte ett par i förra veckan men hittar lite eller ingen information om dem på internet. En tråd från 2009 på Styleforum är det närmsta jag kommer gällande diskussioner om kvaliteten.
Varför köpte du dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in