2014-08-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Det fetade;
Nej, det är absolut inte det första man ska fråga sig. Helt fel utgångspunkt. Varför? En anledning tar du själv upp i raderna efter. Så att t.ex inte en "vettvilling" råkar slinka förbi utredarna och kosta dem dyrbar tid (tid de oftast inte har).
Du har helt rätt i att den första tiden efter att ett mord skett är dyrbar tid för mordutredarna för att komma åt gärningsmannen. I det här fallet med VB blev det mycket besvärligt för mordutredarna därför ingen kropp eller brottsplats hittades, kroppsdelarna kom fram efter mer än två veckor men sannolikt misstänktes om mord på mycket tidigt stadium.
Det är spaningsledningen som skall ta beslut och komma fram till vad som kan ligga bakom mordet och inrikta insatserna därefter, det är ingen tvekan utan att det finns stora resurser att sätta in när det gäller mord. Om det är en vettvilling som ligger bakom mordet, kan de nog snabbt komma fram till.
Sedan finns det en sak som inte får nämnas och det är att det kan vara politisk inblandning i en mordutredning, exempelvis för ett antal år sedan var det en stor mordutredning i landet. Det medförde att 12 mordutredare skulle ha sagt upp sig från uppdraget och motivet skulle vara att de hade fått restriktioner om hur utredningen skulle bedrivas.
Jag läste de här uppgifterna i en stor internationell tidning om de är sanna vet jag inte, men enligt de uppgifterna fanns det en politisk inblandning.
Citera
2014-08-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. Det är ett av fundamenten i den svenska rättsordningen. VAD SOM HELST kan och får användas som bevis. Att sen olika personer kan ha ÅSIKTER om värdet av olika bevis är en helt annan sak.
Uttalande av Per Erik Karlson vid Rikskriminalpolisen.
"Att polisen aldrig utifrån en markering drar slutsatsen att hunden markerat på människa."
Det här bevisar att en hunds markering är inget bevis utan de måste veta vad hunden markerar, den är ett hjälpmedel och ingenting annat.
Citera
2014-08-13, 12:17
Medlem
Citat:
Sorry!

Jag tror det fanns ett slags mönster ja. Det är inte friskt att "sexutpressa" någon (för att tala som en aftonblajetjournalist) för att få ett busskort på länstrafiken. Men VB hade också allmänna problem i kommunikationen med människor som åtminstone i skrift förvärrades av vissa språksvårigheter.

Det är inte otänkbart att en faktor som bidrog till att mordet skedde är saker hon gjorde och sa, som inte en person med normal social och kommunikativ kompetens hade gjort. Risken för konflikter ökar naturligtvis om båda parter har dessa problem och så var ju fallet här. Missförstånd som skruvas upp. Jag har i vart fall hela tiden sett det som en långt mer trolig hypotes än att KJ skulle vara någon iskall psykopat som planerat att mörda någon för mer eller mindre skojs skull.

KJ har visat att han har empati, hans vänner har även berättat om hans personlighet och att han är en djurvän dvs. han är ingen psykopat!
Citera
2014-08-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
VB kan ha berättat för någon att hon skulle hem till KJ.
VB kan ha sms:at till någon(MB) att hon var hos KJ.
Någon såg när KJ hämtade VB.
Någon såg när VB anlände till KJ lägenhet.
VB kan ha berättat för någon att hon varit hos KJ efter att hon lämnat KJ lägenhet.

Nej, KJ hade ingen känd anledning till att ljuga om vittnet(tanten med rullator). Det fetade alternativet verkar rimligast tycker jag då ingen hörde av sig till polisen och berättade att de sett VB. MB kan möjligtvis vetat och av någon anledning valt att tiga, men jag tror inte det.

Ja VB var ju öppen av sig så MB visste säkerligen att hon befann sig hos KJ den 4 maj!!
Citera
2014-08-13, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte detta kanske var ytterligare en man (tatueraren..) som VB haft ihop det med.. Lägger man ihop hennes män och tittar på Hur hon behandlade dem.. Kan man få fram: Vad som väckt ilska.. Vilka människor har hon hotat, utpressat och med vilka metoder..?.. För tydligt är att hon retat upp helt fel person..

Jag förstår hur du tänker och visst flickan var egendomlig men det man måste komma ihåg är
att nästan alla i denna historia är säregna. Det är ju långt ifrån endast KJ som är speciell,
var och varannan här har ju diagnoser är emotiennelt instabila eller har gått i särskola.

Men när väl VB, som absolut inte kunde läsa av personer eller situationer, var runt
"normala" människor blev hon snabbt avvisad och dessa normala personer kunde raskt se
att flickan var mycket speciell. Universitetslärare, KJ: föräldrar, alla polisanmälningar som inte
gav något, bristen på studiekamrater är bara några exempel på normala personer som förstod
att hon var mycket annorlunda.

Även dom udda såg hennes säregna personlighet såsom t ex KJ och endel av hans
likasinnade vänner. Det är en salig blandning av diagnoser och olika personlighetstyper som vi
har att göra med här, alla udda på sitt sätt. Varje "kuf" är inte den andra lik och på så vis
har var och en av dom udda sin egen historia att bidra med och sen för rättsväsendet
att få ihop en sammanhängande historia av detta kan fan inte vara lätt, lättaste utvägen
blev därför ordet affekt.

Att kartlägga hennes "män" ger nog inga fler svar men visst har hon säkert retat,provocerat
utnyttjat och manipulerat många personer runtomkring sig, men resultat nådde hon endast
på sin egen hemmaplan,bland dom mer udda. Här fick hon sex, här kunde hon skicka
hundratals sms per dag utan att blockas, här kunde hon berätta sina hittepåsagor om
våldtäkter, graviditeter och om sin oskuld, utpessa sig till skjuts och busskort och säkert
mycket mer som vi inte vet.

Och det är ju här bland dom udda som mördaren huserar men HR säger som sagt var
att hans historia om vad som hänt är för säregen för att överhuvudtaget lyssnas på
och det kan jag bara hålla med om men jag ger inte mycket för VB:s och MB:s bidrag till
historian heller. Det är omöjligt att komma fram till logiska slutsatser på vad som hände
denna kväll, två säregna personer träffades och den tredje säregna minneslösa personens
telefon råkade tyvärr radera mess denna kväll. Möjligtvis hade man kunnat få lite mer svar
med dessa mess men nu fick man helt enkelt nöja sig med den lilla tekniska bevisningen
som fanns mot KJ. På så vis lyckades man i alla fall få ihop till en dråpdom, men svar
får vi aldrig.
Citera
2014-08-13, 12:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Lägenheten får nog hållas utesluten som mordplats.

1) Inte minsta blodspår/blodstänk från VB
2) Ingen likhundsmarkering
3) Inget blod i avloppet
4) Inga kemikalier som använts vid städningen
5) Lägenheten har inte städats och smutstvätt låg överallt.

Finns inget som stödjer denna hypotes annat än BI och några till som påstått sig höra skrik. Vittnesmål som förändrats kraftigt över tid.

Logiska argument talar emot lägenheten som brottsplats, ja. Det finns ytterligare hållbara argument som utesluter lägenheten.

Vad beträffar skriken så finns det inget alls som utesluter att dessa kan ha kommit från kanal 6 kl 21.15. KJ hade balkongdörren öppen och har ofta hög ljudnivå vid tevetittande pga nedsatt hörsel (Fup).

Hur hade grannarna kunnat undgå att uppfatta de båda gälla skriken (följda av lågmält samtal) från kanal 6?
Citera
2014-08-13, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Logiska argument talar emot lägenheten som brottsplats, ja. Det finns ytterligare hållbara argument som utesluter lägenheten.

Vad beträffar skriken så finns det inget alls som utesluter att dessa kan ha kommit från kanal 6 kl 21.15. KJ hade balkongdörren öppen och har ofta hög ljudnivå vid tevetittande pga nedsatt hörsel (Fup).

Hur hade grannarna kunnat undgå att uppfatta de båda gälla skriken (följda av lågmält samtal) från kanal 6?

Logiska argument ja men då sådana inte behöver tillämpas här i tråden i övrigt, inte minst vad gäller plantering av blod så kan det mycket väl ha skett ett mord i lgh, eller två.
Citera
2014-08-13, 13:02
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Även om du faktiskt skulle ha rätt i det här resonemanget som du nu säkert skrivit minst 100 gånger i tråden (Det har du inte, men för exemplets skull) så kan det aldrig bli någon resning ändå. Allt du skriver handlar om värdering av kända fakta i målet. Resning kräver nya fakta som inte var kända och kunde ha åberopats vid målets ursprungliga avgörande.

Sen ska du sluta upp i att föreläsa i tråden om reglerna i det svenska rättsväsendet. Du har gång på gång visat att du inte kan hur det fungerar och sprider därför desinformation.

Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. Det är ett av fundamenten i den svenska rättsordningen. VAD SOM HELST kan och får användas som bevis. Att sen olika personer kan ha ÅSIKTER om värdet av olika bevis är en helt annan sak.

Visst är det så.

Men exempelvis överdrivs blodmängden visuellt av polisens bildmanipulation och hunden UNO's markeringsförmåga anges i TR/HR till 100%. Enda stödet för detta påstående är hundförarens egen subjektiva bedömning, samtidigt finns det fakta som talar mot att så är fallet(blandannat i samma utredning).

Personligen tycker jag HR viftar bort planteringsteorin alltför lätt. Den alternativa hypotesen behöver inte vara så krånglig som HR beskriver den, och därmed inte hållas osannolik. Det finns som jag förstått det även ett vittne som eventuellt stödjer den alternativa hypotesen.
Citera
2014-08-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Varför anser många att bara för att ha kunnat mörda, stycka en människa är man automatiskt ett psykfall? KJ kan inte heller räknas in som ett psykfall i alla fall inte ett psykfall al ā american psycho.

Vanliga människor kan bli mördare, man kan inte se utanpå en människa om den är en mördare tex.
Många verkar också tro att mördare är monster, oj, oj, oj, vad ni har mycket att lära er i ämnet kriminologi. Förlåt rubbar, detta gäller egentligen inte enkom dig jag var bara tvungen att skriva av mig!

Jag får väl godta ursäkten men tycker nog inte direkt att jag är representativ för den hållning du kritiserar. Har tillbringat mer tid än jag kan (och vill) minnas med mördare (därav en mängd styckmördare fö). Så vissa insikter har även jag förvärvat avs monsterfaktorn (el brist därav) hos nämnda klientel. Har dock inga poäng i kriminologi, vilket jag inte betvivlar att du har; din referens till Am psycho borgar ju tydligt för det.
Ville bara framföra åsikten att VB kanske inte förtjänade sitt öde, att hon inte nödvändigtvis gjort/sagt saker som "bör" leda till att man blir dödad. Att det för ett tillfälligtvis stört psyke kan ha räckt med en liten kommentar om "fel" sak på "fel" sätt.
Citera
2014-08-13, 14:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Visst är det så.

Men exempelvis överdrivs blodmängden visuellt av polisens bildmanipulation och hunden UNO's markeringsförmåga anges i TR/HR till 100%. Enda stödet för detta påstående är hundförarens egen subjektiva bedömning, samtidigt finns det fakta som talar mot att så är fallet(blandannat i samma utredning).

Personligen tycker jag HR viftar bort planteringsteorin alltför lätt. Den alternativa hypotesen behöver inte vara så krånglig som HR beskriver den, och därmed inte hållas osannolik. Det finns som jag förstått det även ett vittne som eventuellt stödjer den alternativa hypotesen.
Jag håller med om det fetstilta. KJ förklarade i TR blodet i bagageutrymmet med att någon kunde ha duttat blod i det, men det tar HR ingen som helst notis om. Istället skriver den att någon
Citat:
...sökt upp bilen och funnit den olåst, lyckats hitta såväl knappen i dörren till bagageluckan som en reservnyckel någonstans i bilen där [KJ] inte kom ihåg var den fanns, placerat Vatchareeya Bangsuans döda kropp i bagageutrymmet, transporterat kroppen till en plats där kroppen kunnat undangömmas, gömt kroppen samt återställt bilen...
som alternativ till åklagarens påstående. Och valet mellan dessa två alternativ är lätt.
Citera
2014-08-13, 14:44
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jag får väl godta ursäkten men tycker nog inte direkt att jag är representativ för den hållning du kritiserar. Har tillbringat mer tid än jag kan (och vill) minnas med mördare (därav en mängd styckmördare fö). Så vissa insikter har även jag förvärvat avs monsterfaktorn (el brist därav) hos nämnda klientel. Har dock inga poäng i kriminologi, vilket jag inte betvivlar att du har; din referens till Am psycho borgar ju tydligt för det.
Ville bara framföra åsikten att VB kanske inte förtjänade sitt öde, att hon inte nödvändigtvis gjort/sagt saker som "bör" leda till att man blir dödad. Att det för ett tillfälligtvis stört psyke kan ha räckt med en liten kommentar om "fel" sak på "fel" sätt.

En mängd styckmördare har du tillbringat tid med berättar du. Kan du berätta om dom varit lejda från utlandet? Har du tillbringat tid med dömda styckmördare? Mig veterligen är de sistnämnda lätträknade i Sverige iaf.
Citera
2014-08-13, 14:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Uttalande av Per Erik Karlson vid Rikskriminalpolisen.
"Att polisen aldrig utifrån en markering drar slutsatsen att hunden markerat på människa."
Det här bevisar att en hunds markering är inget bevis utan de måste veta vad hunden markerar, den är ett hjälpmedel och ingenting annat.

Som jag skrev så är detta en ÅSIKT. Dessutom är den ryckt ur sitt sammanhang. Han avsåg i första hand hur man ska hantera fall där hunden markerar utan att man gör några fynd. Så är inte fallet här, det finns blod från mordoffret. Att du har låst dig vid en stollig teori om några inhyrda mördare som planterat blod från en levande VB har ingenting med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in