2014-08-13, 10:07
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kanske var tatueraren som planterade blodet i KJ:s bagagelucka då menar du? Och hade den infernaliska turen som vissa i tråden trott att karatetränaren haft med alla småspår som pekar mot den dömde: Brist på mobiltrafik/säkra observationer av offret efter att hon ska ha lämnat KJ, oförklarlig radering av SMS-konversation, inga försök att ringa den försvunna, men lögner om det, DNA på kroppen som matchar hans Y-kromosom, "gissningen" att blodet måste vara i bagageluckan, försvunna vapen, ryggsäckar och ev. sängar. Samt en del annat smått och gott. Årets turgubbe i Boden 2013?
Nej, du missuppfattade mig totalt här, mrFold. Det var ingen anklagelse mot någon tatuerare utan mer en fundering över om det fanns ett mönster i hennes hanterande och förhållningsätt till män.. Då behövs fler exempel av hennes turer med dem..
Blanda inte in mig i planteringsteorin, det finns inte.. enl mig!!!!!!!!
Senast redigerad av zayco 2014-08-13 kl. 10:11.
Citera
2014-08-13, 10:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Hur är det med läsförståelsen??

Jag skrev att den tekniska undersökningen ägde rum sjutton dagar efter brottet. Inget om när städhjälpen från kommunen var där.

Möjligheten att Kristoffer Johansson har haft hjälp med städningen kan inte uteslutas.
Så svårt kan det inte vara att hänga med i texten eller?
Tack, utmärkt.

Man behöver inte vara kriminaltekniker för att upptäcka blodfläckar. KJ hade tre dagar på sig att städa, inte nitton som du skrev.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-13 kl. 10:43.
Citera
2014-08-13, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Mycket intressant. Jag är inte en kemist men en spekulation från min sida:

I wikin om Natriumhypoklorit (Klorin) så står det följande:

I kontakt med vatten bli alltså klorinet snabbt vanligt (bords)salt. Och salt reagerar inte Bluestar på enligt databladet. Stämmer detta?

Nej det sker ingen utfällning på NaCl!! Om saltet innehåller fe reagerar Bluestar!

Det fanns grus på golvet i KJ bagage som kan ha gett utslag pga grus kan delvis bestå av femolekyler.
Citera
2014-08-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, väldigt stora möjligheter tycks han ha.
Bara ligg i du och andra så blir det nog resning innan tomten kommer och hälsar på den 24/12.
Att få resning i ett dömt fall är inte lätt men inte omöjligt heller, i det här fallet med KJ borde möjligheterna till resning vara stora.
Man måste se till vad är beviset eller orsaken att KJ dömdes för mord och enligt domen står det som sådant:
Hunden har markerat liklukt i bagageutrymmet. Detta visar att VB legat i bagageutrymmet på KJ:s bil när hon var död.
Tingsrätten har tidigare angett att det funnit utrett att KJ transporterat den döda kroppen i sin bil. Det ter sig , som redan framhållit, mycket oannolikt att KJ transporterat den döda kroppen utan att själv ha varit den , som tagit livet av VB.(Slut citat från domen)
Därför KJ blev dömd för mord i TR och HR är att det har påståtts att han transporterat VB:s döda kropp i sin bil.
Då måste man se vad är det som bevisar att det funnits lik i bagageutrymmet:
Svaret är att hunden Uno markerade i bagageutrymmet, hundföraren sade att Uno hade markerat vid söket som gjordes i KJ:s bil, men han sade inte vad. Sedan påstods det att det var liklukt i bagageutrymmet som Uno markerat, men det har aldrig hundföraren påstått.
Med den påståtta liklukten drogs slutsatsen att det funnits lik i bagageutrymmet som KJ transporterat och att han mördat VB.
Härav kan man dra slutsatsen att man har använt hunden, som skall ha bevisat att det fanns lik i bagageutrymmet.
Att använda en hunds markering som bevis mot en människa är inte tillåtet och kan ses som en stor skandal.
Jag anser att självklart skall KJ ha resning i fallet och en ny rättegång.

Att en hund markerar är en sak men man måste veta vad den markerar och det är ingen som vet vad den markerar i det här fallet.
Även om man spekulerar i att det var kadaverinelukt som hunden Uno är tränad att markera, måste man veta varifrån den lukten kommer.
Det går inte att komma med gissningar när det gäller en sådan här allvarlig sak mot en enskild människa.
Att rätterna dömde för mord är inte underligt när sådant material lades fram i rätten, där det påstods att KJ transporterat lik.
Senast redigerad av Lagro 2014-08-13 kl. 11:12.
Citera
2014-08-13, 10:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
KJ behövde kanske inte riktigt storstäda, om man betänker följande scenario:
VBs kropp visade klara tecken på att ha blivit strypt först. Kanske bara till svimning, med hugg senare.

Han flyttar en ickeblödande livlös kropp till badkaret och Går in i full Dexter-mode

(KJ pratar ju i alla fall om serien flera gånger i förhören. Och om han ville så kunde KJ vara mycket kompetent, i min mening)

Han hade i så fall bara spolat av badrummet.

Jag vet att vissa är skeptiska till detta men jag undrar om han inte kan ha lyckats tvätta och spola ur golvbrunnen på 17 dagar med stora mängder vatten, klorin och annat.
(Hamilkar berättade att Klorin är en välpublicerad, effektiv metod.)

Resterna på badkarskanten kan ha kommit efteråt eller kroppen var inte i kontakt med dessa eftersom duschdraperiet låg emellan. Hamilkar säger även att det är sällsynt att man hittar DNA om det inte är synliga blodfläckar.
Enligt kriminaltekniker CM i TR fanns inga tecken på att kemikalier använts i avloppet, det var inte renare än något annat.
Citera
2014-08-13, 10:49
Medlem
PeterNosters avatar
Det har diskuterats hur en alternativ GM visste att VB fanns hos KJ.
Det fanns ju en spion utklädd till gammal dam med rullator som aldrig har hörts eller hört av sig. KJ hade ju sett hen när han hämtade VB.
Finns hen?
Om inte, varför skulle KJ ljuga om hen?
Citera
2014-08-13, 10:50
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt kriminaltekniker CM i TR fanns inga tecken på att kemikalier använts i avloppet, det var inte renare än något annat.

Lägenheten får nog hållas utesluten som mordplats.

1) Inte minsta blodspår/blodstänk från VB
2) Ingen likhundsmarkering
3) Inget blod i avloppet
4) Inga kemikalier som använts vid städningen
5) Lägenheten har inte städats och smutstvätt låg överallt.

Finns inget som stödjer denna hypotes annat än BI och några till som påstått sig höra skrik. Vittnesmål som förändrats kraftigt över tid.
Citera
2014-08-13, 10:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Nej, du missuppfattade mig totalt här, mrFold. Det var ingen anklagelse mot någon tatuerare utan mer en fundering över om det fanns ett mönster i hennes hanterande och förhållningsätt till män.. Då behövs fler exempel av hennes turer med dem..
Blanda inte in mig i planteringsteorin, det finns inte.. enl mig!!!!!!!!

Sorry!

Jag tror det fanns ett slags mönster ja. Det är inte friskt att "sexutpressa" någon (för att tala som en aftonblajetjournalist) för att få ett busskort på länstrafiken. Men VB hade också allmänna problem i kommunikationen med människor som åtminstone i skrift förvärrades av vissa språksvårigheter.

Det är inte otänkbart att en faktor som bidrog till att mordet skedde är saker hon gjorde och sa, som inte en person med normal social och kommunikativ kompetens hade gjort. Risken för konflikter ökar naturligtvis om båda parter har dessa problem och så var ju fallet här. Missförstånd som skruvas upp. Jag har i vart fall hela tiden sett det som en långt mer trolig hypotes än att KJ skulle vara någon iskall psykopat som planerat att mörda någon för mer eller mindre skojs skull.
Citera
2014-08-13, 11:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att få resning i ett dömt fall är inte lätt men inte omöjligt heller, i det här fallet med KJ borde möjligheterna till resning vara stora.
Man måste se till vad är beviset eller orsaken att KJ dömdes för mord och enligt domen står det som sådant:
Hunden har markerat liklukt i bagageutrymmet. Detta visar att VB legat i bagageutrymmet på KJ:s bil när hon var död.
Tingsrätten har tidigare angett att det funnit utrett att KJ transporterat den döda kroppen i sin bil. Det ter sig , som redan framhållit, mycket oannolikt att KJ transporterat den döda kroppen utan att själv ha varit den , som tagit livet av VB.(Slut citat från domen)
Därför KJ blev dömd för mord i TR och HR är att det har påståtts att han transporterat VB:s döda kropp i sin bil.
Då måste man se vad är det som bevisar att det funnits lik i bagageutrymmet:
Svaret är att hunden Uno markerade i bagageutrymmet, hundföraren sade att Uno hade markerat vid söket som gjordes i KJ:s bil, men han sade inte vad. Sedan påstods det att det var liklukt i bagageutrymmet som Uno markerat, men det har aldrig hundföraren påstått.
Med den påståtta liklukten drogs slutsatsen att det funnits lik i bagageutrymmet som KJ transporterat och att han mördat VB.
Härav kan man dra slutsatsen att man har använt hunden, som skall ha bevisat att det fanns lik i bagageutrymmet.
Att använda en hunds markering som bevis mot en människa är inte tillåtet och kan ses som en stor skandal.
Jag anser att självklart skall KJ ha resning i fallet och en ny rättegång.

Att en hund markerar är en sak men man måste veta vad den markerar och det är ingen som vet vad den markerar i det här fallet.
Även om man spekulerar i att det var kadaverinelukt som hunden Uno är tränad att markera, måste man veta varifrån den lukten kommer.
Det går inte att komma med gissningar när det gäller en sådan här allvarlig sak mot en enskild människa.

Även om du faktiskt skulle ha rätt i det här resonemanget som du nu säkert skrivit minst 100 gånger i tråden (Det har du inte, men för exemplets skull) så kan det aldrig bli någon resning ändå. Allt du skriver handlar om värdering av kända fakta i målet. Resning kräver nya fakta som inte var kända och kunde ha åberopats vid målets ursprungliga avgörande.

Sen ska du sluta upp i att föreläsa i tråden om reglerna i det svenska rättsväsendet. Du har gång på gång visat att du inte kan hur det fungerar och sprider därför desinformation.

Citat:
Att använda en hunds markering som bevis mot en människa är inte tillåtet

Vi har fri bevisvärdering i svenska domstolar. Det är ett av fundamenten i den svenska rättsordningen. VAD SOM HELST kan och får användas som bevis. Att sen olika personer kan ha ÅSIKTER om värdet av olika bevis är en helt annan sak.
Citera
2014-08-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte detta kanske var ytterligare en man (tatueraren..) som VB haft ihop det med.. Lägger man ihop hennes män och tittar på Hur hon behandlade dem.. Kan man få fram: Vad som väckt ilska.. Vilka människor har hon hotat, utpressat och med vilka metoder..?.. För tydligt är att hon retat upp helt fel person..

Ja tatuerare brukar ju ha gott om motiv så varför inte..

Men mera allvarligt talat så kan det givetvis ligga något i det du skriver om VB:s förhållningssätt men jag tycker inte man skall bortse från tanken att hennes död till fullo hade med psykisk störning att göra; KJ blev ju inte nu kryssad vid den stora sökningen men hur nära psykfalls-X:et hamnade han egentligen?
Visst begärde psyket förlängd tid för undersökningen, tyder inte på att han var ett helt enkelt fall att bedöma (?).
Senast redigerad av Rubar 2014-08-13 kl. 11:14.
Citera
2014-08-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja tatuerare brukar ju ha gott om motiv så varför inte..

Men mera allvarligt talat så kan det givetvis ligga något i det du skriver om VB:s förhållningssätt men jag tycker inte man skall bortse från tanken att hennes död till fullo hade med psykisk störning att göra; KJ blev ju inte nu kryssad vid den stora sökningen men hur nära psykfalls-X:et hamnade han egentligen?
Visst begärde psyket förlängd tid för undersökningen, tyder inte på att han var ett helt enkelt fall att bedöma (?).

Varför anser många att bara för att ha kunnat mörda, stycka en människa är man automatiskt ett psykfall? KJ kan inte heller räknas in som ett psykfall i alla fall inte ett psykfall al ā american psycho.

Vanliga människor kan bli mördare, man kan inte se utanpå en människa om den är en mördare tex.
Många verkar också tro att mördare är monster, oj, oj, oj, vad ni har mycket att lära er i ämnet kriminologi. Förlåt rubbar, detta gäller egentligen inte enkom dig jag var bara tvungen att skriva av mig!
Citera
2014-08-13, 11:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det har diskuterats hur en alternativ GM visste att VB fanns hos KJ.
Det fanns ju en spion utklädd till gammal dam med rullator som aldrig har hörts eller hört av sig. KJ hade ju sett hen när han hämtade VB.
Finns hen?
Om inte, varför skulle KJ ljuga om hen?

VB kan ha berättat för någon att hon skulle hem till KJ.
VB kan ha sms:at till någon(MB) att hon var hos KJ.
Någon såg när KJ hämtade VB.
Någon såg när VB anlände till KJ lägenhet.
VB kan ha berättat för någon att hon varit hos KJ efter att hon lämnat KJ lägenhet.

Nej, KJ hade ingen känd anledning till att ljuga om vittnet(tanten med rullator). Det fetade alternativet verkar rimligast tycker jag då ingen hörde av sig till polisen och berättade att de sett VB. MB kan möjligtvis vetat och av någon anledning valt att tiga, men jag tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in