2014-08-13, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När det gäller ett mord det första man skall fråga sig är vad kan motivet vara ? Det är utgångsläget för att hitta mördaren. Det finns alltid motiv om det inte är någon vettvilling som varit i farten, men de vanligen åker fast omedelbart.
När det gäller mord på kvinnor är statistiken mycket hög på att det är sambon eller en person som kvinnan haft förhållande med,som är gärningmannen, men det är inte alltid på det viset, finns undantag också.

Det kan vara att kvinnan satt sig i skulder som hon inte vill eller kan betala, men har försäkringar och annan egendom som lösgöres vid dödsfall och då kan ett mord ske på kvinnan där den närstående mannen har ingenting med det att göra.
Det kan också vara att kvinnan känner till sådant som kan ställa till stora obehagligheter för en man om de blir avslöjade och de kan kvinnan använda som utpressning mot en manlig person.
En sådan siutation kan göra att den personen börjar planera för ett mord som en lösning på problemet.
Vad gäller VB anser jag helt klart att det funnits ett motiv därför hon blev mördad, men det motivet blir en spekulation. Det fanns inga ekonomiska motiv, sådant kan man utesluta och att det var någon svartsjuka kan uteslutas också när man ser till kommunikationerna som hon haft med personer.
Min spekulation är att hon påstått att hon är gravid till en person som inte velat ta på sig något faderskap, den personen har trodd på det och kvinnor brukar inte ljuga om sådant, men det visade sig att VB var inte gravid vid obduktionen.
Det är helt rätt att i det här fallet anser jag att det är lejda gärningsmän som utfört dådet, men jag kanske är ensam att ha den uppfattningen.
Jag anser att KJ har ingenting med fallet att göra och borde få resning och upprättelse för det som drabbat honom. Jag anser att han har stora möjligheter för resning i fallet.

Det fetade;

Nej, det är absolut inte det första man ska fråga sig. Helt fel utgångspunkt. Varför? En anledning tar du själv upp i raderna efter. Så att t.ex inte en "vettvilling" råkar slinka förbi utredarna och kosta dem dyrbar tid (tid de oftast inte har).
Senast redigerad av P-o-beln 2014-08-13 kl. 04:19.
Citera
2014-08-13, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När allt sånt lösgöres och där finns en närstående person, som en make, så brukar det väl tillfalla
just denne också.
Så hur ska en mördare utifrån komma i besittning av detta frågar jag mig då?
Mördar han inte förgäves?
Om det är ett samboförhållande eller att de har äktenskapsförord har kvinnan rätt att testamentera till vem hon önskar. Hennes barn har alltid arvsrätt på henne.
Om det finns en fordran på kvinnan ställs det kravet att pengar som hon är skyldig skall fram från arvet, märkvärdigare än så är det inte.
Du skall inte tro att ett liv är så mycket värd för vissa människor, jag känner själv till vad ett liv kostar i vissa länder och det är inga stor summor.
Därför borde du förstå att pengarna kommer fram om det finns skulder till fel person
Jag kan ge dig ett tips om du misstänker att en kvinna blivit mördad genom att hon har haft skulder, kontrollera hur mycket mannen fått av arvet efter kvinnan, han kanske också fått skulden för mordet som extra krydda.
Du måste inse att idag lever vi i en globaliserad värld med mycket snabba förbindelser över hela världen och folk är van att förflytta sig också. Därför har brotten också blivit globaliserad.
Jag anser att det är allt för många som lever i en 50-60 tals romantik och använder samma manual att se lösningar på brott.
Citera
2014-08-13, 06:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Okej, om jag har förstått det riktigt, så sjukanmälde sig MB från karateträningen, samtidigt som han skötte sitt jobb medan VB var försvunnen.

Det håller inte, det var något annat som höll honom borta från träningen, och det var inte sök efter VB. Vad sysslade han med?

jo de håller, även om du påstår nått annat.
Citera
2014-08-13, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
jo de håller, även om du påstår nått annat.

Hur då?

På vilket sätt håller det?
Citera
2014-08-13, 07:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om det är ett samboförhållande eller att de har äktenskapsförord har kvinnan rätt att testamentera till vem hon önskar. Hennes barn har alltid arvsrätt på henne.
Om det finns en fordran på kvinnan ställs det kravet att pengar som hon är skyldig skall fram från arvet, märkvärdigare än så är det inte.
Du skall inte tro att ett liv är så mycket värd för vissa människor, jag känner själv till vad ett liv kostar i vissa länder och det är inga stor summor.
Därför borde du förstå att pengarna kommer fram om det finns skulder till fel person
Jag kan ge dig ett tips om du misstänker att en kvinna blivit mördad genom att hon har haft skulder, kontrollera hur mycket mannen fått av arvet efter kvinnan, han kanske också fått skulden för mordet som extra krydda.
Du måste inse att idag lever vi i en globaliserad värld med mycket snabba förbindelser över hela världen och folk är van att förflytta sig också. Därför har brotten också blivit globaliserad.
Jag anser att det är allt för många som lever i en 50-60 tals romantik och använder samma manual att se lösningar på brott.

Jaha. Då frågar jag dig: Vem vinner på att leja en mördare som ska döda en ung flicka? Vad tror du det kostat? Är det HA eller hitflugna asiater som vanligt? Vad kostade resan från ett dylikt land ända upp till boden? Hur hittade anstiftaren sin mördare? Vem hade summan med pengar?

Där jag bor kan du bli dödad för ett smycke, mobilen mm om du rör dig i fel områden. Orsaken heter fattigdom. Men din teori gäller inte fattiga människor, den gäller yrkesmördare och jag tror att dom har mycket emot att döda en ung flicka i Boden.
Citera
2014-08-13, 08:33
Medlem
Citat:
Det är stor skillnad på tre dagar, och sjutton dagar som du skrev. Tror du att en man som KJ kan storstäda sin lägenhet på tre dagar?

KJ behövde kanske inte riktigt storstäda, om man betänker följande scenario:
VBs kropp visade klara tecken på att ha blivit strypt först. Kanske bara till svimning, med hugg senare.

Han flyttar en ickeblödande livlös kropp till badkaret och Går in i full Dexter-mode

(KJ pratar ju i alla fall om serien flera gånger i förhören. Och om han ville så kunde KJ vara mycket kompetent, i min mening)

Han hade i så fall bara spolat av badrummet.

Jag vet att vissa är skeptiska till detta men jag undrar om han inte kan ha lyckats tvätta och spola ur golvbrunnen på 17 dagar med stora mängder vatten, klorin och annat.
(Hamilkar berättade att Klorin är en välpublicerad, effektiv metod.)

Resterna på badkarskanten kan ha kommit efteråt eller kroppen var inte i kontakt med dessa eftersom duschdraperiet låg emellan. Hamilkar säger även att det är sällsynt att man hittar DNA om det inte är synliga blodfläckar.
Senast redigerad av lolifer 2014-08-13 kl. 09:24.
Citera
2014-08-13, 08:49
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia: VB blev väl hotad av en tatuerare 2012.
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Denna händelse undrar jag över. Har inte hört detta innan. Vad hände?
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte detta kanske var ytterligare en man (tatueraren..) som VB haft ihop det med.. Lägger man ihop hennes män och tittar på Hur hon behandlade dem.. Kan man få fram: Vad som väckt ilska.. Vilka människor har hon hotat, utpressat och med vilka metoder..?.. För tydligt är att hon retat upp helt fel person..
Senast redigerad av zayco 2014-08-13 kl. 08:52.
Citera
2014-08-13, 08:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
KJ behövde kanske inte riktigt storstäda, om man betänker följande scenario:
VBs kropp visade klara tecken på att ha blivit strypt först. Kanske bara till svimning, med hugg senare.

Han flyttar en ickeblödande livlös kropp till badkaret och Går in i full Dexter-mode

(KJ pratar ju i alla fall om serien flera gånger i förhören. Och om han ville så kunde KJ vara mycket kompetent, i min mening)

Han hade i så fall bara spolat av badrummet.

Jag vet att vissa är skeptiska till detta men jag undrar om han inte kan ha lyckats tvätta och spola ur golvbrunnen på 19 dagar med stora mängder vatten, klorin och annat.
(Hamilkar berättade att Klorin är en välpublicerad, effektiv metod.)

Resterna på badkarskanten kan ha kommit efteråt eller kroppen var inte i kontakt med dessa eftersom duschdraperiet låg emellan. Hamilkar säger även att det är sällsynt att man hittar DNA om det inte är synliga blodfläckar.

Stora mängder klorin hade väl upptäckts med BlueStar, eller?

Citat;
Metalljoner liksom vissa lösnings- och rengöringsmedel som
klorin kan få vätskan att reagera liksom vissa typer av växter

http://www.hundforaren.se/Webshop/Utrustning/Chassegraf/Bruksanvisning%20BS.pdf
Citera
2014-08-13, 09:13
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat;

Hur är det med ammoniak? Det nämnde KJ själv, i förhören.. Att det tar bort blodspår..
http://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4rg/f%C3%A4rgtillbeh%C3%B6r/reng%C3%B6ringsmedel/ammoniak-25proc-teknisk-1l-nitor-001689232#.U-sN7cIcTIU
Det är vattenlösligt och frätande..
Senast redigerad av zayco 2014-08-13 kl. 09:49.
Citera
2014-08-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat;

Mycket intressant. Jag är inte en kemist men en spekulation från min sida:

I wikin om Natriumhypoklorit (Klorin) så står det följande:
Citat:
Natriumhypoklorit ombildas (oxiderar) snabbt när det blandas med vatten, och kvar blir mest natriumklorid (salt). En annan biprodukt är små mängder kloroform.

I kontakt med vatten bli alltså klorinet snabbt vanligt (bords)salt. Och salt reagerar inte Bluestar på enligt databladet. Stämmer detta?
Senast redigerad av lolifer 2014-08-13 kl. 09:31.
Citera
2014-08-13, 09:23
Bannlyst
Citat:
Det är stor skillnad på tre dagar, och sjutton dagar som du skrev. Tror du att en man som KJ kan storstäda sin lägenhet på tre dagar?
Hur är det med läsförståelsen??

Jag skrev att den tekniska undersökningen ägde rum sjutton dagar efter brottet. Inget om när städhjälpen från kommunen var där.

Möjligheten att Kristoffer Johansson har haft hjälp med städningen kan inte uteslutas.
Så svårt kan det inte vara att hänga med i texten eller?
Senast redigerad av Zambora 2014-08-13 kl. 09:28. Anledning: .
Citera
2014-08-13, 09:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zayco
Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte detta kanske var ytterligare en man (tatueraren..) som VB haft ihop det med.. Lägger man ihop hennes män och tittar på Hur hon behandlade dem.. Kan man få fram: Vad som väckt ilska.. Vilka människor har hon hotat, utpressat och med vilka metoder..?.. För tydligt är att hon retat upp helt fel person..

Det kanske var tatueraren som planterade blodet i KJ:s bagagelucka då menar du? Och hade den infernaliska turen som vissa i tråden trott att karatetränaren haft med alla småspår som pekar mot den dömde: Brist på mobiltrafik/säkra observationer av offret efter att hon ska ha lämnat KJ, oförklarlig radering av SMS-konversation, inga försök att ringa den försvunna, men lögner om det, DNA på kroppen som matchar hans Y-kromosom, "gissningen" att blodet måste vara i bagageluckan, försvunna vapen, ryggsäckar och ev. sängar. Samt en del annat smått och gott. Årets turgubbe i Boden 2013?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in