2014-08-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Om MB och AF lämnade prov på sitt Y-DNA skulle det antagligen då bli -1 eller 0, såvida de inte är släkt på fädernets sida med KJ, och såvida ingen av dem är inblandad?

Det stämmer inte överhuvudtaget, låt dig inte luras..!
Senast redigerad av zemixon 2014-08-12 kl. 22:16.
Citera
2014-08-12, 22:16
Medlem
ME077s avatar
[quote=MrFold|49918896] Det är givetvis inte någon "kostnadsfråga" att man inte DNA-testat andra. /QUOTE]
Men man har alltså bara testat 17 av 111 st markörer? Har detta med tillgänglig teknik på SKL att göra eller av kostnadsskäl? (Eller fattar jag det hela fel). Kan man göra en utvidgad analys och då få säkrare/osäkrare träff?
Citera
2014-08-12, 22:17
Medlem
[quote=ME077|49918984]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är givetvis inte någon "kostnadsfråga" att man inte DNA-testat andra. /QUOTE]
Men man har alltså bara testat 17 av 111 st markörer? Har detta med tillgänglig teknik på SKL att göra eller av kostnadsskäl? (Eller fattar jag det hela fel). Kan man göra en utvidgad analys och då få säkrare/osäkrare träff?

Isåfall är det ju skandal eftersom det förekommer tvivel gällande vem som utförde de dödande huggen, styckningen och utplaceringen.
Citera
2014-08-12, 22:18
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
AF kände väl inte till hade VB var hos KJ aktuell kväll?

Det kan han ha vetat om. Utgår från att AF kände till KJ. Så svartsjuk som han var. Han tog sig ju tid att leta upp numret till AN och berätta om VBs förhållande med MB. Även att ett vittne sett AF med KJ i en bil. Gör ju inte saken bättre för hans del.
Citera
2014-08-12, 22:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja faktiskt, det anser jag som helt rimligt för någon närstående att göra. Då dessutom polisen hela tiden körde stenhårt på enbart KJ som GM. Skulle göra det hela lättare.

Svaret kan vara att VB inte gick speciellt långt, efter vittnet sett henne. AF har ju inte varit misstänkt, eller haft span på sig. (vad vi vet) Kan också vara så att AF smet ut på kvällen, hade bevakning på VB den där kvällen. Fångade upp henne på sin väg hemåt. Och VB berättar för AF att KJ hade druckit en öl och att hon därför inte ville få skjuss av KJ. Var dom åkte sen, kanske till något ställe som AF känner till.
Och hur skulle AF ha vetat var han skulle träffa VB efter att ha "smitit ut" före kl 22 utan att hans mamma märkte det?
Citera
2014-08-12, 22:26
Medlem
MrFolds avatar
[quote=ME077|49918984]
Citat:
Det är givetvis inte någon "kostnadsfråga" att man inte DNA-testat andra. /QUOTE]

Det kan jag inte svara på, men jag gissar att det ger en mycket bra approximation. Dvs: Är dessa 17 markörer lika så är det inte många procents sannolikhet att man skulle få en misstämning om fler markörer testades.

Det kan vara värt att påminna om att det här trots allt bara var "hjälpbevisning" i målet.
Citera
2014-08-12, 22:43
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och hur skulle AF ha vetat var han skulle träffa VB efter att ha "smitit ut" före kl 22 utan att hans mamma märkte det?

Redan vid 8-9 kan han ju ha varit ute. Vem vet kanske ännu tidigare. Hans mamma kan ha somnat strax efter 8. Kan säkert också ha smygit ut ifall hon var vaken, finns många exempel på hur det kunnat gå till. Hon sa att AF spelade mycket data spel. Så hade räckt det med att ha spelet påslaget och stänga dörren och gå ut. Så tror hon ju att AF spelar där uppe. Sen kommer han tillbaka senare på kvällen,då morsan ligger helt ovetandes och sover.

Snabbkollade AFs tjejs också, stod dom gjorde slut i mars 2013 om jag inte såg helt fel. Några månader före VB försvann. ( hon skrev AF gjorde slut,bland kommentarerna också) Sedan blir dom ihop igen 9 Maj 2013 eller om det var 2014. Enligt hennes sida. Kan kanske ha med VB att göra. Att han gjorde slut förra året. Man kan bara inte räkna bort AF. Då man fått det bevisat att han är så svartsjuk av sig. Även det att hon var svartsjuk på VB.
Senast redigerad av henkess 2014-08-12 kl. 22:46.
Citera
2014-08-12, 22:44
Medlem
ME077s avatar
MrFold skrev: "Det kan jag inte svara på, men jag gissar att det ger en mycket bra approximation. Dvs: Är dessa 17 markörer lika så är det inte många procents sannolikhet att man skulle få en misstämning om fler markörer testades.
Det kan vara värt att påminna om att det här trots allt bara var "hjälpbevisning" i målet".

Tack. Jag tänkte mig att i en storstad, t ex Stockholm, borde det räcka med att göra den mindre analysen (17 markörer) men i en mindre stad som Boden borde det krävas en mer avancerad analys (fler markörer).
Citera
2014-08-12, 22:46
Medlem
[quote=MrFold|49919139]
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

Det kan jag inte svara på, men jag gissar att det ger en mycket bra approximation. Dvs: Är dessa 17 markörer lika så är det inte många procents sannolikhet att man skulle få en misstämning om fler markörer testades.

Det kan vara värt att påminna om att det här trots allt bara var "hjälpbevisning" i målet.

Det stämmer såklart inte.

Från Resultatvärde (V) till Utlåtande på gradskala:
Med Grad 0 menar vi att det är ungefär lika troligt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen som om det kommer från någon annan (1/6 < V < 6)

Med Grad +1 menar vi att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100).

Med Grad +2 menar vi att det är mellan hundra och sextusen gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (100 ≤ V < 6 000) .

Med Grad +3 menar vi att det är mellan sextusen och en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 000 ≤ V < 1 000 000).

Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V ).

"Minusgrader" är analogt - en sjättedel till en hundradel så troligt ger Grad -1, en hundradel till en sextusendel så troligt ger Grad -2, etc.

Tänk på att inte vända på begreppen:
Vid grad +1 är det sex till hundra gånger troligare att man får detta resultat om det är så att dna:t kommer från just den aktuella personen

...men det betyder inte:
att det är det är sex till hundra gånger troligare att dna:t kommer från just den aktuella personen om det är så att man får detta resultat. Just detta vet vi inget om - det kan finnas andra resultat som vi inte känner till som pekar i annan riktning.
Citera
2014-08-12, 22:54
Moderator
OYs avatar
[quote=zemixon|49919469]
Citat:

Det stämmer såklart inte.

Från Resultatvärde (V) till Utlåtande på gradskala:
Med Grad 0 menar vi att det är ungefär lika troligt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen som om det kommer från någon annan (1/6 < V < 6)

Med Grad +1 menar vi att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100).

Med Grad +2 menar vi att det är mellan hundra och sextusen gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (100 ≤ V < 6 000) .

Med Grad +3 menar vi att det är mellan sextusen och en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 000 ≤ V < 1 000 000).

Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V ).

"Minusgrader" är analogt - en sjättedel till en hundradel så troligt ger Grad -1, en hundradel till en sextusendel så troligt ger Grad -2, etc.

Tänk på att inte vända på begreppen:
Vid grad +1 är det sex till hundra gånger troligare att man får detta resultat om det är så att dna:t kommer från just den aktuella personen

...men det betyder inte:
att det är det är sex till hundra gånger troligare att dna:t kommer från just den aktuella personen om det är så att man får detta resultat. Just detta vet vi inget om - det kan finnas andra resultat som vi inte känner till som pekar i annan riktning.

Jag har också visat det här, i samband med tejprullen, trots det finns det folk som vägrar att ta det till sig. Jag menar att +1 övertolkas. Det kan finnas andra förklaringar till DNA fyndet än att KJ har hanterat benet och som man inte känner till.
Citera
2014-08-12, 22:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Redan vid 8-9 kan han ju ha varit ute. Vem vet kanske ännu tidigare. Hans mamma kan ha somnat strax efter 8. Kan säkert också ha smygit ut ifall hon var vaken, finns många exempel på hur det kunnat gå till. Hon sa att AF spelade mycket data spel. Så hade räckt det med att ha spelet påslaget och stänga dörren och gå ut. Så tror hon ju att AF spelar där uppe. Sen kommer han tillbaka senare på kvällen,då morsan ligger helt ovetandes och sover.

Snabbkollade AFs tjejs också, stod dom gjorde slut i mars 2013 om jag inte såg helt fel. Några månader före VB försvann. ( hon skrev AF gjorde slut,bland kommentarerna också) Sedan blir dom ihop igen 9 Maj 2013 eller om det var 2014. Enligt hennes sida. Kan kanske ha med VB att göra. Att han gjorde slut förra året. Man kan bara inte räkna bort AF. Då man fått det bevisat att han är så svartsjuk av sig. Även det att hon var svartsjuk på VB.
Så, efter att morsan somnat vid 20-tiden(!) sätter han sig i bilen (har han bil?) och väntar på VB utanför KJ:s bostad, utan att veta om hon öht kommer ut under natten. Därefter följer han efter henne på vägar som inte är framkomliga med bil och mördar henne på en plats som sökteamen inte hittar. Nja, jag håller nog mer på MB.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-12 kl. 23:06.
Citera
2014-08-12, 22:57
Medlem
Reviewss avatar
Läser bloggen vad gäller GPRS-uppkopplingar kvällen den 4 maj.

Tider: 17.06.02 och 17.06.04. Förmodade först att det rörde sig om mail som inkommit i boxen. Fast då GPRS-uppkopplingar endast skett vid 3 tillfällen tidigare funderar jag om hon hade en nyligen installerad app på sin phone? GPRS ser inte ut att stödja ex den populära Viber men Whatsup, som även den är poppis. Några minuter därefter slår hon 112*. Funderar bara om där finns ett samband?

17.06.48 och 17.09.46 Dessa aktiviteter har heller inte retts ut, eller? Kan inkommande samtal ha tryckts bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in