2014-08-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt Zemixon, du kan inte hjälpa att du är trögtänkt.. Jag förstår nu att du inte försöker luras. Du saknar helt enkelt bara resurser att förstå även sådant som majoriteten i tråden begriper direkt efter en mindre förklaring.

Jag ska försöka förklara en sista gång för dig. Läs varje punkt och fundera noga över vad den betyder.

- Det DNA man har hittat (som kan skiljas ut från Vatchareeyas DNA) är s.k. Y-kromosomalt DNA, dvs det kan bara komma från en man.

- Y-kromosomer överförs vid befruktningen i oförändrat skick från mannen till barnet. Dvs den är inte som andra kromosomer där arvsanlagen rekombineras vid befruktningen. Det är annars denna rekombinering som gör att varje människa (i princip) har en unik DNA-profil.

- Eftersom Y-kromosomer förs över utan att rekombineras med andra kromosomer så betyder det förstås att de inte är unika för personen. Bortsett från en liten risk på några få procent att den muterar så har exempelvis jag sannolikt samma Y-kromosomala DNA som min pappa, min farfar, min farbror och hans söner. Det kan till och med vara så att min jag har samma sånt DNA som nån som är barnbarns barnbarns barnbarns barnbarn till min farfars farfars farfars farfars bror.

- Alltså vet du inte hur många personer som kan ha en viss Y-kromosomal DNA-profil. Det är antagligen inte jättemånga, men det kan vara ett antal nu levande män.

- SKL:s matchningsskala går på hur sannolikt det är att DNA kommer från en viss, unik person. Eftersom man inte kan veta det säkert med Y-DNA så har man bestämt att man inte sätter högre än +1, oavsett hur stor del av Y-DNA:t man kan jämföra med. Man får +1 om matchningen stämmer. Om man varken kan visa att profilerna är lika eller skiljer sig åt så att man säkert kan säga att det inte kan vara samma person så blir det 0. Annars blir det -1.

- OBS! Det här är alltså ett undantag från hur man normalt använder matchningsskalan. Därför stämmer inte din citerade text och dina länkar.

- En annan persons Y-DNA kan vare sig matchas bättre eller sämre än KJ:s. Man har det DNA man har. Antingen kommer den andra personen inte ha en profil som stämmer och får då -1. Eller så råkar han ha samma Y-DNA som Kristoffer (en sannolikhet på kanske några få procent). Då blir det 1 på honom också. Även om du testar hela Boden så kan ingen få mer än 1. Men de allra flesta kommer att få -1.

- Fattar du nu? Nya tester spelar verkligen ingen roll. De kan inte fria KJ och de kan heller inte användas som bevis för att nån annan skulle vara skyldig. Även om du får MB att frivilligt lämna DNA-prov och det blir 1 så kommer det inte att bli nån resning, jag lovar och svär.

Förstår du inte nu så ger jag upp för all framtid. Men jag kommer att upplysa andra läsare om att du pratar i nattmössan varje gång du försöker dra upp detta med DNA:t igen.

Självklart spelar nya DNAtester tester roll, det kan ha en avgörande roll!

"Även om du testar hela Boden kan ingen få mer än 1"? Hur menar du nu?

Hur många markörer finns det i de testerna?
YDNA111?

Exakt vilken typ av tester har genomförts?

Är det en kostnadsfråga eller?
Citera
2014-08-12, 21:52
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du får inte glömma AF:s mamma, som också måste vara med på ett hörn för att ge falskt alibi.

Ser du det som ologiskt, att ens mor vill skydda sin son?
Rent av tog för givet när hon somnade på kvällen, att AF stannade inne för han sa det.
Citera
2014-08-12, 21:53
Medlem
ME077s avatar
Gick det verkligen inte att göra mer avancerade analyser av håren på tejpen, eller djurhåren? Var det inte värt att skicka proverna till expertis i USA..? Ursäkta upprepning av uttjatat ämne.

"På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik eller för morfologisk jämförelse". (FUP s 272).
Citera
2014-08-12, 21:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ser du det som ologiskt, att ens mor vill skydda sin son?
Rent av tog för givet när hon somnade på kvällen, att AF stannade inne för han sa det.
Nja, mamman kanske upptäckte blodbadet i lägenheten på morgonen och därför ordnade storstädning.

Du glömde svara på hur långt VB kunde gå. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-08-12, 22:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nya tester spelar roll, om det blir resning och ny rättegång.

Som ett hypotetiskt resonemang är detta naturligtvis riktigt. Om du däremot tror att ett DNA-test som ger även Berg en 1:a från SKL skulle vara resningsgrundade för Kristoffer så har du inte förstått hur högt ribban ligger för resning. Inte heller vad värdet av detta bevis är: Det är en pusselbit, ett klassiskt indicium. Kan inte på något vis ensamt fungera som bevis mot KJ men utgör en slags länk i sannolikhetskedjan.
Citera
2014-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
Som ett hypotetiskt resonemang är detta naturligtvis riktigt. Om du däremot tror att ett DNA-test som ger även Berg en 1:a från SKL skulle vara resningsgrundade för Kristoffer så har du inte förstått hur högt ribban ligger för resning. Inte heller vad värdet av detta bevis är: Det är en pusselbit, ett klassiskt indicium. Kan inte på något vis ensamt fungera som bevis mot KJ men utgör en slags länk i sannolikhetskedjan.

Låt oss säga att DNAt från VBs vad kommer från MB.

En mycket relevant fråga: Varför skulle inte ett DNAtest isåfall kunna ge mer än en 1:a menar du?
Senast redigerad av zemixon 2014-08-12 kl. 22:09.
Citera
2014-08-12, 22:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror inte att DNA-test av MB och jämförelse med DNA på vristen är resningsgrundande. Jag tror inte ens de skriftliga falska bevis som bloggen har avslöjat är resningsgrundande. Men jag kommer att fortsätta läsa den. http://falletvatchareeya.blogg.se/
Citera
2014-08-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Gick det verkligen inte att göra mer avancerade analyser av håren på tejpen, eller djurhåren? Var det inte värt att skicka proverna till expertis i USA..? Ursäkta upprepning av uttjatat ämne.

"På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik eller för morfologisk jämförelse". (FUP s 272).

Tänkte just likadant!

Svaren, svart på vitt, kan ligga i de hårstråna!! så ja att skicka vidare testerna är en nödvändighet och kan ge mycket god utdelning!
Citera
2014-08-12, 22:09
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Nja, mamman kanske upptäckte blodbadet i lägenheten på morgonen och därför ordnade storstädning.

Du glömde svara på hur långt VB kunde gå. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Ja faktiskt, det anser jag som helt rimligt för någon närstående att göra. Då dessutom polisen hela tiden körde stenhårt på enbart KJ som GM. Skulle göra det hela lättare.

Svaret kan vara att VB inte gick speciellt långt, efter vittnet sett henne. AF har ju inte varit misstänkt, eller haft span på sig. (vad vi vet) Kan också vara så att AF smet ut på kvällen, hade bevakning på VB den där kvällen. Fångade upp henne på sin väg hemåt. Och VB berättar för AF att KJ hade druckit en öl och att hon därför inte ville få skjuss av KJ. Var dom åkte sen, kanske till något ställe som AF känner till.
Citera
Medlem
ME077s avatar
Citat:
- En annan persons Y-DNA kan vare sig matchas bättre eller sämre än KJ:s. Man har det DNA man har. Antingen kommer den andra personen inte ha en profil som stämmer och får då -1. Eller så råkar han ha samma Y-DNA som Kristoffer (en sannolikhet på kanske några få procent). Då blir det 1 på honom också. Även om du testar hela Boden så kan ingen få mer än 1. Men de allra flesta kommer att få -1.

Om MB och AF lämnade prov på sitt Y-DNA skulle det antagligen då bli -1 eller 0, såvida de inte är släkt på fädernets sida med KJ, och såvida ingen av dem är inblandad?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Självklart spelar nya DNAtester tester roll, det kan ha en avgörande roll!

"Även om du testar hela Boden kan ingen få mer än 1"? Hur menar du nu?

Hur många markörer finns det i de testerna?
YDNA111?

Exakt vilken typ av tester har genomförts?

Är det en kostnadsfråga eller?

Eftersom du vägrar tro mig får jag väl citera FUP för dig: (s 321)
Citat:
Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte
en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således
inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt
DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat.

Observera att experten Hamilkar menade att formuleringen "många män har samma" är missvisande. Det är bättre formulerat på SKL:s hemsida:

Citat:
Y-kromosomal dna-analys
Y-kromosomen finns bara hos män och dess dna kan undersökas avseende markörer som är specifikt förekommande på Y-kromosomen.

Y-kromosomala dna-analyser används framförallt i sexualbrottsutredningar då standardanalysen gett ett dna-resultat som visar på en blandning av dna från både man och kvinna, och kvinnans dna finns i överskott.

De markörer som undersöks är också här de så kallade STR-markörerna (short tandem repeat), precis som då en vanlig dna-analys genomförs, och analysen genomförs med PCR (polymerase chain reaction). I dagsläget undersöker SKL 17 markörer på Y-kromosomen.

Y-kromosomen ärvs i princip intakt, odelad, från far till son, vilket har till följd att manliga släktingar på faderns sida har samma STR-markörer på sin Y-kromosom. Med andra ord är resultatvärdet av ett överensstämmande analysresultat mellan ett spår och en person begränsat då flera personer kan ha likadan Y-kromosom. Resultatet av en analys av Y-kromosomalt dna kallas på grund av den odelade nedärvningen för haplotyp och inte dna-profil.

http://www.skl.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-analyser/Y-kromosomal-dna-analys/

Förstår du nu varför ingen annan man någonsin kan få en bättre matchning i denna DNA-analys och varför man inte sätter högre än +1 på SKL-skalan?

Det är givetvis inte någon "kostnadsfråga" att man inte DNA-testat andra. För det första är det bara aktuellt att göra det med formellt misstänkta personer (i normalfallet, undantag finns), för det andra hade ett DNA-test av t ex Berg eller Flygare inte betytt egentligen någonting för fallet. Möjligen hade det sett ännu sämre ut om Bergs test (vilket är sannolikt till kanske 97-98%) hade kommit tillbaka med -1.
Citera
2014-08-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja faktiskt, det anser jag som helt rimligt för någon närstående att göra. Då dessutom polisen hela tiden körde stenhårt på enbart KJ som GM. Skulle göra det hela lättare.

Svaret kan vara att VB inte gick speciellt långt, efter vittnet sett henne. AF har ju inte varit misstänkt, eller haft span på sig. (vad vi vet) Kan också vara så att AF smet ut på kvällen, hade bevakning på VB den där kvällen. Fångade upp henne på sin väg hemåt. Och VB berättar för AF att KJ hade druckit en öl och att hon därför inte ville få skjuss av KJ. Var dom åkte sen, kanske till något ställe som AF känner till.

AF kände väl inte till hade VB var hos KJ aktuell kväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in