2014-08-12, 23:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Redan vid 8-9 kan han ju ha varit ute. Vem vet kanske ännu tidigare. Hans mamma kan ha somnat strax efter 8. Kan säkert också ha smygit ut ifall hon var vaken, finns många exempel på hur det kunnat gå till. Hon sa att AF spelade mycket data spel. Så hade räckt det med att ha spelet påslaget och stänga dörren och gå ut. Så tror hon ju att AF spelar där uppe. Sen kommer han tillbaka senare på kvällen,då morsan ligger helt ovetandes och sover.

Snabbkollade AFs tjejs också, stod dom gjorde slut i mars 2013 om jag inte såg helt fel. Några månader före VB försvann. ( hon skrev AF gjorde slut,bland kommentarerna också) Sedan blir dom ihop igen 9 Maj 2013 eller om det var 2014. Enligt hennes sida. Kan kanske ha med VB att göra. Att han gjorde slut förra året. Man kan bara inte räkna bort AF. Då man fått det bevisat att han är så svartsjuk av sig. Även det att hon var svartsjuk på VB.

Lägger sig mammor strax efter 20.00?

Han kan ha smugit ut, fast vad är anledningen till smygandet?
Citera
2014-08-12, 23:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
MrFold skrev: "Det kan jag inte svara på, men jag gissar att det ger en mycket bra approximation. Dvs: Är dessa 17 markörer lika så är det inte många procents sannolikhet att man skulle få en misstämning om fler markörer testades.
Det kan vara värt att påminna om att det här trots allt bara var "hjälpbevisning" i målet".

Tack. Jag tänkte mig att i en storstad, t ex Stockholm, borde det räcka med att göra den mindre analysen (17 markörer) men i en mindre stad som Boden borde det krävas en mer avancerad analys (fler markörer).

Det är möjligt att 17 är en vetenskapligt vedertagen nivå. Jag hittade en studie här: http://www.few.vu.nl/~rmeester/preprints/auto_Y_paper.pdf som handlade om bevisvärdet av att kombinera fynd av Y-kromosomalt DNA med ofullständigt DNA (alltså "vanligt", autosomalt DNA som inte innehåller tillräckligt många markörer för att säkert kunna bestämmas till en viss person).

Om jag förstår tabellen på sid 3 rätt så hade man en databas med drygt 2000 män. Om man jämförde i vad mån deras Y-DNA matchade varandra på nivån 17 markörer så hittar man totalt drygt 400 fall av matchningar (dvs 2 män hade likadant DNA). Innan nu Zemixon triumferande utropar "där ser du - jättehög sannolikhet" så ska vi titta på hur många unika par man kan sätta ihop av drygt 2000 män. Svaret är över 2 miljoner! Sannolikheten var alltså minimal om man plockade ut två slumpvis utvalda män att båda skulle ha likadana Y-profiler som stämde på 17 markörer.

Även om vi måste räkna med en högre sannolikhet på en ort där fler personer har släktskap (jag antar att databasen var ett statistiskt slumpmässigt urval) så kan vi lugnt utgå från att sannolikheten fortfarande är väldigt liten.

Att Zemixon fortsätter att åberopa värderingstabellen från SKL visar bara att hen inte har förstått fakta här och jag orkar som sagt inte förklara mer.
Citera
2014-08-12, 23:18
Medlem
MrFolds avatar
[quote=zemixon|49919469]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Det stämmer såklart inte.

Från Resultatvärde (V) till Utlåtande på gradskala:
Med Grad 0 menar vi att det är ungefär lika troligt att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen som om det kommer från någon annan (1/6 < V < 6)

Med Grad +1 menar vi att det är mellan sex och hundra gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 ≤ V < 100).

Med Grad +2 menar vi att det är mellan hundra och sextusen gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (100 ≤ V < 6 000) .

Med Grad +3 menar vi att det är mellan sextusen och en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (6 000 ≤ V < 1 000 000).

Med Grad +4 menar vi att det är mer än en miljon gånger troligare att få detta resultat om dna:t kommer från just den aktuella personen än om det kommer från någon annan (1 000 000 ≤ V ).

"Minusgrader" är analogt - en sjättedel till en hundradel så troligt ger Grad -1, en hundradel till en sextusendel så troligt ger Grad -2, etc.

Tänk på att inte vända på begreppen:
Vid grad +1 är det sex till hundra gånger troligare att man får detta resultat om det är så att dna:t kommer från just den aktuella personen

...men det betyder inte:
att det är det är sex till hundra gånger troligare att dna:t kommer från just den aktuella personen om det är så att man får detta resultat. Just detta vet vi inget om - det kan finnas andra resultat som vi inte känner till som pekar i annan riktning.

Du förstår fortfarande inte. Sannolikheten i SKL:s skala handlar inte om hur stor chans det är att DNA-profilen matchar, utan hur stor bedömd sannolikhet det är att det både förhåller sig så att man får en match i DNA-profilen och att det faktiskt är den misstänkte och inte någon annan man som råkar ha samma DNA.

Tänk hårstrån istället som vi bara testar utifrån hårfärg och tjocklek. Tror du att man nånsin skulle kunna få +4 på en sån test? Givetvis inte - både du och jag inser att även om ett hår på brottsplatsen har samma färg och tjocklek som den misstänktes hårstrån så är det inte en säker bindning eftersom hårstråets tjocklek och färg inte kan användas för att identifiera någon unikt. Om man ändå gjorde en sån test gissar jag att man skulle sätta max +1 på den också.

Återigen: Bry dig inte om SKL:s graderingar här (inte du heller OY!). Dom är missvisande för det är inte sannolikheten för att två män kan ha samma DNA de mäter, utan en tänkt (teoretisk) sannolikhet för att DNA:t verkligen tillhör den misstänkte och inte nån som har samma Y-DNA. Tänk istället att ni plockar ut en slumpvis utvald man från någonstans i Sverige och matchar hans Y-DNA med KJ:s. Hur stor sannolikhet att de har samma? Enligt undersökningen jag länkade ovan 400 på 2 000 000 ungefär. Alltså 1 på 5000! OK, sannolikheten lär vara lägre i Boden om vi inte säkert vet att KJ inte kommer därifrån (och det vet vi inte). Men fortfarande låg!
Citera
2014-08-12, 23:21
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Det är möjligt att 17 är en vetenskapligt vedertagen nivå. Jag hittade en studie här: http://www.few.vu.nl/~rmeester/preprints/auto_Y_paper.pdf som handlade om bevisvärdet av att kombinera fynd av Y-kromosomalt DNA med ofullständigt DNA (alltså "vanligt", autosomalt DNA som inte innehåller tillräckligt många markörer för att säkert kunna bestämmas till en viss person).

Om jag förstår tabellen på sid 3 rätt så hade man en databas med drygt 2000 män. Om man jämförde i vad mån deras Y-DNA matchade varandra på nivån 17 markörer så hittar man totalt drygt 400 fall av matchningar (dvs 2 män hade likadant DNA). Innan nu Zemixon triumferande utropar "där ser du - jättehög sannolikhet" så ska vi titta på hur många unika par man kan sätta ihop av drygt 2000 män. Svaret är över 2 miljoner! Sannolikheten var alltså minimal om man plockade ut två slumpvis utvalda män att båda skulle ha likadana Y-profiler som stämde på 17 markörer.

Även om vi måste räkna med en högre sannolikhet på en ort där fler personer har släktskap (jag antar att databasen var ett statistiskt slumpmässigt urval) så kan vi lugnt utgå från att sannolikheten fortfarande är väldigt liten.

Att Zemixon fortsätter att åberopa värderingstabellen från SKL visar bara att hen inte har förstått fakta här och jag orkar som sagt inte förklara mer.

Jag förstår. Med andra ord är det ganska lönlöst att gå vidare med "Y-DNA-spåret".
Däremot hårstråna borde kunna utredas med avancerade metoder kanske. (FUP s 272)
Citera
2014-08-12, 23:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lägger sig mammor strax efter 20.00?

Han kan ha smugit ut, fast vad är anledningen till smygandet?

Trött efter en jobbig arbetsdag dagen före? Har man själv varit med om...
Eller som sagt smög ut, anledningen är att han ska ha ett ännu mer "hållbart" alibi.
Citera
2014-08-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag förstår. Med andra ord är det ganska lönlöst att gå vidare med "Y-DNA-spåret".
Däremot hårstråna borde kunna utredas med avancerade metoder kanske. (FUP s 272)

Ja, hårstråna borde skickas in!

Det är uppenbarligen INTE lönlöst att gå vidare med DNAt från VBs vad.
Citera
2014-08-12, 23:37
Medlem
Reviewss avatar
[quote=ME077|49918984]
Citat:
Det är givetvis inte någon "kostnadsfråga" att man inte DNA-testat andra. /QUOTE]
Men man har alltså bara testat 17 av 111 st markörer? Har detta med tillgänglig teknik på SKL att göra eller av kostnadsskäl? (Eller fattar jag det hela fel). Kan man göra en utvidgad analys och då få säkrare/osäkrare träff?

Var väl så att man vid topsningen endast fick fragment av fingeravtryck?
Citera
2014-08-12, 23:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja, hårstråna borde skickas in!

Det är uppenbarligen INTE lönlöst att gå vidare med DNAt från VBs vad.

Att man inte artbestämde djurhåren är för mig en gåta, ett svar kunde ha gett värdefull upplysning om ev. brottsplats, gärningsman, förvaringsplats, transport osv.
Citera
2014-08-12, 23:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Trött efter en jobbig arbetsdag dagen före? Har man själv varit med om...
Eller som sagt smög ut, anledningen är att han ska ha ett ännu mer "hållbart" alibi.

Planlagt alltså. Och begånget av svartsjuka?
Citera
2014-08-12, 23:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, efter att morsan somnat vid 20-tiden(!) sätter han sig i bilen (har han bil?) och väntar på VB utanför KJ:s bostad, utan att veta om hon öht kommer ut under natten. Därefter följer han efter henne på vägar som inte är framkomliga med bil och mördar henne på en plats som sökteamen inte hittar. Nja, jag håller nog mer på MB.

Han ägde ingen bil, enligt vad han uppgav vid förhöret.
Citera
2014-08-12, 23:45
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att man inte artbestämde djurhåren är för mig en gåta, ett svar kunde ha gett värdefull upplysning om ev. brottsplats, gärningsman, förvaringsplats, transport osv.
Undrar om det inte fanns med människohår också? "På tejperna iakttogs ett flertal hårstrån. De flesta var långa och mörka och har inte undersökts närmare. Fjorton kortare och/eller avvikande hårstrån och hårfragment undersöktes. Dessa var inte lämpade för DNA-analys enligt laboratoriets standardmetodik eller för morfologisk jämförelse." FUP s 272.
Citera
2014-08-12, 23:45
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så, efter att morsan somnat vid 20-tiden(!) sätter han sig i bilen (har han bil?) och väntar på VB utanför KJ:s bostad, utan att veta om hon öht kommer ut under natten. Därefter följer han efter henne på vägar som inte är framkomliga med bil och mördar henne på en plats som sökteamen inte hittar. Nja, jag håller nog mer på MB.

Har inte orkat luskat än om AF hade någon bil vid tidpunkten. Lånat en bil finns det ju en möjlighet till såklart också.( Hans flickvän kanske har bil) Eller tog hans morsas bil, kanske även lånat bil tidigare av en kompis.

Var är det inte framkomligt med bil? Jo gör så, men MB måste också på något sätt gjort sig besvär att plocka upp henne nånstans. Och gjort sig av med kroppen på en plats som inte sökteamet hittat. Så förutsättningar är ju lika. Mycket har kommit fram då det gäller MB, men ytterst lite om AF och hans kompisar och svartsjuka flickvän.
Senast redigerad av henkess 2014-08-12 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in