Citat:
Ursprungligen postat av
zemixon
Det hela är väldigt simpelt:
Vet du hur en DNA molekyl är uppbyggd?
GOOGLA
Kan du matte, sannolikhetslära?
Eftersom att DNA analysen enbart hamnade på grad +1 säger det
enbart att det inte kan uteslutas att DNAt är KJs, dvs att DNAt från VBs vad kan alltså komma från en annan man.
Låt oss säga att en DNA analys på MB eller någon annan man hamnade på grad +2, grad +3 eller grad +4... (se tolkningen i nedanstående tabell...) = då innebär det att DNAt mycket mer sannolikt kom från den andra mannen!
Frekvens Slutsats
Grad 0 Frågan lämnas öppen
Grad +1 Högre än 1 på 100 Det kan inte uteslutas att DNAt kommer från X
Grad +2 1 på 100 – 1 på 9 999 Skäl talar för att DNAt kommer från X
Grad +3 1 på 10 000 – 1 på 999 999 Starka skäl talar för att DNAt kommer från X
Grad +4 1 på 1 miljon eller lägre Det kan hållas för visst att DNAt kommer från X
Källa:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?...ileOId=1564653
Hänvisar till sidan 45 i denna rapporten:
http://www.aklagare.se/PageFiles/382...om%20bevis.pdf
Eftersom det bara blev +1 finns det inte ens skäl som talar för att det skulle komma från KJ.
Förstår du nu varför DNAt ska matchas med andra potentiella gärningsmän?
Eller vill du ha en ännu mer ingående förklaring?
Förlåt Zemixon, du kan inte hjälpa att du är trögtänkt.. Jag förstår nu att du inte försöker luras. Du saknar helt enkelt bara resurser att förstå även sådant som majoriteten i tråden begriper direkt efter en mindre förklaring.
Jag ska försöka förklara en sista gång för dig. Läs varje punkt och fundera noga över vad den betyder.
- Det DNA man har hittat (som kan skiljas ut från Vatchareeyas DNA) är s.k. Y-kromosomalt DNA, dvs det kan bara komma från en man.
- Y-kromosomer överförs vid befruktningen i oförändrat skick från mannen till barnet. Dvs den är inte som andra kromosomer där arvsanlagen rekombineras vid befruktningen. Det är annars denna rekombinering som gör att varje människa (i princip) har en unik DNA-profil.
- Eftersom Y-kromosomer förs över utan att rekombineras med andra kromosomer så betyder det förstås att de inte är unika för personen. Bortsett från en liten risk på några få procent att den muterar så har exempelvis jag sannolikt samma Y-kromosomala DNA som min pappa, min farfar, min farbror och hans söner. Det kan till och med vara så att min jag har samma sånt DNA som nån som är barnbarns barnbarns barnbarns barnbarn till min farfars farfars farfars farfars bror.
- Alltså vet du inte hur många personer som kan ha en viss Y-kromosomal DNA-profil. Det är antagligen inte jättemånga, men det kan vara ett antal nu levande män.
- SKL:s matchningsskala går på hur sannolikt det är att DNA kommer från en viss, unik person. Eftersom man inte kan veta det säkert med Y-DNA så har man bestämt att man inte sätter högre än +1, oavsett hur stor del av Y-DNA:t man kan jämföra med. Man får +1 om matchningen stämmer. Om man varken kan visa att profilerna är lika eller skiljer sig åt så att man säkert kan säga att det inte kan vara samma person så blir det 0. Annars blir det -1.
- OBS! Det här är alltså ett undantag från hur man normalt använder matchningsskalan. Därför stämmer inte din citerade text och dina länkar.
- En annan persons Y-DNA kan vare sig matchas bättre eller sämre än KJ:s. Man har det DNA man har. Antingen kommer den andra personen inte ha en profil som stämmer och får då -1. Eller så råkar han ha samma Y-DNA som Kristoffer (en sannolikhet på kanske några få procent). Då blir det 1 på honom också. Även om du testar hela Boden så kan ingen få mer än 1. Men de allra flesta kommer att få -1.
- Fattar du nu? Nya tester spelar verkligen ingen roll. De kan inte fria KJ och de kan heller inte användas som bevis för att nån annan skulle vara skyldig. Även om du får MB att frivilligt lämna DNA-prov och det blir 1 så kommer det inte att bli nån resning, jag lovar och svär.
Förstår du inte nu så ger jag upp för all framtid. Men jag kommer att upplysa andra läsare om att du pratar i nattmössan varje gång du försöker dra upp detta med DNA:t igen.