I Sydsvenskans artikelserie om politik i Malmö (färd med 6ans buss genom staden) har turen kommit till Holma. Migrations- och integrationspolitikens fullständiga misslyckande blir bara alltför tydlig. (Och medias totala blundande för problemen också, eftersom de inte ställer några frågor - fast samtidigt blir deras reportage just därför ännu mer genomskinliga.)
Citat:
Falah Aljanabi tycker att det är bra att olika människor bor där, både svenskar och muslimer, som han säger.
Men han skulle önska att fler svensktalande bodde här.
– Min dotter förstår inte så mycket svenska. Nästan alla barn på dagis pratar arabiska, säger han. Jag frågade en svensk om han kunde tänka sig att bo här, men han sa ”Holma? Nej, jag vill inte flytta till Holma”.
Om det inte hade kommit så förtvivlat många araber/perser/etc på kort tid hade de fått bo i svenskdominerade områden och deras barn haft iallafall skuggan av en chans att lära sig RIKTIG svenska, inte förortsvarianten. Tror fan att man inte vill flytta dit som svensk och få höra sina barn tala brutet modersmål.
Citat:
– Det hade varit bättre om vi bodde här tillsammans och kunde lära oss varandras språk. Om till exempel du och jag kunde prata svenska, arabiska och persiska. Du förstod mitt språk och jag förstod ditt, säger han.
Nej, Falah. Du ska tala svenska för att kunna jobba här (OK, engelska om ditt jobb tillåter det), men förvänta dig inte att någon här ska tala ditt språk, utom eventuellt några trevliga fraser för att man är språknyfiken och kompis/granne till dig.
Citat:
Samtidigt är det stökigt, tycker hon, ungdomar bråkar ute på gården på kvällarna, ibland kommer polisen.
Föräldrar måste sätta gränser, menar hon. Se till så att ungdomar inte är ute för sent.
På morgonen när hon ska till kursen i sfi är hon ibland trött för att hon inte kunnat sova för allt skrikande utanför.
Visst har hon rätt i att föräldrar har för dålig koll. Men återigen: hade det varit ett så stort problem med bråk och stök om vi hade tillåtit radikalt färre att invandra?
Citat:
Själv röstade hon i EU-valet i maj. Hon röstar på Socialdemokraterna. Det gör de båda, liksom många andra i området.
– De är inte rasister, de hjälper olika människor. De hjälper invandrare, säger hon.
Vilken tur att hon har hittat ett parti som S, som inte är rasister. Kanske kunde artikelförfattaren upplyst henne om att hon har sju riksdagspartier till att välja bland som inte heller är rasister. Något säger mig ändå att det finns andra skäl till att hon röstar S.
Citat:
Men både hon och maken blev bekymrade i vallokalen. De säger att flera tar miste på Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. En granne kom och sa att han skulle rösta på Socialdemokraterna, men i handen höll han en valsedel för Sverigedemokraterna.
– Varför ska de heta så lika? undrar Awrad Janabi.
Ja, tänk. Varför måste människor som startar partier i sitt hemland krångla till det så för de som kan tänkas flytta dit från 200 andra länder? Varför måste man lära sig svenska alfabetet så man kan skilja på "Socialdemokraterna" och "Sverigedemokraterna"?
http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/malmo/efterlyses-fler-svensktalande-grannar/