2013-03-09, 16:55
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Och sen skär pumpen 1000 mil senare, och tar med sig kamremmen och orsakar ventilsallad med extra motorras...
Samtidigt gäller inga garantier överhuvudtaget.
Citera
2013-03-09, 20:38
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Volvo byter inga kamremmar öht.

Hur Volvos alla ÅF gör vet jag inte.

Brukligt byter man dock spännare till k-rem, löphjul k-rem, k-rem samt hjälpaggregatrem.
Brytrulle till k-rem kan tillkomma... ca 500 kr.
Vattenpumpen brukar man inte byta öht.

Kan inte svara för hur Volvoverkstäder gör och hur Volvobilar är men på VAG som jag själv jobbar med är vattenpumpen oftast den svaga länken så där byts den alltid. Sjukt mycket onödigt jobb att byta bara rem och någon spännare för att sedan 4000mil senare riva allt igen för att vattenpumpen havererat. Kanske med förödande konsekvenser också. Vet dock att många verkstäder inte byter vattenpumpen. Återigen åker Mekonomen upp som exempel där kunden ringer och får någon tusenlapp billigare på priset jämfört med orginal verkstad och kontrollerar man varför så byter dom inte vattenpumpen i sitt pris. Nästa år och 1000mil senare kommer den på bärgare in till oss för att pumpen havererat. Händer faktiskt jätteofta och alldeles för ofta för att Mekonomen inte blivit svartlistade som en skumraskverkstad vid detta laget.
Citera
2013-03-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Kan inte svara för hur Volvoverkstäder gör och hur Volvobilar är men på VAG som jag själv jobbar med är vattenpumpen oftast den svaga länken så där byts den alltid. Sjukt mycket onödigt jobb att byta bara rem och någon spännare för att sedan 4000mil senare riva allt igen för att vattenpumpen havererat. Kanske med förödande konsekvenser också. Vet dock att många verkstäder inte byter vattenpumpen. Återigen åker Mekonomen upp som exempel där kunden ringer och får någon tusenlapp billigare på priset jämfört med orginal verkstad och kontrollerar man varför så byter dom inte vattenpumpen i sitt pris. Nästa år och 1000mil senare kommer den på bärgare in till oss för att pumpen havererat. Händer faktiskt jätteofta och alldeles för ofta för att Mekonomen inte blivit svartlistade som en skumraskverkstad vid detta laget.

Volvo ÅF brukar även ha Renault och på dessa byter man ALLTID kylvätskepumpen om den drivs av kamaxelremmen.

Byten görs om det anses vara nödvändigt och det sällan (aldrig vid första bytet) man rekommenderar byte av kylvätskepumpen på en volvo "bara för att allt är nere".

Hur mekonomen jobbar kan varken du eller jag kommentera.
Större verkar de emellertid bli..
Citera
2013-03-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Och sen skär pumpen 1000 mil senare, och tar med sig kamremmen och orsakar ventilsallad med extra motorras...
På mina bilar där vattenpumpen och kamremmen har det minsta att göra med varandra (idiotisk design fö) så byter jag alltid pumpen vid kamremsbyte oavsett hur fin den verkar vara.

Du gör som du vill.
Citera
2013-03-10, 03:39
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
Volvo ÅF brukar även ha Renault och på dessa byter man ALLTID kylvätskepumpen om den drivs av kamaxelremmen.

Byten görs om det anses vara nödvändigt och det sällan (aldrig vid första bytet) man rekommenderar byte av kylvätskepumpen på en volvo "bara för att allt är nere".

Hur mekonomen jobbar kan varken du eller jag kommentera.
Större verkar de emellertid bli..

Jo men som jag sa så beror väldigt mycket av problemen på VAG på just pumpen därför byts den. En svag länk helt enkelt som alla verkstäder vet med sig om därför byts den ovilkorligen vid rembyte. Och hur Mekonomen jobbar sa jag ju precis. Står tydligt i serviceboken vilken verkstad som servat bilen och bytt remmen så ganska lätt att lista ut när dom inte bytt pumpen när såna haverier ramlar in titt som tätt.
Citera
2014-08-12, 13:36
Medlem
Lånar denna tråd lite.

Är det skäligt att vänta sig att en service innehåller någon typ av kontroll av servo systemet, vätska eller liknande?

Hade nämligen nyligen en service och nu några veckor senare så har servon börjat krångla. Om det nu visar sig att det är någon vätska som håller på att ta slut eller liknande så vill jag inte betala för det om man kan förvänta sig att de skulle kolla det vid service. Min bil har gått ca 11000 mil.

Antar att det inte ingår men...
Citera
2014-08-12, 13:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvis-AI
Lånar denna tråd lite.

Är det skäligt att vänta sig att en service innehåller någon typ av kontroll av servo systemet, vätska eller liknande?

Hade nämligen nyligen en service och nu några veckor senare så har servon börjat krångla. Om det nu visar sig att det är någon vätska som håller på att ta slut eller liknande så vill jag inte betala för det om man kan förvänta sig att de skulle kolla det vid service. Min bil har gått ca 11000 mil.

Antar att det inte ingår men...

Normalt ingår kontroll av vätskenivå i servostyrning, bromsvätska och kopplingsvätska. Men har du läckage så kan nivån varit ok vid servicen men börjat läcka nu. Man får fylla på och se om det uppstår dropp under bilen när den är parkerad.
Citera
2014-08-12, 14:40
Medlem
Tack för snabbt svar. Får kolla nivån på vätskan när jag kommer hem då.

Känns som att det är så lätt att bli lurad om man inte kan så mycket själv. Om det nu är vätskan så kan dom ju bara säga precis som du sa, att det hänt efteråt och jag kan ju inte veta vad dom gjorde och inte gjorde när de servade bilen.
Citera
2014-11-14, 02:59
Medlem
acke_banans avatar
tjena!

Rätt ny bilägare och har nollkoll. servicelampan har börjat blinka så lär ta in den på service. har en Polo från 08, gått ca 10500mil. vad tror ni det kommer kosta?
Citera
2014-11-14, 05:44
Medlem
PeterNosters avatar
Vet en gubbe som var med i BMW-verkstan under servicen. Han hade med sig ett stoppur och när de som jobbade med bilen tog kafferast så tog han tid och drog av den tiden från räkningen.
Citera
2014-11-14, 07:42
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vet en gubbe som var med i BMW-verkstan under servicen. Han hade med sig ett stoppur och när de som jobbade med bilen tog kafferast så tog han tid och drog av den tiden från räkningen.
Det gjorde han va... Lyckades han?
För vanliga arbetare är raster inräknade i arbetstiden, så min gissning är att han inte kom nån vart med det. Eller rättare sagt är min gissning att det är en påhittad historia.

Så går det inte till, en normal service är fast pris på så oavsett hur länge det tar så kostar det samma. Allt över normal service ska ju godkännas av kund dessutom.

acke_banan: Vad en service kostar till just din Polo kan ingen svara på utan att veta mer.
Stor/liten service, motor, vilken verkstad, tillval? Ring till din (en) verkstad och fråga.
En kvalificerad gissning är 3-4000:- på auktoriserad verkstad för liten service.
Citera
2014-11-14, 13:51
Medlem
acke_banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

acke_banan: Vad en service kostar till just din Polo kan ingen svara på utan att veta mer.
Stor/liten service, motor, vilken verkstad, tillval? Ring till din (en) verkstad och fråga.
En kvalificerad gissning är 3-4000:- på auktoriserad verkstad för liten service.

A hehe spekulera o gissa kan man ju göra till man dör. Ringde verkstan som skulle skicka offert.
Tack iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in