2009-01-13, 12:39
Bannlyst
Vad ingår i en bilservice normalt sett?
Citera
2009-01-13, 13:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy80
Vad ingår i en bilservice normalt sett?
Finns inget "normalt". En bilservice kan vara allt från bara oljebyte för några hundralappar till en total genomgång med byte av alla drivremmar och oljor och torkarblad och påfyllning av vätskor mm mm för 7-8 tusen. De flesta verkstäder har olika omfattande servicepaket beroende på bl a hur långt bilen har gått.
Citera
2009-01-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Finns inget "normalt". En bilservice kan vara allt från bara oljebyte för några hundralappar till en total genomgång med byte av alla drivremmar och oljor och torkarblad och påfyllning av vätskor mm mm för 7-8 tusen. De flesta verkstäder har olika omfattande servicepaket beroende på bl a hur långt bilen har gått.

Är väl ändå biltillverkarna som bestämmer vad som borde göras på servicen?

Står oftast i serviceboken vad som skall göras vid servicen och vid vilket miltal detta skall utföras.
Citera
2009-01-13, 13:18
Medlem
AllarNs avatar
Den vanligaste är väl enbart olja + oljefilter.
Om du gör det själv.
Annars är det väl kontroll av det mesta som du skulle kunna få nerslag på, på bilprovningen.
Citera
2009-01-13, 13:29
Medlem
Troligts avatar
Det ingår väldigt mycket kontroller och smörjning. Om du säger bilmodell och antal mil så är det betydligt lättare att säga exakt vad som ingår.
Citera
2009-01-13, 13:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Är väl ändå biltillverkarna som bestämmer vad som borde göras på servicen?

Står oftast i serviceboken vad som skall göras vid servicen och vid vilket miltal detta skall utföras.
Jo, så länge garantier och sånt gäller, men på äldre bilar får man nog hålla koll själv när det är dags. I min servicebok (Mazda) står det bara fram till 4500 mil vad som ska göras, sen är det bara tomma rutor som verkstan får fylla i själva.
Citera
2009-01-13, 13:35
Medlem
marimekkos avatar
Gör du en oljeservice så kikar dom över bilen lite och smörjer gångjärn, gasdämpare och så och fyller på lite spolarvätska för att dryga ut räkningen lite.
Citera
2009-01-13, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troligt
Det ingår väldigt mycket kontroller och smörjning. Om du säger bilmodell och antal mil så är det betydligt lättare att säga exakt vad som ingår.

audi a4
Citera
2009-01-13, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Gör du en oljeservice så kikar dom över bilen lite och smörjer gångjärn, gasdämpare och så och fyller på lite spolarvätska för att dryga ut räkningen lite.

Jag är ny bilägare så jag kan ytterst lite. Men kommer man inte överens i förhand om vad som konkret skall göras?
Citera
2009-01-13, 13:46
Medlem
marimekkos avatar
Nä inte direkt, de flesta nybilsägare lämnar bara in sin bil och brukar inte fråga vad som ingår men det är klart att du får veta om du frågar. Du kan be om att få närvara när dom gör servicen, det har du rätt till, och då får du se vad dom gör. Beror som sagt helt och hållet på miltal och vilken service det är.
Citera
2009-01-13, 13:47
Medlem
Qquads avatar
Här har du en grundservice för Audi:
http://www.audi.com/audi/se/se2/customer_service/1/0.html

I praktiken kan man säga att dom byter olja och oljefilter, resten är olika kontroller. I servicekostnaden ingår endast detta, allt annat som eventuellt behöver åtgärdas kostar extra.
Citera
2009-01-13, 13:49
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy80
Jag är ny bilägare så jag kan ytterst lite. Men kommer man inte överens i förhand om vad som konkret skall göras?

Nope.Det finns uppstolpat vad som ska göras vid service.Allt beroende på hur långt bilen har gått!
Kolla i din servicehandbok,där står vad som görs vid dom olika servicetillfällen!

Jag smyger in en bra sida till Audi brodern!

www.nordicaudi.com

Forumet är skitbra för alla slags Audifrågor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in