2014-08-11, 11:54
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Skulle behöva lite hjälp med att planera min början av en "skogarderob".
Så tänk att ni skulle slänga alla era skor och starta om med att köpa fem skor. Vilken (och varför) typ/färg/material av skor hade ni valt och i vilken ordning hade ni börjat med att köpa dem?

Du har fått många bra svar men ger dig en liten lista på vad jag skulle välja, jobbar själv på kontor utan klädkod. Ska sägas att jag själv föredrar oxfords framför derbies.

Två par oxfords i skinn, en plain cap toe och en med brougemönster (t.ex. punched cap toe, semie-brogue eller adelaide)
Munkskor i mocka, enkel eller dubbel
En chukka i mocka med gummisula
En loafer, penny gör sig bäst i skinn och tassel eller string i mocka imo

Den svarta oxforden behövs först när du ska på tillställning med klädkod för det, köp den då. I övrigt skulle jag sakna en grövre känga till vintern.

Edit: Ovan nämnda i bruna nyanser
Senast redigerad av bleu 2014-08-11 kl. 12:01.
Citera
2014-08-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
http://www.shoegazing.se/forumen/topic/fyra-dagar-kvar/page/3/#post-7444

För övrigt är tråden ovan den officiella för Trunken, så har ni några fler frågor om den får ni gärna ställa dem där. Då får ni all info så snabbt som möjligt.

Tack. Vi får väl se vad de har med sig.
Citera
2014-08-11, 13:01
Medlem
Om en tid åker jag till Budapest och vill då besöka Laszlo Vass. Vet egentligen inte vad för skor jag är ute efter i dagsläget utan är rätt så öppen. Svarta oxfords har jag egentligen inga bra så det är ett alternativ. Hur är deras färdiga modeller? Jag hör knappt talas om någon som köper dessa utan alla verkar åka dit och mäta för att sedan få sina personliga skor. Är det just detta man bör göra om man besöker Budapest och är ute efter ett par bra och prisvärda Vass-skor?
Citera
2014-08-11, 14:54
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Strunta i svarta loafers och i "regeln" som säger att man inte kan ha bruna oxfords efter kl 18 är mitt tips.

Detta säger nog mer om dig än om någonting annat, Rolle! Jag vill minnas att jag iaf vid ett tillfälle lyckades få dig sugen på att fixa hem ett par loafers...

Bra tips i övrigt!
Jag vet, jag vet...:-). Inget fel på loafers, bara inte min grej riktigt.
Jag har två par car shoes för sommaren...
Citera
2014-08-11, 14:58
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Om en tid åker jag till Budapest och vill då besöka Laszlo Vass. Vet egentligen inte vad för skor jag är ute efter i dagsläget utan är rätt så öppen. Svarta oxfords har jag egentligen inga bra så det är ett alternativ. Hur är deras färdiga modeller? Jag hör knappt talas om någon som köper dessa utan alla verkar åka dit och mäta för att sedan få sina personliga skor. Är det just detta man bör göra om man besöker Budapest och är ute efter ett par bra och prisvärda Vass-skor?

Jag har fyra par Vass och tre av dem är RTW. För svarta oxfords har de flera bra modeller. Old English och Old English 2 är jag rätt säker på att du hittar i butiken och båda är kalasalternativ.
Citera
2014-08-12, 04:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jag köpte ett par i butiken där, och jag är mycket nöjd. Det var ett par enkla derby captoe i burgundy cordovan på new peter-lästen.

Se upp för deras skoblock. De är inte skålade på undersidan, så det är bättre att du köper skoblock när du kommer hem.
Citera
2014-08-12, 07:17
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Se upp för deras skoblock. De är inte skålade på undersidan, så det är bättre att du köper skoblock när du kommer hem.

Med det påståendet får du förklara varför man inte ska köpa block utan skålning...
Citera
2014-08-12, 07:33
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Alltså, när blev det här med skålning en Sanning helt plötsligt? Sist det diskuterades härinne kom vi ju fram till att frågan var högst kontroversiell i skovärlden, och att det istället handlar mest om att köpa block som inte är för stora för sina skor.

Jag har inga block med skålning och än så länge funkar de alldeles utmärkt. Inte ens mina äldre EG-block har det (jag vet dock att de nyare EG-blocken har fått skålning). Vidare tänker iaf jag, att om Vass - en av världens mest erkända tillverkare av handgjorda skor - inte erbjuder block med skålning, ja då litar jag iaf på att jag inte behöver det. Eller de som jobbar hos Vass kanske borde läsa mer i den här tråden, så de tar sig i kragen snart och inser att de minsann borde skåla blocken?
Citera
2014-08-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Med det påståendet får du förklara varför man inte ska köpa block utan skålning...

Tror svar på den frågan ges några sidor bak i den här tråden eller i tråden om skoblok. Kort sammanfattat finns det skomakare som menar att skoblock med platt undersida skadar bindsulan och pressar ut foravtrycket i korken. Därför block som har en skålad undersida att föredra.

Trist att höra detta när det sitter aquilablock i varje sko i samlingen...
Citera
2014-08-12, 07:47
Medlem
AlisterGs avatar
^^^Stön.
Citera
2014-08-12, 08:07
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
^^^Stön.

Verkligen. Än en gång har det gemensamma vetandet på ett iGent-forum lyckats med att komma fram till en sak som nästan ingen visste var betydelsefullt tidigare. Vilken tur att vi har koll på läget iaf!

Visste ni förresten att många RTW-skor är konstruerade med sk "gemming"? Det är bara fejk, så håll er borta från alla sådana skor!!!
Citera
2014-08-12, 08:18
Medlem
Pörrs avatar
Bara så vi är ense om det den nya skoparian, med skålade block menas alltså block vars främre del är urgröpt i mitten och således inte trycker mot sulan just där?

Märkligt, på min tid var trycket omvänt proportionellt mot ytan, vilket - om det inte har ändrats sedan dess - skulle innebära att skålade block avger ett högre tryck ut mot sömmen istället. Och det är ju inte heller bra.

Med tanke på hur farliga block verkar vara måste det bästa vara att helt enkelt köra utan block.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in