2014-08-10, 13:34
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Trevligt att du kommer på trunken! Du behöver inte känna att du måste köpa nya skor bara för den här tillställningen, köp nya skor om du vill ha det. Som Mr Keke säger, kom i sneakers annars, och köp/beställ ett par Meermin på eventet exempelvis, om du hittar nåt som passar och du gillar dem.

Förresten, vet du om Vass kommer att ta mått på ens fötter utan att man beställer, likt Bestetti gjorde i Göteborg (har jag för mig)? Skulle vara bekvämt att ha måtten hos dem för framtida beställningar, men förstår också att de inte orkar ta mått på varenda iGent som inte öppnar plånboken på plats.
Citera
2014-08-10, 14:00
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Förresten, vet du om Vass kommer att ta mått på ens fötter utan att man beställer, likt Bestetti gjorde i Göteborg (har jag för mig)? Skulle vara bekvämt att ha måtten hos dem för framtida beställningar, men förstår också att de inte orkar ta mått på varenda iGent som inte öppnar plånboken på plats.

Tyvärr. Vass har sagt att de inte kommer måtta för semi-bespoke under trunken, förutom det som eventuellt behöver modifieras vid en MTO-beställning (viss modifiering av lästen kan nämligen göras inom ramen för en "vanlig" MTO), oavsett om personen i fråga vill lägga en beställning eller ej. Du får planera in en eller ett par resor till Budapest istället!

Edit: jag ska själv troligen åka till Budapest i ett liknande ärende i höst - så om du vill ha ett trevligt (??) sällskap kan du ju hojta till!
Senast redigerad av hoodog 2014-08-10 kl. 14:07.
Citera
2014-08-10, 14:01
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau

Nej, mått kommer de inte ta, de vill inte göra semi-bespoke-beställningar utan att ha möjlighet till att vara med när kund provar resultatet. Däremot kommer de ha med sig alla storlekar i U, F och P2-lästerna så att du kan prova dem och ta reda på din storlek, för framtida beställningar. Är den någon annan läst du vill beställa sen så bör du kunna få bra vägledning om du vet din storlek i några av de lästerna och hur de sitter. För semi-bespoke får du nog dessvärre åka till Budapest.

Edit: tvåa
Senast redigerad av AlisterG 2014-08-10 kl. 14:04.
Citera
2014-08-10, 16:24
Medlem
Aningen off-topic, men relevant i sammanhanget: kommer fabrikanterna på trunk showen att ha med sig annat än skor, alltså t.ex. bälten eller portföljer/väskor?
Citera
2014-08-10, 16:27
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Aningen off-topic, men relevant i sammanhanget: kommer fabrikanterna på trunk showen att ha med sig annat än skor, alltså t.ex. bälten eller portföljer/väskor?

http://www.shoegazing.se/forumen/topic/fyra-dagar-kvar/page/3/#post-7444

För övrigt är tråden ovan den officiella för Trunken, så har ni några fler frågor om den får ni gärna ställa dem där. Då får ni all info så snabbt som möjligt.
Citera
2014-08-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Meermin, köper folk verkligen fortfarande skor från dem? Trodde det var en sån där crazy grej man provar på en gång, typ käka ett helt paket muskot, för att sedan aldrig kommer på tanken att göra igen.

Jag har köpt två par. Det första använder jag inte så ofta, då de är blåa och har lite begränsat användningsområde. Mitt andra par är brun mocka, och tänkta att ersätta mina allt mer slitna Herring Reading som budgetsko, men det har inte riktigt blivit av att jag använt dem än, mer än för att testa dem lite. Är ändå rätt nöjd med kvaliteten, och har inga problem att rekommendera andra att köpa.
Citera
2014-08-10, 20:17
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Tyvärr. Vass har sagt att de inte kommer måtta för semi-bespoke under trunken, förutom det som eventuellt behöver modifieras vid en MTO-beställning (viss modifiering av lästen kan nämligen göras inom ramen för en "vanlig" MTO), oavsett om personen i fråga vill lägga en beställning eller ej. Du får planera in en eller ett par resor till Budapest istället!

Edit: jag ska själv troligen åka till Budapest i ett liknande ärende i höst - så om du vill ha ett trevligt (??) sällskap kan du ju hojta till!

Jag förstår. Tack för svar!

En resa till Budapest blir nog inte aktuell i det närmaste, då jag både åter ska sätta mig i skolbänken och dessutom planerar att åka till Wien samma höst. Budapest och skoinköp tar nog knäcken på mången god studentekonomi Men tack för erbjudandet, skulle vara riktigt trevligt att göra samordnade resor iGents emellan, SF-style.

Tack för svar även från AlisterG, det kanske räcker med att prova storlekar i varje läst så man vet. Vill minnas att jag hos A.Marchesan, som har en liten kollektion Vass, provade ut F-lästen och har för mig att åttan satt perfekt, vilket är min storlek även i övrigt.
Citera
2014-08-10, 23:29
Medlem
Skulle behöva lite hjälp med att planera min början av en "skogarderob".
Så tänk att ni skulle slänga alla era skor och starta om med att köpa fem skor. Vilken (och varför) typ/färg/material av skor hade ni valt och i vilken ordning hade ni börjat med att köpa dem?
Citera
2014-08-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Så tänk att ni skulle slänga alla era skor och starta om med att köpa fem skor. Vilken (och varför) typ/färg/material av skor hade ni valt och i vilken ordning hade ni börjat med att köpa dem?
1: Svarta Oxford- behövs ingen förklaring
2: Svarta Loafers- bra komplement till oxforden
3: Bruna oxford- använda innan 18.00
4: Bruna/svarta munkskor- vardagsskor såväl som udda kavaj-skor
5: Brouges- samma som munkskor men lite mindre officiellt.

Det är mina 5 cent över hur jag skulle göra.
Citera
2014-08-11, 01:15
Medlem
Citat:

Det beror väl på lite vad du tycker om och vad du jobbar med eller gör på fritiden. Jag personligen hade aldrig gått på någon finare tillställning på kvällen så jag hade nog skippat svarta oxfords till en början. Istället hade jag kanske satsat på två par skor som funkar bra på höst/vinter/vår(gummisula) samt exempelvis ett par loafers och kanske ett par bruna oxfords att ha på sommaren, men det är ju jag.
Citera
2014-08-11, 09:36
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:

Som redan sagt så beror det förstås på "livsstil". Om du inte jobbar i en väldigt formell miljö så är kanske inte svarta oxfords nödvändiga. De är inte så användbara utanför formell kostym. Gå istället på en mörkbrun oxford som kan kläs både upp och ner. Kan absolut användas oxå på kvällen i de allra flesta situationer. Svart loafer tycker jag att du ska strunta i helt; svart är en formell färg, loafer en informell sko. Gå för en brun loafer istället om du gillar skotypen. Jag har +25 par skor och inga loafers.
Om de fem paren ska täcka hela året så behövs, som oxå sagts tidigare, två par med gummisula. Gärna en av dem med lite "skaft", t ex en chukka eller chelsea boot, gärna i mocka.
Citera
2014-08-11, 09:43
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken
1: Svarta Oxford- behövs ingen förklaring
2: Svarta Loafers- bra komplement till oxforden
3: Bruna oxford- använda innan 18.00
4: Bruna/svarta munkskor- vardagsskor såväl som udda kavaj-skor
5: Brouges- samma som munkskor men lite mindre officiellt.

Det är mina 5 cent över hur jag skulle göra.

Strunta i svarta loafers och i "regeln" som säger att man inte kan ha bruna oxfords efter kl 18 är mitt tips.

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Som redan sagt så beror det förstås på "livsstil". Om du inte jobbar i en väldigt formell miljö så är kanske inte svarta oxfords nödvändiga. De är inte så användbara utanför formell kostym. Gå istället på en mörkbrun oxford som kan kläs både upp och ner. Kan absolut användas oxå på kvällen i de allra flesta situationer. Svart loafer tycker jag att du ska strunta i helt; svart är en formell färg, loafer en informell sko. Gå för en brun loafer istället om du gillar skotypen. Jag har +25 par skor och inga loafers.
Om de fem paren ska täcka hela året så behövs, som oxå sagts tidigare, två par med gummisula. Gärna en av dem med lite "skaft", t ex en chukka eller chelsea boot, gärna i mocka.

Detta säger nog mer om dig än om någonting annat, Rolle! Jag vill minnas att jag iaf vid ett tillfälle lyckades få dig sugen på att fixa hem ett par loafers...

Bra tips i övrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in