2014-08-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur får du detta till att markeringen ansågs vara indicium och inte bevis? Ur HR-domen:
Det är det sammanlagda resultatet av blod och Unos markering. Om blod inte hade funnits hade Unos markering inte tillmätts samma betydelse tror jag.
Citera
2014-08-11, 09:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är det sammanlagda resultatet av blod och Unos markering. Om blod inte hade funnits hade Unos markering inte tillmätts samma betydelse tror jag.
Man kan vända på det. Hade inte Unos markering funnits hade blodet inte tillmätts samma betydelse.

HR nämner blodet och markeringen i samma mening, och gör ingen skillnad i bevisvärdet i sin formulering. Det finns ingen anledning att tro att HR tillmäter blodet större värde än markeringen.
Citera
2014-08-11, 09:58
Medlem
Citat:
Man kan vända på det. Hade inte Unos markering funnits hade blodet inte tillmätts samma betydelse.

HR nämner blodet och markeringen i samma mening, och gör ingen skillnad i bevisvärdet i sin formulering. Det finns ingen anledning att tro att HR tillmäter blodet större värde än markeringen.
Men tillsammans har de ett större bevisvärde än bara var för sig. Blodet är nog ett säkrare "bevis" än Unos markering. Unos markering kan vara felaktig, däremot inte blodet.
Citera
2014-08-11, 10:01
Medlem
Citat:
Enligt hunden Uno kom blodet från när VB levde, därför kan man inte koppla ihop blodet med någon liklukt.
Det finns ingenstans dokumenterat att blodet kom från något lik eller är likblod.
Polisen kan kontrollera med likspårhundar om blodet är likblod eller från levande person, men någon sådan kontroll har aldrig gjorts med blodspåret som fanns i bagageutrymmet.
Senast redigerad av Lagro 2014-08-11 kl. 10:03.
Citera
2014-08-11, 10:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men tillsammans har de ett större bevisvärde än bara var för sig. Blodet är nog ett säkrare "bevis" än Unos markering. Unos markering kan vara felaktig, däremot inte blodet.
Så ditt påstående om att markeringen var indicium, inte bevis, bygger på ditt antagande.
Citera
2014-08-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är aningen ologiskt att hon går ca 3 km genom för henne förmodligen obruten väg och cykelväg för att hamna på hållplats gamla lulevägen, sen åka buss ca 10 min till hpl i bostadens närhet.

Om hon skulle gå hem så har hon ca 4 km promenad till bostaden och dessutom på vägar som är trafikerade.

Hon skulle komma fortare hem med direkt promenad och inte en omväg och invänta en buss.

Om nu bara länsbussen var i trafik valde hon att ta den bussen från hållplatsen vid lejonbacksvägen hem eller kanske planerade hon att åka mot sävast istället? Det är inte otroligt att vb får en impuls att plötsligt och oföranlett besöka mb. Jag är övertygad om att vittnet såg vb oavsett vad andra påstår, det finns absolut ingenting som talar för att det var en annan person än vb.

Om man tänker rationellt så är kjs bostad varken mord- eller styckningsplats - finns inte på kartan!
Min teori placerar vb på lejonbacksvägen där vittnet sett henne varpå man får ställa sig frågan vart var hon på väg samt kom hon fram och sist men inte minst var ligger mord- och styckningsplats?

Edit. Vi kan utesluta att vb var på väg hem tror jag nästan, då hon vore ha promenerat en annan närmare väg enligt några i tråden. Jag tror bestämt att hon ville ta bussen hem eller mot sävast.
Vet inte om busschaufförerna blivit förhörda öht?

Det förklarar också varför kJ ville söka efter henne kring lejonbacksvägen och närområdet, han ville säkerställa att inget av vare sig honom eller henne skulle hittas i form av ledtrådar till hennes försvinnande på platsen.
Senast redigerad av KSP 2014-08-11 kl. 10:25.
Citera
2014-08-11, 10:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om nu bara länsbussen var i trafik valde hon att ta den bussen från hållplatsen vid lejonbacksvägen hem eller kanske planerade hon att åka mot sävast istället? Det är inte otroligt att vb får en impuls att plötsligt och oföranlett besöka mb. Jag är övertygad om att vittnet såg vb oavsett vad andra påstår, det finns absolut ingenting som talar för att det var en annan person än vb.

Om man tänker rationellt så är kjs bostad varken mord- eller styckningsplats - finns inte på kartan!
Min teori placerar vb på lejonbacksvägen där vittnet sett henne varpå man får ställa sig frågan vart var hon på väg samt kom hon fram och sist men inte minst var ligger mord- och styckningsplats?

Edit. Vi kan utesluta att vb var på väg hem tror jag nästan, då hon vore ha promenerat en annan närmare väg enligt några i tråden. Jag tror bestämt att hon ville ta bussen hem eller mot sävast.
Hon kunde inte ta länsbussen från Lejonbacksvägen, den bussen går inte där. Den går på Gamla Lulevägen. Det framgår ingenstans i FUP om bussföraren är hörd, det finns heller inga iakttagelser från passagerare på någon buss.
Citera
2014-08-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vi kollade det igår och det stämmer bra att det finns hållplatser både i början och slutet av Lejonbacksv.
Om jag förstått rätt finns två bussbolag i Boden. Länstrafik och Boden lokaltrafik.

Tolkade som att båda bussföretagen trafikerade via lejonbacksvägen.
Citera
2014-08-11, 10:30
Medlem
Citat:
Hon kunde inte ta länsbussen från Lejonbacksvägen, den bussen går inte där. Den går på Gamla Lulevägen. Det framgår ingenstans i FUP om bussföraren är hörd, det finns heller inga iakttagelser från passagerare på någon buss.

Nej, hon var aldrig på någon buss, det är väl sannolikt att hon stötte på kJ vid lejonbacksvägen eller i alla fall i närheten av den när han var på väg till svartbyn. Tror inte heller egentligen på hans anledning till att besöka svartbyn stämmer utan är bara en efterhandskonstruktion och den egentliga orsaken till att han till slut hamnade där är väl för att hinna tänka ut vad han ska göra med vb som vid det här laget ligger i skuffen i sonatan eller dold ute i terrängen.

Jag tror att kJ begav sig ut för att leta upp vb efter att hon lämnat bostaden.
Senast redigerad av KSP 2014-08-11 kl. 10:35.
Citera
2014-08-11, 10:34
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det förklarar också varför kJ ville söka efter henne kring lejonbacksvägen och närområdet, han ville säkerställa att inget av vare sig honom eller henne skulle hittas i form av ledtrådar till hennes försvinnande på platsen.

Det är inte omöjligt att VB hade för avsikt att ta bussen och att KJ kände till det. En diskussion kan ha uppstått pga KJ påstådda onykterhet. KJ propsar på att få köra henne, VB avböjer och säger att hon istället tar bussen. På så vis kan KJ ha känt till åt vilket håll VB gick från KJ lägenhet. Vad som sedan hände är en annan fråga, men såhär långt i händelsen tycker jag nog att man kan tänka sig att det är ett rimligt scenario.
Citera
2014-08-11, 10:36
Medlem
Citat:

Du har helt rätt!

Med tanke på den pågående konflikten mellan AN/VB/MB och med avseende på att det var MB som skrev det sista smset är det mycket rimligt att anta att hon skulle möta upp de- antingen i hemmet eller att hon blev upphämtad.
Citera
2014-08-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte omöjligt att VB hade för avsikt att ta bussen och att KJ kände till det. En diskussion kan ha uppstått pga KJ påstådda onykterhet. KJ propsar på att få köra henne, VB avböjer och säger att hon istället tar bussen. På så vis kan KJ ha känt till åt vilket håll VB gick från KJ lägenhet. Vad som sedan hände är en annan fråga, men såhär långt i händelsen tycker jag nog att man kan tänka sig att det är ett rimligt scenario.

Ja detta är i alla fall min teori och är svår att motbevisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in