2014-08-10, 01:40
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det borde man kanske göra innan man har åsikter?

Tycker du inte att man efter 15 säsongers sökande efter spöken borde ha hittat ett enda litet bevis för spökens existens? Programmet är ren jävla nonsens som spelar på människors vilja att tro att det "finns nåt mer därute",f.ö samma människor som lever sina liv framför tv:n följandes Let's dance,körslaget och annan fördummande lättviktsunderhållning under tv 4-paraplyet!

Varför skulle just det här avsnittet vara bättre än de över 100 totalt intetsägande,rent idiotiska avsnitt som sänts,bör jag ändra min åsikt efter att ha vadat genom ytterligare ett skitprogram som i slutänden inte kommer fram till något menar du?

Släpp fjärrpan ett tag och gå ut bland de levande istället!
Citera
2014-08-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baba.Sedo
E inte helt säker på att familjerna är fake, medierna är DEFINITIVT fake..
Kom du med en trovärdig källa på att medierna inte är fake!

Det var jag som frågade först hemligheten i hur man gör en "cold reading" på det sättet att man har exakta namn och händelser.

Varken du eller någon annan har svarat och visat vetenskapligt hur detta går till.

Citat:
Snackade vi inte om spöken? Nu helt plötsligt är det demoner? Du vet att det är 2 skilda saker du snackar om va?
Du e ju inte liiite ute och cyklar nu

Jag anser att det är demonerna som leker spöken, och leker anhöriga, det är du som är ute och cyklar och tror dig veta saker och ting, när du i nästa stund säger dig vara osäker.

Citat:
Fram med dom förklaringarna så vi kan läsa dom!

Du fick förklaringarna i inlägget.
Citera
2014-08-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Tycker du inte att man efter 15 säsongers sökande efter spöken borde ha hittat ett enda litet bevis för spökens existens?

Det är jag som frågar hur dom gör detta när nu du och andra påstår att dom håller på med trolleritrick. Ämnet för tråden är "Hur motbevisar ni det här?" Inte "Jag kan bevisa det här".

Om ni nu vet detta, ni är ju så säkra, så vore det inte så svårt att reproducera resultaten vetenskapligt, eller hur? Men ni kommer ju inte med något, bara försöker förlöjliga dom som uppriktigt inte vill bli lurade.

Jag har ingen prestige i att stödja programmet, dom får gärna vara lögnare hela bunten, men då vill jag ha bevis och evidens. Men hittills har ingen lyckats lägga fram något annat än förnedrande uttal, det är ganska talande för mig.

Citat:
Programmet är ren jävla nonsens som spelar på människors vilja att tro att det "finns nåt mer därute",f.ö samma människor som lever sina liv framför tv:n följandes Let's dance,körslaget och annan fördummande lättviktsunderhållning under tv 4-paraplyet!

Detta vet du? Vad har du för bevis på det?

Citat:
Varför skulle just det här avsnittet vara bättre än de över 100 totalt intetsägande,rent idiotiska avsnitt som sänts,bör jag ändra min åsikt efter att ha vadat genom ytterligare ett skitprogram som i slutänden inte kommer fram till något menar du?

Det har blivit bättre kvalitet med tiden, att du inte ens bemödar dig att beakta dom evidens som läggs fram visar att du är oseriös och fördomsfull.

Citat:
Släpp fjärrpan ett tag och gå ut bland de levande istället!

Ja om du släpper tangentbordet ett tag och även du går ut bland de levande istället.
Citera
2014-08-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Jag har följt det okända under många år, men mitt intresse för serien har snarare handlat om min fascination för psykologiska konster än om en tro på spöken.

Mitt intresse är även den psykologiska vinkeln, och är väldigt medveten om hur man kan bli manipulerad, men det finns saker som är svårt att förklara psykologiskt.

Jag tror inte på spöken på det sättet, utan tror att dessa skepnader (vanligtvis kallat spöken) handlar om demoner som försöker vilseleda människor. På liknande sätt som man tidigare såg tomtar och troll, och i vår tid ser UFO:n och andra övernaturliga händelser.

Citat:
Även jag reagerade dock på att Pierre var betydligt mer konkret och fick fler träffar än vad medierna brukar lyckas skrapa ihop.

Kolla på detta senare avsnittet med Pierre.

Citat:
Visst är det möjligt att han besitter förmågor som alla de andra saknar, men min förklaring till det är att det till stor del handlade om hot reading den här gången; främst på grund av hans flitiga användande av mellannamn och årtal.

- Den allra enklaste förklaringen: Någon inblandad i produktionen (förmodligen högt upp i hierarkin, men inte Giertz då hon verkligen brinner för det hon gör) läcker diskret information om adressen i förväg så mediet kan göra efterforskningar om både området och familjen i godan ro. Det handlar dock om ett vinstdrivande kanal och om ett sprillans nytt medium och det är viktigt att han gör ett trovärdigt första intryck.

Nu har han gjort flera trovärdiga intryck under tre år som vi senast pratade, alltså inte bara i början, så det argumentet från dig håller inte längre.

Att någon medvetet skulle läcka information håller inte i alla lägen, och man kan då undra varför vissa är bedrövliga medan andra gör bra ifrån sig. Om det är någon i produktionen som medvetet läcker information för att boosta upp programmen, så skulle kvaliteten vara bättre hos dom flesta om inte alla. Men ni har väl då en förklaring på det att personen är smart och låter vissa medier var värdelösa medan andra är väldigt exakta. Är verkligen någon i produktionen så cynisk? Vad vinner den personen på det, har han aktier i bolaget? Hur kan han ha hållit på i alla dessa år utan att någon har avslöjat detta, t.ex. tidigare medierna?

Jag tror också att det är som du säger att Giertz verkar verkligen brinna för det hon gör, vissa här påstår att hon spelar teater och är falsk, och visst är det möjligt, men osannolikt enligt mig. Jag uppfattar henne som trovärdig och genuin. Men det är klart sådana uttalanden från folk som knappt har sett programmet ska man ta med en nypa salt. Du har i alla fall satt dig in i sakfrågan till skillnad från andra.
Citera
2014-08-10, 12:26
Medlem
Citat:
Vad människor tror att de upplevt kan man aldrig lägga särskilt stor vikt vid. I så fall är varenda religion och sagoväsen vidimerad vid det här laget. Det hela brukar bottna i hur man väljer att ta till sig upplevelser och vilka förklaringsmodeller man väljer att använda.
Tror man att spöken ligger bakom allt memorerar man varje enskild händelse och upplevelsen blir därigenom starkare varje gång. Förklarar man istället varje enskild händelse med exempelvis som gravitation, missuppfattningar och tankspriddhet reflekterar man aldrig ens över det hela.
Tar man familjen i avsnittet blir det ganska tydligt:

- En studsboll rullar ner på golvet när ingen är i närheten. Familjen menar att ett spöke kastade den. Andra hade nöjt sig med att tänka ”Oj, studsbollen rullade visst ner. Den måste ha legat nära kanten”.

-
Sonen står upp i den lilla ribbsängen och gråter. Lyset är tänt och sängen står en bit från väggen. Familjen menar att ett spöke tände lyset, drog ut sängen och skrämde ungen till gråt.
En alternativ förklaring hade varit att föräldrarna glömt släcka, ungen knuffat ut sängen med hjälp av benen och sedan börjat gråta av hunger/en mardröm/frustration över att lysen är tänt.

- Deras lilla pyre ligger på en filt som inte fanns där tidigare. Familjen menar att ett spöke kom in, lyfte ungen, prydligt lade dit en filt och sedan lade tillbaka ungen (tänk att fånga det på film).
En annan förklaring vore att någon av föräldrarna lagt filten där utan att minnas det, eller att ungens yngre bror gjorde det.

- Något tar tag i ankeln när de sover. Familjen menar att ett spöke gjorde det. Jag skulle förklarat det med inbillning, som är särskilt vanligt när man svävar in och ut ur sömn. Att mannen plötsligt säger sig känna detsamma efter att frugan berättat om det kan förklaras med suggestion, som ofta används inom hypnos och NLP. Bara det att hon yttrade orden ”tog tag i ankeln” planterade den tanken hos mannen som då börjar känna efter och till slut upplever samma fenomen.

- Knackningar/knakningar/steg. Familjen förklarar det med spöken. Många skulle nog säga att det upplever liknade saker varje dag utan att någonsin reflektera över det. Hus knakar, man tror sig ibland höra saker som sedan visar sig vara inbillning.

Till sist måste man tänka på att folk överdriver sina upplevelser i efterhand. En fisk på fem kilo blir en firre på sju och ett föremål som trillar ner blir ett föremål som flyger tvärs över rummet. Människorna som söker hjälp hos det okända tror att de upplevt övernaturliga fenomen och vill inte att någon ska kunna trivialisera det de varit med om – det skulle få ju dem att framstå som överkänsliga och dumma inför tiotusentals tittare. Det är bara mänskligt.

Om du själv en dag skulle se en sax hänga i luften i flera sekunder när du är ensam i ditt eget hem, skulle du inte lägga någon stor vikt i det?
Citera
2014-08-10, 12:41
Medlem
Citat:
...att du inte ens bemödar dig att beakta dom evidens som läggs fram visar att du är oseriös och fördomsfull.

Det är väl du som är oseriös som ställer krav på vetenskapliga bevis från dina meningsmotståndare när det aldrig kommit fram ett enda bevis för spökens existens genom alla tider! Att kalla Det okända för "evidens" för något övernaturligt visar bara hur du inte ställer några som helst krav när det gäller din tro på det övernaturliga.

En liknelse vore att använda en film från en övervakningskamera som varken fångade skeende eller gärningsman i en rättegång och få en fällande dom som bygger på denna bevisning.

Medium har gång på gång erbjudits att ställa upp i vetenskapliga studier men har konstigt nog avböjt eller på något mystiskt sätt totalt misslyckats. Vad tror du det beror på?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2014-08-10 kl. 12:44.
Citera
2014-08-10, 12:47
Medlem
Citat:
Om du själv en dag skulle se en sax hänga i luften i flera sekunder när du är ensam i ditt eget hem, skulle du inte lägga någon stor vikt i det?

Är det inte märkligt att Giertz med team aldrig lyckats fästa denna typ av skeenden på film trots att de tillbringar så mycket tid i "spökrika miljöer"?
Citera
2014-08-10, 13:07
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Det var jag som frågade först hemligheten i hur man gör en "cold reading" på det sättet att man har exakta namn och händelser.

Varken du eller någon annan har svarat och visat vetenskapligt hur detta går till.

Jag anser att det är demonerna som leker spöken, och leker anhöriga, det är du som är ute och cyklar och tror dig veta saker och ting, när du i nästa stund säger dig vara osäker.

Du fick förklaringarna i inlägget.
Så du menar nu på allvar att underhållningsprogrammet det okända är ett vetenskapligt program?
Är snövit och dom 7 dvärgarna också ett vetenskapligt program?
Hur vet du att det är en cold reading och inte ett uppgjort program?
Vad har du för fakta? Vad säger att det är en kontrollerad inspelning där det inte är uppgjort, eller fake?
Du ska ta fram källa och fakta inte jag, det är DU som kommer med flummiga teorier som ska bevisa nånting, inte jag.
Vatten är blött, det behövs ingen källa på det, för så ÄR det..
Om du kommer och säger att vatten är bara blött om man har en demon i sitt anus så får ju du komma med en källa som bevisar det, annars är vatten blött punkt slut.
Samma gäller med dina medium i det okända eller vart som helst i hela världen faktiskt..
Måste faktiskt nypa mig i armen för att se att jag inte drömmer om att vi har den här diskussionen.. helt otroligt.
FRAM med källan nu för fbi och cia och sluta slingra dig.. Tror nämligen inte att det finns någon, därför du slingrar dig som du gör.. FRAM MED DEN

https://www.youtube.com/watch?v=jvmkwHSZ3Cg
Citera
2014-08-10, 13:13
Bannlyst
Hur kan ni ens diskutera det här? Varje småbarn fattar ju att Det okända inte är på riktigt.

Ni är ju fan naivare än en 6 åring.
Citera
2014-08-10, 13:18
Medlem
Baba.Sedos avatar
Citat:
Det första jag skulle undra är om jag blivit drogad med någon hallucinogen drog.
Det andra jag skulle undra är om jag blivit psykiskt sjuk..
Det tredje jag skulle undra va om jag hade något allvarligt fel på synen..
Det fjärde jag skulle undra e om nån spelade mig ett spratt och hade en magnet i lgh ovanför..
Det femte jag skulle göra var att undersöka saxen och se om det satt en fiskelina i varje ände.
Kan nämna tolvhundrafemtioelva saker jag skulle göra innan jag började fundera på om det var ett spöke..
Men du verkar ju inte vara så vass på logik direkt..
Citera
2014-08-10, 13:34
Medlem
Citat:
Det är väl du som är oseriös som ställer krav på vetenskapliga bevis från dina meningsmotståndare när det aldrig kommit fram ett enda bevis för spökens existens genom alla tider! Att kalla Det okända för "evidens" för något övernaturligt visar bara hur du inte ställer några som helst krav när det gäller din tro på det övernaturliga.

En liknelse vore att använda en film från en övervakningskamera som varken fångade skeende eller gärningsman i en rättegång och få en fällande dom som bygger på denna bevisning.

Nej det är inte så, en liknelse är att en illusionist kan från okända människor få reda på anhöriga som dött med namn och hur dom dött och andra exakta uppgifter, du påstår att illusionisten använder sig av psykologiska och andra vetenskapligt förklarliga knep.

Då frågar jag dig, ok visa vetenskapligt hur det går till.

Som sagt rubriken lyder ju: "Hur motbevisar ni det här?" Detta är ämnet i den här tråden, och om du inte kan hålla dig on topic så behöver du inte svara, utan som sagt släpp tangentbordet och gör något annat, du tillför inget i diskussionen i så fall.

Citat:
Medium har gång på gång erbjudits att ställa upp i vetenskapliga studier men har konstigt nog avböjt eller på något mystiskt sätt totalt misslyckats. Vad tror du det beror på?

Nu är detta OT, men ok. Jag anser att demonernas drivkraft är att dra med sig så många människor som möjligt till den situation som dom själva befinner sig i, en sjuklig situation där man gör allt emot naturen, alltså det som Gud hade menat för skapelsen.

Om det hade varit tydligt för alla människor att dessa demoner finns, så hade fler människor insett att Gud finns och omvänt sig till honom. Men nu är det inte tydligt, utan människor dras och lockas till den onda sidan på många olika sätt, bland annat genom att lura människor till att tro att man kan prata med anhöriga på andra sidan, men främst är det den sexuella perversiteten som lockar i våra dagar. I andra epoker har det t.ex. handlat om erövring och underkuvande av andra folk genom mord i krig, men även sexuella perversiteter som i Sodom och Gomorra och det antika Grekland o.s.v.

Men detta är alltså OT som vi kan ta i en annan tråd, denna tråd handlar om att bevisa hur dessa medier kan läsa av människor och komma med så exakta uttalanden.
Citera
2014-08-10, 13:36
Medlem
Citat:
Är det inte märkligt att Giertz med team aldrig lyckats fästa denna typ av skeenden på film trots att de tillbringar så mycket tid i "spökrika miljöer"?

Det fanns ett avsnitt där radion gick på. Jag kommer inte ihåg om det funnits andra sådana händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in