2014-08-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Baltiska länderna är i en ekonomisk kollaps efter Ryska sanktioner

Estonia, Baltic states stand to suffer most from Russia sanctions

In contrast to neighbouring Ukraine, strong governance makes Estonia less vulnerable to internal challenges to stability. Yet, potential economic sanctions on Russia could have a profound impact on the Baltic state too, writes Jan Hofmeyr.

http://www.euractiv.com/sections/europes-east/estonia-baltic-states-stand-suffer-most-russia-sanctions-303721

Så först säger du att Ländernas ekonomier har kollapsat för att sen hänvisa till en artikel som säger att de ev kan få problem i framtiden men att ekonomin främst i Estland är så stark att det inte är något reelt problem.

Tacksamt när du tom motbevisar dig själv
Citera
2014-08-09, 17:02
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Detta är det vanliga struntpratet, Ryssland har många gånger besegrats av anfallande makter, och allt prat om att man är osårbara är enbart propaganda. Under WWI fick Ryssland extremt mycket stryk, och räddades enbart genom att Västmakterna fortsatte kriget och besegrade Tyskland, och under Krimkriget smiskades man också duktigt upp.

Ryssland är inte osårbara för sanktioner, det är helt enkelt så.

Nix. Västmakterna exporterade krigsmaterial under pågående Tyskland-WW2-anfall, men det var bidragande, inte avgörande. Stalin hade mördat nästan hela militär-aristokratin, och givetvis blev ryssarna djävulskt pressade, tagna på sängen, man saknade militär toppledning, vilket tog tid att återskapa (hört talas om Georgy Zhukov?). Men, dom tog tag i situationen, och flyttade hela sin fabriks-/krigsfabrikation bortom Ural, bortom Moskva. plus 'brända jordens taktik', ett djävulskt men effektivt försvar. Och satte igång ett gigantiskt projekt, resulterande i den krigsmaskin som tillintetgjorde Nazi-tyskland. Man t o m beklagade att Väst inte öppnade en andrafront, under lång tid. Ryssland knäckte nazi-Tyskland, västinvasionen kom när det var halvt 'dukat bord'.

Ryssland har aldrig besegrats, du säger det sjäv... "fick extremt mycket stryk" (a la Stalingrad, men dom vann där också, precis som dom fördrev tysken, och knäckte Tredje Riket). Klargör explicit när Ryssland "BESEGRADES", tack. Du har en uppgift att ta itu med.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-08-09 kl. 17:07.
Citera
2014-08-09, 17:13
Medlem
1917. Freden i Brest Litovsk som slöts med Tyskland efter Rysslands kollaps.
Citera
2014-08-09, 17:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Nix. Västmakterna exporterade krigsmaterial under pågående Tyskland-WW2-anfall, men det var bidragande, inte avgörande. Stalin hade mördat nästan hela militär-aristokratin, och givetvis blev ryssarna djävulskt pressade, tagna på sängen, man saknade militär toppledning, vilket tog tid att återskapa (hört talas om Georgy Zhukov?). Men, dom tog tag i situationen, och flyttade hela sin fabriks-/krigsfabrikation bortom Ural, bortom Moskva. plus 'brända jordens taktik', ett djävulskt men effektivt försvar. Och satte igång ett gigantiskt projekt, resulterande i den krigsmaskin som tillintetgjorde Nazi-tyskland. Man t o m beklagade att Väst inte öppnade en andrafront, under lång tid. Ryssland knäckte nazi-Tyskland, västinvasionen kom när det var halvt 'dukat bord'.

Ryssland har aldrig besegrats, du säger det sjäv... "fick extremt mycket stryk" (a la Stalingrad, men dom vann där också, precis som dom fördrev tysken, och knäckte Tredje Riket). Klargör explicit när Ryssland "BESEGRADES", tack. Du har en uppgift att ta itu med.

Vänta nu här, du kanske skall läsa vad jag skriver innan du svarar; det var ett välinformerat svar men handlade inte om WWI som jag pratade om. Men nu går vi OT, så vi släpper detta!
Citera
2014-08-09, 17:22
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GungaDin
1917. Freden i Brest Litovsk som slöts med Tyskland efter Rysslands kollaps.

Ok. Man kan gå ännu längre tillbaka i historien, och hänvisa till krigs/freds-händelser sedan vikingatiden, om man så vill. Jag håller mig till nutidshistoria, som i svensk diskussionssfär startar kring 30-talet, och framåt. 'Nazism' är fortfarande ett högaktuellt mantra i Absurdistans vänster-vulgär-media-retorik, t ex.
Citera
2014-08-09, 17:25
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vänta nu här, du kanske skall läsa vad jag skriver innan du svarar; det var ett välinformerat svar men handlade inte om WWI som jag pratade om. Men nu går vi OT, så vi släpper detta!
Ok, I agree...
Citera
2014-08-09, 17:39
Medlem
Fy fan säger jag. I efterdyningarna efter en stor ekonomisk kris för bara några år sedan (som en del anser pågår fortfarande) så riskerar EU att förstöra ekonomis till viss del.
Citera
2014-08-09, 17:43
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Det som sänkte Sovjetunionen och även sänkte Ryssland senare var låga oljepriser. Över hälften av den ryska statskassan kommer från försäljning av olja och gas, och där oljan är särklass störst.

Precis, och om Ryssland nu ska exportera gas till Kina och Iran lär dom inte acceptera rial eller yuan i utbyte utan det blir dollar i vanlig ordning. Samma dollar som enligt expertisen här ska kollapsa.
Citera
2014-08-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Precis, och om Ryssland nu ska exportera gas till Kina och Iran lär dom inte acceptera rial eller yuan i utbyte utan det blir dollar i vanlig ordning. Samma dollar som enligt expertisen här ska kollapsa.

Det duger inte att bara skriva så. Förklara varför.
Citera
2014-08-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det duger inte att bara skriva så. Förklara varför.

Forumet saknar ironi taggar.

Vad jag tror VF lite ack så snält menade var att när Ryssarna nu ska sälja saker så lär de kräva betalt i dollar som de sen i sin tur kan använda för att köpa mat till sitt hungrande folk för.

Men om Puttinälskarna här i tråden har rätt kommer ju dollarn att kollapsa och då har Ryssarna alltså inget att köpa mat för .....

Sen ska man väl också tillägga att Ryssarna ska köpa olja från Iran trots att de är nettoexportörer själva, dvs man ökar sina utlandsutgifter när man redan har svåra problem med att få budgeten att gå ihop
Citera
2014-08-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Precis, och om Ryssland nu ska exportera gas till Kina och Iran lär dom inte acceptera rial eller yuan i utbyte utan det blir dollar i vanlig ordning.
Om jag inte har helt fel genomfördes oljeaffärerna med en del länder i Mellanöstern i euro innan USA attackerade Irak. Några tror visst att just det kan ha varit en bidragande orsak till varför USA ville starta kriget eftersom dollarns värde som handelsvaluta hade gått tillbaka till förmån för euron. Tanken var att oljebolag från USA/Storbritannien skulle ta hand om försäljningen av olja i Irak och börja ta betalt i dollar för att på så sätt öka dollarns värde som handelsvaluta. Jag vet inte om det påståendet stämmer. Men varför skulle Ryssarna sälja sin olja och få dollar istället för euro?
Senast redigerad av pethom 2014-08-09 kl. 19:03.
Citera
2014-08-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Forumet saknar ironi taggar.

Vad jag tror VF lite ack så snält menade var att när Ryssarna nu ska sälja saker så lär de kräva betalt i dollar som de sen i sin tur kan använda för att köpa mat till sitt hungrande folk för.

Men om Puttinälskarna här i tråden har rätt kommer ju dollarn att kollapsa och då har Ryssarna alltså inget att köpa mat för .....

Sen ska man väl också tillägga att Ryssarna ska köpa olja från Iran trots att de är nettoexportörer själva, dvs man ökar sina utlandsutgifter när man redan har svåra problem med att få budgeten att gå ihop

Men om man handlar med Kina så duger väl renminbi fint. Sälja olja och köpa diverse saker?

Ju mindre man handlar med EU & USA desto mindre relevant blir dollarn. Vilket såklart en bojkott påskyndar.

Eller finns det någon djupare tanke bakom ert resonemang som kan försvara att man har en smiley med solglasögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in