2014-07-31, 20:09
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer

Nope - men samtidigt så är det därför jag frågar här, så att jag skall ha någon aning. Eftersom att jag gillar alla klockor jag länkade så tänkte jag se vad de mer kunniga på området tyckte och sedan jobba utifrån det. Med hur det går till, tänkte du då beställningen i övrigt? Typ det där om att man vill beställa så att det skickas till England och därifrån vidare inom EU? Visste inte heller om att klockorna köptes in först när jag betalat, men det är väl inte allt för ovanligt att vissa asiatiska webshops gör på så vis?

Om du vill ha lite enklare och billigare klockor så har silix en rätt bra "economy"-sida med främst kvarts och 21j-verk. Länkar till den nedan. Grejen med dealers är att de bara köper upp ett större lager av klockor som de vet kommer sälja, de absolut populäraste för stunden. I andra fall tar de emot en beställning, sticker iväg till "fabriken" och köper den, åker tillbaka till sin arbetsplats och skickar över QC-bilder till dig. Maila honom gärna och fråga om han kan få tag i den klocka du söker. Även om han säger ja kan det bli så att han slutligen inte lyckas få tag i den, så var beredd på att ha ett par alternativ

Att skicka till England och sedan vidare till Sverige är ganska meningslöst eftersom deras tull tar ungefär lika mycket i beslag som vår egen tull. Skulle personligen inte rekommendera att lägga extra pengar på det.

http://www.silix-prime.so/index.php?main_page=index&cPath=116
Citera
2014-07-31, 20:43
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Att skicka till England och sedan vidare till Sverige är ganska meningslöst eftersom deras tull tar ungefär lika mycket i beslag som vår egen tull. Skulle personligen inte rekommendera att lägga extra pengar på det.

Helt rätt!

Jag har köpt en del klockor från Kina och har (tills vidare) aldrig haft problem med tullen.
Den servicen är mest för länder med besvärliga tullare tror jag.
Citera
2014-07-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Helt rätt!

Jag har köpt en del klockor från Kina och har (tills vidare) aldrig haft problem med tullen.
Den servicen är mest för länder med besvärliga tullare tror jag.

Stämmer, vad fasen har tullen med ens klockor och saker man köper att göra. Har också en därifrån!
Citera
2014-07-31, 22:57
Medlem
Teh_Masterers avatar
Citat:
Om du vill ha lite enklare och billigare klockor så har silix en rätt bra "economy"-sida med främst kvarts och 21j-verk. Länkar till den nedan. Grejen med dealers är att de bara köper upp ett större lager av klockor som de vet kommer sälja, de absolut populäraste för stunden. I andra fall tar de emot en beställning, sticker iväg till "fabriken" och köper den, åker tillbaka till sin arbetsplats och skickar över QC-bilder till dig. Maila honom gärna och fråga om han kan få tag i den klocka du söker. Även om han säger ja kan det bli så att han slutligen inte lyckas få tag i den, så var beredd på att ha ett par alternativ

Man tackar och bockar! Det var mycket matnyttig information, nu ska jag kika igenom sidan du länkade!

Har du något tips på urverk eller vad man bör leta efter/undvika? Jag är, som sagt, väldigt dålig på allt vad klockor innebär och har i mitt urval framförallt bara gått på vad som jag tycker är snyggt, men om man hade möjligheten att få en klocka som både var snygg och hyfsat fungerande så hade ju det varit kalas!
Citera
2014-08-01, 19:11
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Man tackar och bockar! Det var mycket matnyttig information, nu ska jag kika igenom sidan du länkade!

Har du något tips på urverk eller vad man bör leta efter/undvika? Jag är, som sagt, väldigt dålig på allt vad klockor innebär och har i mitt urval framförallt bara gått på vad som jag tycker är snyggt, men om man hade möjligheten att få en klocka som både var snygg och hyfsat fungerande så hade ju det varit kalas!

Nja egentligen inga tips. Du får vad du betalar för. Det är ovärt att satsa på "Swiss ETA" eftersom de inte nödvändigtvis är 100% schweiziska ETAn utan återanvända ETA-verk eller en mix av ETA och kloner. Köp en asiatisk klon så får du ett nytt och friskt verk. Det blir dessutom runt $70 billigare. A-2836-2 är ett jag föredrar i verk utan chrono. Dessa är riktiga arbetshästar!

Ska man ha chrono är det i 99% av fallen ett A-7750, vilka jag ofta försöker undvika. Det är inget fel på dem i sig, bara känsliga. Sedan beror det lite på var de placerat sekundvisaren. Sekunderna kl 9 är standarden som man bör föredra. Det finns även de med sekunderna kl 6 och 3, vilka är modifierade verk. Dessa är ökända för att vara extra problematiska. 7750 har också generellt ett rotorblad som låter rätt mycket. Detta på grund av att bladet inte har något motstånd i en av riktningarna, vilket kan leda till att det börjar snurra på ordentligt. Är inte bladfästet oljat ordentligt så kommer det höras

Om din budget är lite lägre så kommer du med stor sannolikhet köpa ett 21j-verk eller kvarts. 21j har trots sitt namn allt från 21 till 23 juveler, (juveler används för att de skapar mindre friktion i verket, vilket ökar livslängden), men de har oftast 21600 vibrationer i timmen (6 i sekunden) vilket ger sekundvisaren ett halvdåligt svep i relation till ex 2836 som ger 8 i sekunden. Det är större skillnad än det låter Du kan köpa ett 21j-verk för en hundring ungefär. Det finns dock 21j som har 8 tick i sekunden, 4813-verk t.ex. De kan dock upplevas som mindre mjuka i svepet än de bättre 2836-verken.

Det finns en massa fler verk fast dessa är nog de vanligaste. Det har blivit mer vanligt att stöta på japanska Miyota-verk sedan ETA blivit svårare att få tag i. Swatch group som äger ETA har gjort det nästan omöjligt att hitta nya verk utan att köpa en hel klocka. Det finns också Sea-gull som är kinesiska verk. A6497 och A6498, grymt bra verk och väldigt tåliga. Dras upp för hand.

Orkar man inte med den här skiten och inte bryr sig så mycket om klockan är lik originalet, vilket jag har all respekt för, så kan man också köpa ett kvarts-verk som ger 60 tick i minuten Hoppas jag svarade på din fråga.
Citera
2014-08-05, 23:51
Bannlyst
Citat:

Varför är denna klocka så billig då? http://www.silix-prime.so/index.php?main_page=product_info&cPath=116_205_214 &products_id=2043

Vet att det är 21j men de brukar inte ligga på det priset, snarare runt 80-100$
Citera
2014-08-06, 00:25
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Varför är denna klocka så billig då? http://www.silix-prime.so/index.php?main_page=product_info&cPath=116_205_214 &products_id=2043

Vet att det är 21j men de brukar inte ligga på det priset, snarare runt 80-100$

För att det är en dålig rep som ingen egentligen vill köpa. Saker ingen vill ha tenderar att bli billiga.
Citera
2014-08-06, 00:29
Bannlyst
Citat:
För att det är en dålig rep som ingen egentligen vill köpa. Saker ingen vill ha tenderar att bli billiga.

OK vad är det som är så dåligt med den då? 21j är fortfarande automatisk om jag förstått det rätt?
Citera
2014-08-06, 11:04
Medlem
Verdess avatar
Citat:
OK vad är det som är så dåligt med den då? 21j är fortfarande automatisk om jag förstått det rätt?

Japp, bara ett billigt urverk med låg kvalitet. Det kommer inte hålla särskilt länge om du inte har tur, svepet är "hackigare" och replikan i sig, själva klockan som är runt urverket, är dåligt gjord. Simple as that.
Citera
2014-08-06, 12:23
Bannlyst
Citat:
Japp, bara ett billigt urverk med låg kvalitet. Det kommer inte hålla särskilt länge om du inte har tur, svepet är "hackigare" och replikan i sig, själva klockan som är runt urverket, är dåligt gjord. Simple as that.

I see. Tack för svaret. Antar att den inte har lume?
Citera
2014-08-06, 21:30
Medlem
Verdess avatar
Citat:
I see. Tack för svaret. Antar att den inte har lume?

Ingen aning. Har den lume så är den nog inget vidare skulle jag tro. Har själv aldrig ägt en så pass billig rep utan min erfarenhet är bara vad andra har berättat.
Citera
2014-08-08, 13:41
Bannlyst
En kille säljer en Rolex submariner, den har röd urtavla och tickar. 400kr vill han ha för den, vad ska jag akta mig för och låter det som en bra affär? Aldrig sett en Submariner med röd urtavla förr, är det stort tecken på att den är falsk? / den okunnige
Senast redigerad av fredrik165 2014-08-08 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in