Citat:
Ursprungligen postat av
Teh_Masterer
Man tackar och bockar! Det var mycket matnyttig information, nu ska jag kika igenom sidan du länkade!
Har du något tips på urverk eller vad man bör leta efter/undvika? Jag är, som sagt, väldigt dålig på allt vad klockor innebär och har i mitt urval framförallt bara gått på vad som jag tycker är snyggt, men om man hade möjligheten att få en klocka som både var snygg och hyfsat fungerande så hade ju det varit kalas!
Nja egentligen inga tips. Du får vad du betalar för. Det är ovärt att satsa på "Swiss ETA" eftersom de inte nödvändigtvis är 100% schweiziska ETAn utan återanvända ETA-verk eller en mix av ETA och kloner. Köp en asiatisk klon så får du ett nytt och friskt verk. Det blir dessutom runt $70 billigare. A-2836-2 är ett jag föredrar i verk utan chrono. Dessa är riktiga arbetshästar!
Ska man ha chrono är det i 99% av fallen ett A-7750, vilka jag ofta försöker undvika. Det är inget fel på dem i sig, bara känsliga. Sedan beror det lite på var de placerat sekundvisaren. Sekunderna kl 9 är standarden som man bör föredra. Det finns även de med sekunderna kl 6 och 3, vilka är modifierade verk. Dessa är ökända för att vara extra problematiska. 7750 har också generellt ett rotorblad som låter rätt mycket. Detta på grund av att bladet inte har något motstånd i en av riktningarna, vilket kan leda till att det börjar snurra på ordentligt. Är inte bladfästet oljat ordentligt så kommer det höras
Om din budget är lite lägre så kommer du med stor sannolikhet köpa ett 21j-verk eller kvarts. 21j har trots sitt namn allt från 21 till 23 juveler, (juveler används för att de skapar mindre friktion i verket, vilket ökar livslängden), men de har oftast 21600 vibrationer i timmen (6 i sekunden) vilket ger sekundvisaren ett halvdåligt svep i relation till ex 2836 som ger 8 i sekunden. Det är större skillnad än det låter

Du kan köpa ett 21j-verk för en hundring ungefär. Det finns dock 21j som har 8 tick i sekunden, 4813-verk t.ex. De kan dock upplevas som mindre mjuka i svepet än de bättre 2836-verken.
Det finns en massa fler verk fast dessa är nog de vanligaste. Det har blivit mer vanligt att stöta på japanska Miyota-verk sedan ETA blivit svårare att få tag i. Swatch group som äger ETA har gjort det nästan omöjligt att hitta nya verk utan att köpa en hel klocka. Det finns också Sea-gull som är kinesiska verk. A6497 och A6498, grymt bra verk och väldigt tåliga. Dras upp för hand.
Orkar man inte med den här skiten och inte bryr sig så mycket om klockan är lik originalet, vilket jag har all respekt för, så kan man också köpa ett kvarts-verk som ger 60 tick i minuten

Hoppas jag svarade på din fråga.