Citat:
Ursprungligen postat av
Gorgios
OK vad är det som är så dåligt med den då? 21j är fortfarande automatisk om jag förstått det rätt?
Jag kan svara, då jag faktiskt har haft exakt en sådan.
Det är, mycket riktigt, ett DG2813-verk, vanligen kallat Asian 21j. Om man ger det en ordentlig service är det faktiskt ett pålitligt urverk, som man kan få att gå riktigt bra. Nackelen är att de ofta kommer osmorda, vilket förvisso är bättre än om de fått för mycket olja, men naturligtvis inte bra.
Klockan i sig är tänkt att likna Rolex blå sub. Problemet är att originalet är i platina eller vitt guld, medan kopian är i stål. Stål påminner lite om platina, då det är vitt, men inte mer än så. Sen är den blå färgen helt, och då menar jag
helt fel. Den är närmast lila, medan originalet är riktigt klarblå. Och så har vi naturligtvis sådana detaljer som kronans placering (vridaxeln på ett 21j-verk sitter något lägre än på ett Rolex cal.3135), luppens förstoring, datumets typsnitt och en massa annat som inte stämmer riktigt.
Kort sagt, det är en dålig kopia. Jag gav bort min till min elvaårige son, som lyckades ha sönder urverket två gånger. :P