Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Jag håller med dig, men jag är inte säker på vad han menar med ond. En del menar exempelvis att den som hädar är ond, eller att den som inte följer Guds ord är ond.
Inte jag heller är säker, det framgår dock att "Dara777" är nästintill extremt, tros-fundamentalistisk, så till vida att denna förstärker sin övertygelse om att "människan är ond" med att se bibelcitat som "bevis" för att det är så.
Att den valde ut ett par rader ur en bibel, för att i slutet av sitt inlägg mala enbart redan inlärt hat, tycker jag framgår tydligt. Dara777 anammar alltså hatretorik och lär sig att hata med hjälp av bibel.
Men som sagt, ordandet om att "männniskan är ond" var ju generellt uttalat... att ugångspunkten är att människan av naturen går emot gud eller guds ord i bibeln, är den ondska Dara77 försöker uttrycka, vrför skulle den annars dra till med en vers, som dessutom icke verifierats av gud.
För att Dara777 själv ska förstå vad hon/han maler, behöver gud FÖRKLARA vad som menas med ondska, bibeln är författad av individer. Men även om bibeln var författad via guds försorg, krävs faktiskt gud att förklara vad som ligger i ordet ondska. Det är inte prästens eller diakonens eller nunnans eller den gudsövertygades sak att ge sig namn av gud, snarare att de djupt förtappad bibeldogmatikerna är vad som menas med att vara så ond att inte längre känna igen varken människa eller längre kunna läsa en bibel utan att vakna upp i hat och hatiskt influerad fanatism.
Men jag läser in samma sak i Dara777 som i t.ex en mer fanatisk muslims islam, att inte tro på Allah och hålla koranen för sann och sanningens ursprung om liv natur och människa, är då = ond människa eller otrogen.
Läser du inte bibeln och underordnar dig bibel, är du ond. Eftersom bot och bättring enbart kan ges via bibel.
Ovanligt otäck bibelfundamentalistisk yttring. Ovanligt kunskapsfattig, snarare.
Och förväntat att den är xenofob i ruggmärgen efter alla timmarna med sekt-läsning.
Dara777 ger mest intryck att vara en islambibel-sekt-hybrid : troligtvis i grunden muslimsk fanatiker där koranen och haditerna är hela hens liv, utöver det buffrar hen med bibeldogma, tar slumpvisa bibelverser som intäkt för SITT EGET hat riktat utåt, det kan vara vem som jelst, som inte omedelbart bejakar vad hon/han själv tycker. För det är ett tyckande - man kan inte ta en vers som slumpvis råkar likna vad vi idag har för motiv i leverne osv... det borde vara ett logiskt fundamentalt riktmärke också för en trosfantast som älskar-sin-gud.
Dvs du angriper Dara777:s älskling Gud... för hen tror att gud är god... en enfaldig hjärntvättad inlärning om att gud har rätt, alla andra har fel.
Du är fel/ond för att du inte är gud, inte för att du kan vara homosexuell - enbart utifrån att inte vara gud. Det är så jag förstår denna trosfanatikers yttring, i att våga döma annan för ond, utifrån att öppna en bok. (kanske haditer övertygat henne.. kanske en dominant slavdrivare, svårt att veta... jag tvivlar också.. din fråga är kanonbra och super-relevant!)
.................
Dara777 : vad menar du med OND? Kan du vänligen utveckla vad du menar?