Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
G021 kniven har en bladlängd på 15-20 cm.
Är än mer övertygad den beslagtagna kniven på s218 är den på facebookbilden.
"Låg i kartong med diverse stridsselar mm"
Precis som på bilden:
http://www.ladda-upp.se/bilder/amzaaewhlqqizf/
Jag tror, åtminstone försiktigt, på ditt förslag. Det som talar för att du har rätt är att kniven, som jag minns, inte omtalades under rättegångsförhandlingarna. Den saken har förbryllat mig eftersom knivens frånvaro är graverande för KJ och det kortet borde rimligtvis ha spelats från åklagarhåll. Om kniven som beslagtogs i förrådet på Flottiljvägen är identisk med den tunga kniven med kula i skaftet blir detta genast helt begripligt. Till saken hör också att kniven inte tas upp i förhören efter beslaget i juli (rätta mig gärna om jag har fel, men jag finner inget vid snabb genomläsning).
Men sen inställer sig några funderingar:
* Varför var en kniv som KJ enligt vittnen ofta hade framme i lägenheten (enligt Spindelfridas kontakt bara några dagar innan försvinnandet) nerpackad i en låda i förrådet? Kanske inte så konstigt eftersom lägenheten är nästan befriad från airsoftvapen m.m. Hans familj bad (har jag för mig) honom att plocka undan vapnen eftersom de kunde ge ett negativt intryck. Då kan kniven möjligen hamnat i förrådet tillsammans med stridsutrustning.
* Knivens bladlängd uppges vara "10" i beslagsprotokollet. Kniven med hemgjort handtag hade ett blad som var betydligt längre än 10 cm, som annars är en vanlig bladlängd för jaktknivar, moraknivar och liknande. Om den beslagtagna kniven är identisk med KJ:s kniv med hemgjort handtag måste polisen av oklar anledning valt att ange bladlängden i tum istället för centimeter.
* Och den stora frågan: Om kniven låg i förrådet, varför förklarade då KJ att han slängt den i metallåtervinningen under januari månad samma år? Här handlar det (om Zero73 har rätt) om en fullständigt onödig lögn. Det kanske finns flera tänkbara förklaringar, men den första som slår mig är att KJ ljuger för att kniven i fråga
kan ha använts och försvunnit i samband med brottet utan hans vetskap. Det vill säga att det finns en ytterligare person inblandad som KJ skyddar.
Men jag vill ha mer uppgifter som visar att KJ:s stora kniv faktiskt beslagtogs innan jag låter mig övertygas.