2014-08-05, 23:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Nej, nedan är ett för dig ett karaktäristiskt språkproblem.

Det är din personliga åsikt och på intet sätt något belägg för att det förhåller sig så.

Edit; Du kanske skulle prova att använda, Jag tror, Jag tycker.
Jag har läst FUP. Jag varken tror eller tycker att de knappt har tittat på möjligheten, jag vet.
Citera
2014-08-05, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har läst FUP. Jag varken tror eller tycker att de knappt har tittat på möjligheten, jag vet.

Fup är inte = Fu och du såg ju hur tokigt det blev med sladden i TR.

VET du förresten vad man fick veta som gjorde att span mot KJ återupptogs?
Citera
2014-08-05, 23:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Enligt spaningsledaren i TR var det att MB var en hårt arbetade sushikock, ointressant, så de bytte fokus till det andra objektet. Vet du annat?
Citera
2014-08-05, 23:24
Bannlyst
Citat:
Enligt spaningsledaren i TR var det att MB var en hårt arbetade sushikock, ointressant, så de bytte fokus till det andra objektet. Vet du annat?

Förklara.

Citat:
KJ och MB var alltså jämställda fram till fyndet. Vid fyndet gick polisen efter magkänslan och grep knäppskallen. Det kunde lika gärna ha blivit tvärtom.
Citera
2014-08-05, 23:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Förklara.
Det finns inget att förklara. Vet du mer?
Citera
2014-08-05, 23:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En viss typ av märlspik eller prickert skulle ha kunnat användas - om inte vissa skador indikerat att det inte har använts något verktyg med "rakt nedstigande" kanter. Sålunda är skada B (51) 0,6 cm lång (glipar 0,4 cm) och 1,8 cm djup. Skada F (56) är 1 cm lång (glipar 0,5 cm) och 2 cm djup. Skada K (61) är 1,1 cm lång (glipar 0,6 cm) och 1,5 cm djup. Dessa skador synes ej gå att förena med ett verktyg med en kons form; däremot med en modifierad sådan.

Va? fattar inget av det du skriver. Verktyget är ju inte en kon. Det är U-format och koniskt. DL använder fel namn på det verktyg han tror att det kan vara. Det är en splitsnål (även prickert).
Lyssnade just på ljudfilen och DL säger precis som i tidningsartikeln att det inte är ett stämjärn eller kniv som vridits. Såren är D-formade och bredden på dem beror på hur djupt de stuckits precis som jag sagt i flera tidigare inlägg.

...och nu till något helt annat:
I ljudfilen med DL framgår att tejpbitarna i VBs hår låg klistrade på varandra inte var och en för sig. Det var alltså bara en tejp som var klistrad direkt i håret. Tio lager tejp alltså och bitarna olika långa. Har detta framkommit tidigare?

I FUP står om "tejp runt halsen" medan DL säger att den satt i håret och de delade inte upp den i bitar utan skickade den till SKL som den var d.v.s 10 lager på varandra.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-05 kl. 23:53.
Citera
2014-08-05, 23:41
Medlem
Citat:
Förklara.

Ursäkta att jag svarar utan att frågan ställts till mig.

Som många andra har jag läst FUP ett flertal gånger och lyssnat på ljudfilerna.

Det finns. enligt mig, många betänkligheter i hur mycket har hanterats i polisutredningen som lämnat många frågetecken efter sig.

Därav lever denna tråd vidare.

Det är inte enskildheter i sig - tagna ur sitt sammanhang - utan snarare summan av delarna som får mig att se stora luckor.

Det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2014-08-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vad är problemet?

DL uteslöt definitivt inte märlspik och menade att den typen av verktyg skulle stämma bra överens mot sårskadorna. Jag var av åsikten att DL yrade och vilket du ifrågasatte, med stöd av DL's yrke och ville inte ens lägga ner 93 kronor på att prova själv.

Jag menar att märlspik är utesluten, pga av skadebilden som uppstår, och så länge du inte är benägen att prova själv ska du enbart hålla käft.

Jag har provat till skillnad från dig och DL och har konstaterat att mordvapnet INTE är en märlspik.

Överbevisa mig gärna.

På vilket sätt skiljer sig skadorna som uppstod när du laborerade med märlspiken gentemot skadorna som fanns på VBs kropp och som resulterade i hennes död?

Vad för typ/typer av märlspikar testade du med?

Varför hävdar du att mordvapnet inte är en märlspik?

Hur ser mordvapnet ut enligt dig?
Senast redigerad av zemixon 2014-08-05 kl. 23:56.
Citera
2014-08-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det finns. enligt mig, många betänkligheter i hur mycket har hanterats i polisutredningen som lämnat många frågetecken efter sig.

Det är inte enskildheter i sig - tagna ur sitt sammanhang - utan snarare summan av delarna som får mig att se stora luckor.

PS. Jag avser inte lämna någon punktlista på vad jag tycker inte stämmer. Sådana finns det gott om redan i tråden.
Citera
2014-08-05, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Full förståelse för det, och helt rätt som du uttrycker det Det finns. enligt mig, och inte som de vars tyckande med hejdlös arrogans framställs som fakta. Mig veterligen så har ingen av er tagit del av FU? Bara sammanställningen på dryga 1200 sidor som kan tyckas undermålig och sakna en del men det räckte till fällande dom och i två instanser dessutom. Behövs det mer eller?
Citera
2014-08-06, 00:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Full förståelse för det, och helt rätt som du uttrycker det Det finns. enligt mig, och inte som de vars tyckande med hejdlös arrogans framställs som fakta. Mig veterligen så har ingen av er tagit del av FU? Bara sammanställningen på dryga 1200 sidor som kan tyckas undermålig och sakna en del men det räckte till fällande dom och i två instanser dessutom. Behövs det mer eller?
Det här är andra gången ikväll du antyder att det finns skillnader mellan FU och FUP.
Citat:

Så jag är mycket intresserad av vad du vet om FU som inte står i FUP. T.ex, vad var det som fick span att byta fokus?
Citera
2014-08-06, 00:02
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Problemet är, när jag skriver "Vad jag minns så säger han inte att det ÄR en märlspik"
så svarar du, "Då minns du dåligt"

Då ligger det till hands att, "tekniker David Lindblom fastställt mordvapnet till en märlspik" =DL säger att det ÄR en märlspik

Att sen din logiska kapacitet att dra enkla slutsatser utifrån en teckning överstiger tekniker David Lindbloms kompetens i sin yrkesroll, det är dina egna ord och får stå för dej.

Nej, precis - om vi nu ska märka ord och leka besserwisser...

Däremot säger DL att en märlspik ligger närmast till hands med tanke på skadorna, utan att säga att det uttryckligen är en märlspik.

Du minns att DL säger att det inte ÄR en märlspik.

Du minns dåligt. Jag har rätt - du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in