Nu har jag sett klart hela serien och måste skriva av mig lite. Till att börja med vill jag säga att jag tycker att serien är väldigt bra. Det var intressant handling, intressanta karaktärer och rent generellt kändes den trovärdig. Jag gillar verkligen att de följer upp allt, inte bara hur själva utredningen går men också alla personer vid sidan av som inte längre har någon del i den men man ändå får följa, t ex Bubbles. En annan grej som utmärker denna serie är maktspelet som vi får se och uppleva, hur alla (eller de flesta åtminstone) lurar och försöker utnyttja varandra för att klättra högre upp på kedjan.
Det som jag riktigt stör mig på när det gäller The Wire att varje gång en svart snubbe dör sker det så himla plötsligt och ovärdigt. Ett exempel på detta är när Omar dör, han skulle köpa ett paket cigg när det kommer en liten kidd på typ 6 bast(!!!!!!!) och skjuter honom i huvudet. Det känns så ovärdigt att ta livet av en karaktär på det sättet, en karaktär som har hängt med i 4 säsonger (var det i fjärde han dog? eller femte?) och som jag verkligen fastnat för, hans desperata försök att hämnas Butch

, för att sedan låta honom dö på en sekund helt random och ha en scen efteråt där en person konstaterar "Jaha, Omar dog. Vad synd". Det är definitivt inte rätt och förstörde en stor del av upplevelsen för mig.
Samtidigt förstår jag hur de kan ta livet av honom på det viset, eftersom att ett genomgående tema i serien är "the streets/the corners" är farligt att leva på och gör man det får man va redo på att bli skjuten (hur många svarta dog egentligen igenom seriens gång? måste vart råmånga), men det känns fortfarande ovärdigt att göra så.
Men allt som allt var serien väldigt bra och jag kommer definitivt se om serien i framtiden.
Förresten, snubben som Bubbles alltid gick omkring med i säsong 1-3, vad hände med honom? Man såg ju aldrig de två åtskilda och sen helt plötsligt är han borta, wtf?