2014-08-02, 19:29
Medlem
Sir.Oxfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niso
Jag har aldig haft andra skor än sneakers, och har väl kanske 30 par hemma. Nu till hösten vill jag ha ett par läderskor som inte är sneakers då jag inte är 20 längre och vill se lite respektabel ut.

Vad för skor är ett bra "första par" som man måste ha i garderoben?
Skorna ska fungera till vardags och vara lite casual, tänkte något sådant här:

http://www.boozt.com/no/no/polo-ralph-lauren/torrington-nt_3990266/3990274?navId=4243&brand=326-405&group=listing

Fungerar dessa dagligen till skolan och jobbet? Är så jävla lost på det här.. hur är ens RL i skoväg? hade ett par tygskor från dom och var inte impad
Jag skulle absolut inte köpa dom du länkade till. Sikta in dig på någon av de här istället:
http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4447
eller
http://www.footway.se/loake-aldwych-17981-00.html

Då har du en bra grund att bygga vidare på till din skogarderob.
Citera
2014-08-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Oxford
Jag skulle absolut inte köpa dom du länkade till. Sikta in dig på någon av de här istället:
http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4447
eller
http://www.footway.se/loake-aldwych-17981-00.html

Då har du en bra grund att bygga vidare på till din skogarderob.

Förmodligen jag som är okunnig, men är dom där verkligen till vardagsbruk? Aldrig haft Oxfords till annat än begravningar, och tänkte att ett par bruna är par nr 2 eller 3 på inköpslistan?

Edit: borde kanske lägga till att budgeten jag tänkt mig är ca 1-1,500:-
Senast redigerad av Niso 2014-08-02 kl. 23:23.
Citera
2014-08-03, 06:37
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niso
Förmodligen jag som är okunnig, men är dom där verkligen till vardagsbruk? Aldrig haft Oxfords till annat än begravningar, och tänkte att ett par bruna är par nr 2 eller 3 på inköpslistan?

Edit: borde kanske lägga till att budgeten jag tänkt mig är ca 1-1,500:-

De passar alldeles utmärkt. Med den budgeten är det f ö svårt att hitta något. Lägg på en tusenlapp så är möjligheterna betydligt bättre.
Citera
2014-08-03, 14:45
Medlem
Lite problem. Jag har ett par bruna skor som jag har putsat med en aning för mörk kräm under större delen av tiden som jag har haft dem. Vill nu få bort all kräm och lägga på ny för en ljusare nyans. Jag kör med en svamp och kemiskt ren bensin och visst försvinner kräm, men att få den helt ren ter sig som en smått omöjlig uppgift. Någon som har tips som underlättar?
Citera
2014-08-03, 16:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBK1932
Lite problem. Jag har ett par bruna skor som jag har putsat med en aning för mörk kräm under större delen av tiden som jag har haft dem. Vill nu få bort all kräm och lägga på ny för en ljusare nyans. Jag kör med en svamp och kemiskt ren bensin och visst försvinner kräm, men att få den helt ren ter sig som en smått omöjlig uppgift. Någon som har tips som underlättar?
Läderschampo eller lädertvål. Kemiskt ren bensin tar bort ytskiktet och i viss mån finishen, vill du verkligen gå ner på djupet behöver du dock göra rent med t.ex. Saphir Omninettoyant.
Citera
2014-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
De passar alldeles utmärkt. Med den budgeten är det f ö svårt att hitta något. Lägg på en tusenlapp så är möjligheterna betydligt bättre.

Tack så mycket för hjälpen. Ska kika runt efter ett par schysst Oxfords då! Något spec. jag bör kolla efter/tänka på när jag letar?
Citera
2014-08-03, 22:27
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Carshoes i all ära men anledningen till att jag gick in i den här tråden är för att ställa en fråga angånde C&J Northcote och se om det är någon här som har erfarenheter av den booten?

Framförallt undrar jag hur färgen egentligen ser ut på den bruna varianten. Google-bilder gör mig inte klokare då de är tagna i mängder av olika ljud så det är svårt att får en uppfattning. Har blivit IRL-besviken på en annan C&J boot, Islay som hade en nästan lila nyans som jag inte uppskattade.

Sen är Northcote en relativt smal modell, men frågan är hur smal den är? Motsvarande andra C&J E-läst eller är den ännu smalare?

Jag äger ett par och jag tycker att mörkbrun beskriver färgen bäst. Tycker inte att de har toner av någon annan färg...

Sen kan jag inte säga att jag tycker att de är särskilt smala utan normala för E-vidd, däremot är de rätt långa. Jag har generellt 7, 5E i CJ och i Northcote skulle jag nog ha UK7 för bästa passform. Har knappt använt dem senaste året eftersom jag har andra kängor som sitter bättre.
Citera
2014-08-04, 06:28
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag äger ett par och jag tycker att mörkbrun beskriver färgen bäst. Tycker inte att de har toner av någon annan färg...

Sen kan jag inte säga att jag tycker att de är särskilt smala utan normala för E-vidd, däremot är de rätt långa. Jag har generellt 7, 5E i CJ och i Northcote skulle jag nog ha UK7 för bästa passform. Har knappt använt dem senaste året eftersom jag har andra kängor som sitter bättre.

Får man fråga vilka de kängorna skulle kunna vara?
Citera
2014-08-05, 00:10
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Får man fråga vilka de kängorna skulle kunna vara?

Absolut

Tillverkare, modell och läst:
EG Galway, 82
GG Canterbury, DG70
Carmina jumper boot, Oscar
Citera
2014-08-06, 05:26
Medlem
Jaha, som tidigare nämnt har jag införskaffat ett par mycket stiliga jodhpurs. Problemet är bara att de låter nåt så fruktansvärt. Min skomakare frågade om snott dem (vilket tydligen ska vara en anledning till att de gnisslar) Provat att smörja in dem men ingen lycka. Alla delar läder.

Blir de lättare att gå i med tiden?

Andra tips?
Citera
2014-08-06, 13:13
Medlem
Vingummis avatar
Flashbackare!

Ska göra ett inköp inför hösten på två par skor då min skogarderob nästan är obefintlig för tillfället.

Så till första frågan, vad för skor bör jag köpa? Jag har ett par ljusbruna dubbelmonks från Meermin, resten av skorna jag har är skräp och ska avyttras. Min första tanke var ett par mörkbruna cap-toe oxfords och sen något annat.

Nu till hösten kommer jag mest bära tweed och flanellbyxor, raw-denim jeans och mörka chinos samt en hel del olika uddakavajer.

Sedan till den andra frågan, av vilken tillverkare bör jag köpa skorna? Har kikat en del på Markowski vilka jag tycker har en hel del fina läster till bra pris. Jag vill inte hamna över 2000:- paret allt som allt.
Citera
2014-08-06, 13:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Har inget intresse överhuvudtaget för Allen Edmonds, men stod och vände och vred på några stycken i en butik nu på lunchen. Lädret, särskilt på de ljusa skorna, såg fan helt katastrofalt ut. Är det så illa som det ser ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in