2014-08-04, 23:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Som du såg satte jag cm inom parentes eftersom det inte stod utskrivet. Men varenda människa med ett uns av intelligens begriper att svensk polis använder svenska måttenheter. Knivblad mäts i cm.
Edit: Mäts även i mm.

Som Quarrel sa, måttenheten var inte utsatt, vilket du påstod. Ett FUP skall vara korrekt, det finns för mycket bladder i FUP, oklarheter som läsaren ska förstå och gissa sig till, det är B.
Citera
2014-08-05, 00:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Ja det är vad du anser men det räcker inte. Bara för att du i egenskap av den andre teknikern skulle vara helt oförmögen att på eget initiativ leta utan fusklapp så betyder inte det att NN också skulle sakna kompetens.
Jag sa inte att han saknar kompetens, han saknade vetskap. Tror du att en tekniker som gör husrannsakan söker tejprullar? Han söker vapen, blodfläckar och annat som han tror kan ha med brottet att göra.
Citera
2014-08-05, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag sa inte att han saknar kompetens, han saknade vetskap. Tror du att en tekniker som gör husrannsakan söker tejprullar? Han söker vapen, blodfläckar och annat som han tror kan ha med brottet att göra.

Och du vet med säkerhet att annat som han tror kan ha med brottet att göra INTE innefattar tejp?
Citera
2014-08-05, 00:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Som du såg satte jag cm inom parentes eftersom det inte stod utskrivet. Men varenda människa med ett uns av intelligens begriper att svensk polis använder svenska måttenheter. Knivblad mäts i cm.
Edit: Mäts även i mm.

Som Quarrel sa, måttenheten var inte utsatt, vilket du påstod. Ett FUP skall vara korrekt, det finns för mycket bladder i FUP, oklarheter som läsaren ska förstå och gissa sig till, det är B.
Citera
2014-08-05, 00:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det fetade: mycket ska man läsa innan öronen faller av. Vad pratar du om? Varför ska du försvara teknikerna, som har klantat sig?

Klart andra garderobshalvan hade framstått lika tydligt med den första öppen.
Varför visades inte allt skit under soffan, varför fick vi inte se vad KJ hade i sitt diskbänksskåp, i sin frys... Hur såg fimparna ut i närbild; var någon tejpad..? - Man kan ju hålla på halva natten med stängda och öppna toalock, diskussioner om huruvida VB kan ha legat i ett lönnfack bakom någon av de större tavlorna eller affischerna, osv. - Har du tillverkat något stridsspetsrör än..?
Citera
2014-08-05, 00:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Och du vet med säkerhet att annat som han tror kan ha med brottet att göra INTE innefattar tejp?
Men det finns inget som talar för att han letade efter tejp. Men jag ser gärna att du tar fram en instruktion för kriminaltekniker där det står att de ska leta efter tejp.
Citera
2014-08-05, 00:11
Medlem
henkesss avatar
Vad hände egentligen med det oidentifierade fotavtrycket i gula huset?
Citera
2014-08-05, 00:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför visades inte allt skit under soffan, varför fick vi inte se vad KJ hade i sitt diskbänksskåp, i sin frys... Hur såg fimparna ut i närbild; var någon tejpad..? - Man kan ju hålla på halva natten med stängda och öppna toalock, diskussioner om huruvida VB kan ha legat i ett lönnfack bakom någon av de större tavlorna eller affischerna, osv. - Har du tillverkat något stridsspetsrör än..?
Sluta tramsa. Du vet mycket väl att teknikerna klantade sig som stängde toalocket och flyttade moppen. Det hade givit mer info med garderobsdörren öppen, och texten att dörren var stängd före fotograferingen.
Citera
2014-08-05, 00:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mordverktyget

Spåren efter skadorna uppvisar alla tecken på ett hemmabygge. Mordvapnet synes från början ha varit ett smalt metallrör (med diametern c:a 1 cm) som öppnats och vars långsidor kan ha hamrats in och sedan en spets arbetats fram. Verktyget påminner något om en urholkad stridsspets i miniatyr där det efter c:a 8 cm verkar ha gjorts smalare för att åstadkomma en parereffekt. Vissa defekta partier finns säkert; det är långtifrån symmetriskt, och skadorna är både u-formade och mer flacka i sin form.

Skadorna och vapnet är enligt min mening ett lika viktigt indicium mot KJ som blodet i hans bil, tejpen i badrummet mm. – En prototyp av ”stridsspetsröret” kan lätt göras och stämmas av mot de skador VB åsamkats.

Och vad bygger du det resonemanget på?
Citera
2014-08-05, 00:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Sluta tramsa. Du vet mycket väl att teknikerna klantade sig som stängde toalocket och flyttade moppen. Det hade givit mer info med garderobsdörren öppen, och texten att dörren var stängd före fotograferingen.
Kläder vill visst teknikerna ogärna visa; det var samma sak med MJ:s garderober. Man har tydligen en uppfattning som går ut på att folk inte är så intresserade av sånt. - Däremot får man väl hoppas att en förteckning upprättades inkl. vad som låg i tvättkorgen och på badrumsgolvet - särskilt med tanke på ett vittnesmål om långrock, osv.
Citera
2014-08-05, 00:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jag benämner den också fällkniv. Kanske FUP också.

Instämmer. Och så gör knivbutiker också.
Citera
2014-08-05, 00:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jag grät när jag såg att toalocket stängdes mellan två bilder. Och jag mådde inte mycket bättre av att se en stängd garderobsdörr med en beskrivning av vad som fanns i. LOKUS, det ska jag komma ihåg. Letade någon öht efter KJ:s tejprulle?

Teknikerna är väl också människor? Någon av dem kanske hade ett behov att utföra och lånade porslinstronen? Eller fick någon av dem kanske en liten surprise-diarré?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in