2014-08-03, 19:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ja det är sant men orsaken till bubblan skulle inte vara att föräldrarna betalade aktierna utan att Icon Medialab var ett luftslott.

Om vi dessutom diskuterar belåning med aktier som säkerhet så sätter bankerna olika gränser för olika aktier. Högrisk aktier kan inte belånas alls men säkrare aktier kan kanske belånas upp emot 70%. Allt enligt bankens riskbedömning förstås och då får man också vara beredd på att banken säljer av aktier om kursen faller och man inte klarar att visa upp tillräcklig säkerhet.

Teoretiskt kan förstås ett bolag gå i kk över en natt men finns det risk för det får man säkert inte belåna aktierna alls. Skulle det förmodan ändå ske får kunden en skuld som kan leda till en förlust för banken.
2014-08-03, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror du att du får binda sparräntan hur länge som helst?

Binda bolån över lång tid är ytterst korkat, eftersom du skänker bort en större summa till banken helt i onödan .

Ja det kostar mer och någon gång måste lånet ändå bindas om till den marknadsräntan som gäller just den dagen. Har man otur är räntan hög just då och då får man lida för det ända till nästa gången räntan binds om.

Klart bättre då är att köra rörligt och hela tiden gå den marknadsränta som gäller. Spar man dessutom mellanskillnaden får man en buffert för oförutsedda utgifter och lägre risker i sin ekonomi. Lägre risk och lägre utgifter alltså.
2014-08-03, 19:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Tror du att du får binda sparräntan hur länge som helst?

Binda bolån över lång tid är ytterst korkat, eftersom du skänker bort en större summa till banken helt i onödan .
Egentligen har du fel i att det är poänglöst att binda ränta, men I praktiken håller åtminstone jag med. Vad bindning av räntan gör är att det skyddar mot konkava kalkyler (det är också därför typ ingen fattar poängen med att binda räntan). Eftersom jag själv tycker det är galenskap att göra den typen av investeringar överhuvudtaget finns det ju heller inget läge där jag tycker det vore vettigt att binda räntan.

Den enda praktiska tillämpningen av att binda räntan vore då något slags extremt scenario där vi måste acceptera en konkav kalkyl för att tex få tak över huvudet. Men i det läget vore Sverige ett katastrof-land där vi har annat att gråta över.
2014-08-03, 22:18
Medlem
BlankaAfNamurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Jag tror att du har rätt men vissa villor kan faktiskt ligga ute i månader, de ligger ute på hemnet några veckor, försvinner sedan i någon månad, sedan ut igen. Kolla i Jakobsberg, Upplands-Bro, Spånga m.m.
Detta har jag också märkt av många objekt blir inte sålda,
har varit på en del visningar av mindre gårdar som är på tok för övervärderade!
Det är inte bra att ligga för många dagar på Hemnet/Blocket...Men finns kvar i bank/mäklarfönster länge
Tycker mäklare "förskönar statistiken" Det är jävligt viktigt att allt vänds till en positiv uppåtgående spiral hela tiden.. BARA KÖR PÅ!!! Låna så mycket ni bara kan!!!
2014-08-03, 22:46
Medlem
Ska bli intressant att se hur priserna i Sthlm utvecklas nu när det drar igång på allvar igen i augusti. Jag är helt övertygad om att räntesänkningen kommer att elda på priserna ännu mer. Det är verkligen säljarnas marknad,köparna är helt desperata, betalar vad som helst för en plats i innerstan.
2014-08-04, 11:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Egentligen har du fel i att det är poänglöst att binda ränta, men I praktiken håller åtminstone jag med. Vad bindning av räntan gör är att det skyddar mot konkava kalkyler (det är också därför typ ingen fattar poängen med att binda räntan). Eftersom jag själv tycker det är galenskap att göra den typen av investeringar överhuvudtaget finns det ju heller inget läge där jag tycker det vore vettigt att binda räntan.
Jaha så vad är då poängen att binda? Det enda du gör är att betalar mer för samma sak och när bindningstiden gått ut så har du kvar lånet ändå. (Räntechock?!?!) Är det inte klokare att amortera på dina lån och köra rörligt istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den enda praktiska tillämpningen av att binda räntan vore då något slags extremt scenario där vi måste acceptera en konkav kalkyl för att tex få tak över huvudet. Men i det läget vore Sverige ett katastrof-land där vi har annat att gråta över.

Men hur troligt är det? Europa är mitt uppe i en av världshistoriens djupaste ekonomiska kriser? Finns inget som tyder på en snabb återhämtning och därmed högre räntor.
2014-08-04, 12:39
Medlem
Citat:
Men hur troligt är det? Europa är mitt uppe i en av världshistoriens djupaste ekonomiska kriser? Finns inget som tyder på en snabb återhämtning och därmed högre räntor.

Höga/låga räntor och hög-/lågkonjunktur är definitivt inte direkt ekvivalenta.
2014-08-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Höga/låga räntor och hög-/lågkonjunktur är definitivt inte direkt ekvivalenta.
Kan du ge något eller några exempel på scenarion där räntan sticker iväg utan att vi kravlat oss up ur krisen?
2014-08-04, 13:08
Medlem
Kolla in städer som exempelvis Borlänge. En villa kostar ca 3-4 MSEK.

Hur i helv är detta möjligt? 50000 invånare och lätt att hitta lägenhet. Om det inte är billiga krediter som fått upp priserna i Stockholm så är det definitivt det i städer som Borlänge.
2014-08-04, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur i helv är detta möjligt? 50000 invånare och lätt att hitta lägenhet. Om det inte är billiga krediter som fått upp priserna i Stockholm så är det definitivt det i städer som Borlänge.

Sådana orter kan definitivt vara en bubbla, men absolut inte sthlm. Det en helt annan marknad.
2014-08-04, 13:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sådana orter kan definitivt vara en bubbla, men absolut inte sthlm. Det en helt annan marknad.

Håller med, sådana orter har säkert dragit pga billigare krediter och för att folk här Hur det stiger i storstäder. Känner inte till Borlänge visserligen men mindre orter är också i regel mycket mer beroende av en eller några få företag.
2014-08-04, 13:47
Medlem
Citat:

Jag har en vän som betalade runt 1 000 kronor per kvadrat i Borlänge 2001 eller 2002, för en normalstor (fräsch) trea. Bara för att ge lite perspektiv på prisutvecklingen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in