2014-08-04, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag upplyste dig om vad som hände i verkligheten men om det enbart är formalitet du är intresserad av varför frågar du då? Du kan ladda ner FUP i början av tråden.
Du är så okunnig i den här frågan så att det blir pinsamt. Du inser förhoppningsvis vikten och skillnaden mellan formellt misstänkt och ditt hittepå "vad som hände i verkligheten"?

Om du inte gör det så lämpligtvis lägg ner dina diskussioner i den här frågan för du blottar dig på ett för dig oerhört graverande sätt. Det handlade först om en försvunnen person och sedermera om en mordutredning. Om man som du Namibia1 inte förstår vikten av att det formella hanteras rätt så har man näppeligen kunskapen till att diskutera sakfrågan.
Citera
2014-08-04, 01:18
Medlem
Citat:
Hoppla och detta upprättat när VBs kropp hittades.

Citat:
2013-05-23, Upprättad handling 48 Tvångsmedel: Beslut om husrannsakan, Husrannsakan skall genomföras i bostaden på T*vägen i Boden.

Ja VARFÖR genomfördes aldrig någon husrannsakan?

Placerade kroppen ut just då för att undslippa husrannsakan?
Citera
2014-08-04, 01:28
Bannlyst
Citat:
Vad har detta med VB att göra?
(FB) Kvinna faller från hus och omkommer, Lund
Absolut inget alls om du frågar mig. Vad tror du själv?
Citera
2014-08-04, 01:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var väl tvärtom bra att de hämtade in honom till förhör så att de kunde avföra honom från utredningen och rikta in sig på att hitta den riktige mördaren - KJ - istället.

Jasså, avfördes MB från utredningen direkt efter förhöret?

MB har varit misstänkt på den lägsta misstankegraden, kan misstänkas, att man hade span på honom och även beslagtog hans mobiltelefon visar att så var fallet. Har du inget vettigt att komma med kan du väl lika gärna knipa igen din glappkäft.
Citera
2014-08-04, 01:40
Medlem
Har lyssnat på alla ljudfilerna och läst fup. Skulle även vilja se lite bilder i fupen men de står, sekretess se separat fotobilaga. Nån snäll själ som vet var jag hittar dessa bilder?
Senast redigerad av phiilevirre 2014-08-04 kl. 01:44.
Citera
2014-08-04, 01:45
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Absolut inget alls om du frågar mig. Vad tror du själv?

Du plockar det ur sammanhanget. Det var Husvagn som skrivit om det och jag undrande varför han drar upp det i ett inlägg om VBs smsande till KJ 17/4 ang hennes väska.
Citera
2014-08-04, 01:47
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phiilevirre
Har lyssnat på alla ljudfilerna och läst fup. Skulle även vilja se lite bilder i fupen men de står, sekretess se separat fotobilaga. Nån snäll själ som vet var jag hittar dessa bilder?

Sekretess på dom så jag tror inte att du kommer kunna hitta dom.
Citera
2014-08-04, 06:06
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Sida i fup?

Dessutom ledde alla åtgärder mot MB att han avfördes inte att något styrktes som ledde till att han blev misstänkt för brott.

Brukar polisen använda sig av span och husrannsakan på folk som inte är misstänkta i en polisutredning? Låter som slöseri av resurser och skattemedel. Framför allt tror jag inte att det skulle godkännas med tanke på hur sverige hela tiden ska värna om den personliga integriteten

Husis görs då det misstänks att personen har begått ett brott som kan leda till fängelse, eller att ett brott som kan leda till fängelse är begånget där husis görs (tex om KJ styckat VB hemma hos MB då tex)
Det är iaf vad lagen säger.
Citera
2014-08-04, 08:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Brukar polisen använda sig av span och husrannsakan på folk som inte är misstänkta i en polisutredning? Låter som slöseri av resurser och skattemedel. Framför allt tror jag inte att det skulle godkännas med tanke på hur sverige hela tiden ska värna om den personliga integriteten
Nej, det är inte slöseri med resurser att samla information som kan leda till någon binds till brott eller avfärdas från utredningen.

Citat:
Husis görs då det misstänks att personen har begått ett brott som kan leda till fängelse, eller att ett brott som kan leda till fängelse är begånget där husis görs (tex om KJ styckat VB hemma hos MB då tex)
Det är iaf vad lagen säger.
Det gjordes ingen husrannsakan. MB delgavs aldrig misstanke om brott och var därmed inte formellt misstänkt.

Husrannsakan kan förutom hos misstänkta och företas för att söka föremål som skall tas beslag och har stor betydelse för utredningen.
I MB:s fall handlar det om mobilen - vilken han själv lämnade in vid förhöret.

1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden ska vidtas. Lag (2008:376).
Citera
2014-08-04, 08:12
Medlem
Citat:
Sida i fup?

Dessutom ledde alla åtgärder mot MB att han avfördes inte att något styrktes som ledde till att han blev misstänkt för brott.

Vilka alla tänker du på?
Citera
2014-08-04, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phiilevirre

Det finns en bra anledning till sekretess.
Tänk på dom anhöriga.
Citera
2014-08-04, 08:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, avfördes MB från utredningen direkt efter förhöret?

MB har varit misstänkt på den lägsta misstankegraden, kan misstänkas, att man hade span på honom och även beslagtog hans mobiltelefon visar att så var fallet. Har du inget vettigt att komma med kan du väl lika gärna knipa igen din glappkäft.
Det existerar ingen sådan misstankegrad - och en person kan vara intressant för en utredning utan att vara misstänkt för brottet.
Hans telefontrafik med VB är givetvis intressant under alla omständigheter eftersom hon skickar SMS till honom under den period hon befinner sig hos KJ precis innan hon försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in