2014-08-02, 21:26
Medlem
OtrivinComps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Aha, och denna buffert är till för att kunna ta ut relativt snabbt då?

Precis. Har 50 000 på e-sparkonto på Swedbank som jag har tillgång till direkt om det skulle behövas. (Denna summa funderar jag på att minska och sätta in lite i spiltans räntefond istället. Har inget i dagsläget som kan orska att jag måste ha pengarna så snabbt som säg inom 5 bankdagar.) Sen har jag då ytterligare en buffert på 50 000 sparat i Spiltans räntefond.
Men funderar på att flytta över ännu mer till Carnegie Corporate Bond A då den ger lite mer och har klarat av en del kriser utan någon större dipp.

Men ja, jag är som sagt rätt grön på det här så..

Edit:
Citat:
Från och med denna månad så kommer vårt månadssparande i ett investeringssparkonto hos Avanza se ut på detta sätt:

Avanza Zero: 30%.
Danske Invest Global Index: 14%.
SPP Aktiefond USA: 14%.
SPP Aktiefond Europa: 14%.
Swedbank Robur Indexfond Asien: 14%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 14%.

Någon som har tankar kring det?

Du har 44% i Sverige fonder.
ketchup25000 påtalade några inlägg tidigare att jag låg tungt mot Sverige på 40%.

Vad du ska lägga istället har jag dock inget bra svar på.
Senast redigerad av OtrivinComp 2014-08-02 kl. 21:32.
Citera
2014-08-02, 22:14
Medlem
Citat:
Från och med denna månad så kommer vårt månadssparande i ett investeringssparkonto hos Avanza se ut på detta sätt:

Avanza Zero: 30%.
Danske Invest Global Index: 14%.
SPP Aktiefond USA: 14%.
SPP Aktiefond Europa: 14%.
Swedbank Robur Indexfond Asien: 14%.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 14%.

Någon som har tankar kring det?

Det är några av dom billigaste du kan välja, så det ser bra ut. Sen som ovan nämnt, kanske kan fundera på att minska ner din exponering mot Sverige? Sen kan du också fundera på Om det är nödvändigt att ha SPP USA och SPP Europa när du har ett globalt index. Typ 75% i en globalfond ligger just i USA och Europa, så du förändrar inte så mycket med ditt tillägg av Europa och USA. Kostnadsmässigt spelar det dock ingen roll.
Citera
2014-08-02, 23:18
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtrivinComp
Precis. Har 50 000 på e-sparkonto på Swedbank som jag har tillgång till direkt om det skulle behövas. (Denna summa funderar jag på att minska och sätta in lite i spiltans räntefond istället. Har inget i dagsläget som kan orska att jag måste ha pengarna så snabbt som säg inom 5 bankdagar.) Sen har jag då ytterligare en buffert på 50 000 sparat i Spiltans räntefond.
Men funderar på att flytta över ännu mer till Carnegie Corporate Bond A då den ger lite mer och har klarat av en del kriser utan någon större dipp.

Men ja, jag är som sagt rätt grön på det här så..

Edit:

Du har 44% i Sverige fonder.
ketchup25000 påtalade några inlägg tidigare att jag låg tungt mot Sverige på 40%.

Vad du ska lägga istället har jag dock inget bra svar på.
Okej, låter klokt. Nej precis, 50 000 är det sällan man behöver få ut på dagen. Bra poäng med Sverige-vikten, ska fundera kring vad man skulle minska och öka på för eventuellt förändra det.
Citera
2014-08-02, 23:22
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Det är några av dom billigaste du kan välja, så det ser bra ut. Sen som ovan nämnt, kanske kan fundera på att minska ner din exponering mot Sverige? Sen kan du också fundera på Om det är nödvändigt att ha SPP USA och SPP Europa när du har ett globalt index. Typ 75% i en globalfond ligger just i USA och Europa, så du förändrar inte så mycket med ditt tillägg av Europa och USA. Kostnadsmässigt spelar det dock ingen roll.
SPP USA och SPP Europa ser jag som bra fonder till en låg avgift och som du säger så är de egentligen inte så väldigt nödvändiga men jag ser heller inte nackdelen med att ha dem. Vad skulle du minska och öka på för att minska på exponeringen mot Sverige? Kanske minska Avanza Zero till 15% och lägga till DNB Global Indeks 15% tex?
Senast redigerad av newnorthstar 2014-08-02 kl. 23:33.
Citera
2014-08-02, 23:41
Medlem
Citat:
SPP USA och SPP Europa ser jag som bra fonder till en låg avgift och som du säger så är de egentligen inte så väldigt nödvändiga men jag ser heller inte nackdelen med att ha dem. Vad skulle du minska och öka på för att minska på exponeringen mot Sverige? Kanske minska Avanza Zero till 15% och lägga till DNB Global Indeks 15% tex?

Ja det är ett alternativ. Och du kan givetvis välja att ta in hur många mer eller mindre likvärdiga fonder du vill, mest att överblicken blir sämre.
Citera
2014-08-02, 23:48
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ja det är ett alternativ. Och du kan givetvis välja att ta in hur många mer eller mindre likvärdiga fonder du vill, mest att överblicken blir sämre.
Det kanske är för att klockan är mycket och jag är lite seg men när du säger att överblicken blir sämre, menar du att det är svårare att följa utvecklingen för varje fond ju fler fonder jag har?
Senast redigerad av newnorthstar 2014-08-03 kl. 00:01.
Citera
2014-08-03, 00:11
Medlem
Citat:
Det kanske är för att klockan är mycket och jag är lite seg men när du säger att överblicken blir sämre, menar du att det är svårare att följa utvecklingen för varje fond ju fler fonder jag har?

Jag menar att om du vill få en snabb överblick över utvecklingen så är det enklare att få det om man har färre fonder. Tittar man till sina fonder 1 gång i halvåret så är det inga problem, tittar man över dom varje dag så kan det vara enklare att ha färre.
Citera
2014-08-03, 02:14
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Jag menar att om du vill få en snabb överblick över utvecklingen så är det enklare att få det om man har färre fonder. Tittar man till sina fonder 1 gång i halvåret så är det inga problem, tittar man över dom varje dag så kan det vara enklare att ha färre.
Sant men för mig är det inga problem att titta till 6-7 stycken tex.
Citera
2014-08-03, 23:51
Medlem
Tjo, suttit o kollat igenom de fonderna jag tänkt investera i nu i några dagar i väntan på att pengarna sätts in på mitt ISK konto @ avanza

Hade tänkt lägga in 5000-5500 / månad och dela upp det på detta viset

SPP Aktiefond USA 1500
Carnegie Sverigefond 1500
Carnegie Småbolagsfond 500
Länsförsäkringar fastighetsfond 500
SEB Bioteknikfond 500
Tundra Pakistan 500
DNB Nordic Technology 500

Någon som har någon kritik på detta upplägg eller ser det ut som ett gediget sådant?
Citera
2014-08-04, 00:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apm0ng0
Tjo, suttit o kollat igenom de fonderna jag tänkt investera i nu i några dagar i väntan på att pengarna sätts in på mitt ISK konto @ avanza

Hade tänkt lägga in 5000-5500 / månad och dela upp det på detta viset

SPP Aktiefond USA 1500
Carnegie Sverigefond 1500
Carnegie Småbolagsfond 500
Länsförsäkringar fastighetsfond 500
SEB Bioteknikfond 500
Tundra Pakistan 500
DNB Nordic Technology 500

Någon som har någon kritik på detta upplägg eller ser det ut som ett gediget sådant?
Blir det inte lite kaka på kaka?
Sverigefond och småbolag, båda svenska bolag.
DNB lägger även den in en hyfsad andel i svenska bolag.
LF Fastighetsfond lika så, dock har fastighetsfonden en riktigt grym historik.

Bara en reflektion.
Citera
2014-08-04, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Blir det inte lite kaka på kaka?
Sverigefond och småbolag, båda svenska bolag.
DNB lägger även den in en hyfsad andel i svenska bolag.
LF Fastighetsfond lika så, dock har fastighetsfonden en riktigt grym historik.

Bara en reflektion.

Hur skulle du lagt upp det i så fall? För, rätta mig om jag har fel, jag har fattat det som att en småbolagsfond är bra att ha iaf. Göra sig av med Sverigefonden då och hitta nån annan bas? Om så vad för typ bör jag då sikta in mig på?

Och detta fondsparandet ska som sagt vara i åtminstone 20år så vill ju gärna få rätt det första gången även om jag är medveten att jag kan komma o behöva byta i framtiden.
Citera
2014-08-04, 08:11
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Just nu har jag 110k i Avanza Zero och 50k på ett dåligt sparkonto.
Jag satte in i avanza zero förra året när det var lågt, så jag är väldigt nöjd. Men jag vill få mina 50k att växa lite också. Tänkte sätta in dem i "Didner & Gerge Småbolag" som jag har hört är bra.
Vad tycks om det? Sen kommer jag sätta in mer vart efter.

Jag har också studielån som jag sparar ca. 100k just nu, jag har de på ett sparkonto. Förut var räntan över 3% då var jag nöjd. Men nu har räntan sjunkit till 2% då går jag knappt plus om man räknar med skatten.
Visst borde det vara bättre att sätta in dessa i någon räntefond t.ex Spiltan Räntefond Sverige? Vad jag kan se verkar man få ungefär 3% per år på den, vilket är perfekt. Efter som jag då har ett ISK så blir skatten väldigt låg.
Eller har ni andra tips?
Vad tror ni?
Ingen som har några kommentarer på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in