2014-08-04, 09:39
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtrivinComp
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd

Kollar man upp Schroder ISF Frontier Markets Eq A står det att den har 5% teckningsavgift.
Men på Avanza står det inget så visst är det så att att Avanza förhandlat bort detta?
Citera
2014-08-04, 10:13
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Kollar man upp Schroder ISF Frontier Markets Eq A står det att den har 5% teckningsavgift.
Men på Avanza står det inget så visst är det så att att Avanza förhandlat bort detta?
Hej!

Det är alltid avgiften som står på vår sida som gäller. Det som finns angivet i prospekten för respektive fond är oftast maxavgiften som fonden har rätt att ta ut (men enligt avtalen med återförsäljare, exempelvis oss, så är avgiften lägre).

/Daniel, Avanza
Citera
2014-08-04, 10:16
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det är alltid avgiften som står på vår sida som gäller. Det som finns angivet i prospekten för respektive fond är oftast maxavgiften som fonden har rätt att ta ut (men enligt avtalen med återförsäljare, exempelvis oss, så är avgiften lägre).

/Daniel, Avanza

Tack
Citera
2014-08-04, 18:22
Medlem
En liten fundering nu när jag fått in mina pengar på ISK-kontot.
Jag vet att man inte ska försöka tima med att köpa osv. men nu har det gått ner för alla fonder i några dagar irad så är det inte ett positivt val att för första köpet vänta tills det vänt, iaf pyttelite innan man köper så man inte går in i en enorm svacka(?)
Citera
2014-08-04, 18:40
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtrivinComp
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd

Jag gillar den sammansättningen. Jag planerar något liknande, så det vore roligt att höra om flera har synpunkter på fonderna och fördelningen.
Citera
2014-08-04, 19:40
Medlem
dires avatar
30% Danske Invest Global
30% Avanza Zero
25% SPP Aktiefond USA
15% SPP Emerging Markets

Månadssparar även i denna sammansättning.

Känns balanserad, men synpunkter mottages gärna.
Citera
2014-08-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apm0ng0
En liten fundering nu när jag fått in mina pengar på ISK-kontot.
Jag vet att man inte ska försöka tima med att köpa osv. men nu har det gått ner för alla fonder i några dagar irad så är det inte ett positivt val att för första köpet vänta tills det vänt, iaf pyttelite innan man köper så man inte går in i en enorm svacka(?)
Är det inte positivt att köpa i en svacka? Då får du ju andelarna billigare i fonderna.
Som du skrev så har många fonder gått ner i juli. Jag månadssparar i 20 olika fonder och alla blöder. Men om du kan tima uppgången så är ju det bra.
Mina fonder har följt omx stockholm 30 ganska bra. Tyvärr så köps mina fonder automatiskt vid ett bestämt datum, så jag köpte tyvärr inte i svackan.
En del fonder har ju också affärsdag köp; nästa dag eller 2 dagar. kanske finns 3 dagar också. men de flesta har nog affärsdag köp samma dag.
Citera
2014-08-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dire
30% Danske Invest Global
30% Avanza Zero
25% SPP Aktiefond USA
15% SPP Emerging Markets

Månadssparar även i denna sammansättning.

Känns balanserad, men synpunkter mottages gärna.

Bra portfölj men jag hade skippat USA fonden och ökat på i Globalfonden. Globalfonden innehåller över 50% USA.
Citera
2014-08-05, 00:01
Medlem
Citat:
Tjo, suttit o kollat igenom de fonderna jag tänkt investera i nu i några dagar i väntan på att pengarna sätts in på mitt ISK konto @ avanza

Hade tänkt lägga in 5000-5500 / månad och dela upp det på detta viset

SPP Aktiefond USA 1500
Carnegie Sverigefond 1500
Carnegie Småbolagsfond 500
Länsförsäkringar fastighetsfond 500
SEB Bioteknikfond 500
Tundra Pakistan 500
DNB Nordic Technology 500

Någon som har någon kritik på detta upplägg eller ser det ut som ett gediget sådant?

Du har flera fonder som är "högrisk", dock är spridningen bra. Eftersom du månadssparar får du ju ner riskspridningen ännu mer. Jag tycker också att man kan ha både en Sverigefond och en småbolagsfond, till skillnad från tidigare talare.
Citera
2014-08-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Ingen som har några kommentarer på detta?

Hur lång sparhorisont har du? Att lägga 100% av ditt sparande på svenska aktier låter som en generellt dålig idé.

Gällande räntefonder så tror jag inte du kan få 3% på den du nämner. Tror du måste öka risken något för att komma upp i 3%.
Citera
2014-08-05, 08:26
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Hur lång sparhorisont har du? Att lägga 100% av ditt sparande på svenska aktier låter som en generellt dålig idé.

Gällande räntefonder så tror jag inte du kan få 3% på den du nämner. Tror du måste öka risken något för att komma upp i 3%.
Jag har minst 5år som jag tänkt spara dessa pengar, och då antagligen till ett bostadsköp. Så någon global fond också tycker du?

Hur mycket får man från Spiltan räntefond då? Jag vill inte ha stor risk, men allt över 2% per år är bra. Det klarar den väl? Jag såg att de hade en högräntefond också, men den var ganska ny, så vet inte om jag vågar lägga i den. Är som sagt lånade pengar jag ska ha i den.
Citera
2014-08-05, 10:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur skulle du lagt upp det i så fall? För, rätta mig om jag har fel, jag har fattat det som att en småbolagsfond är bra att ha iaf. Göra sig av med Sverigefonden då och hitta nån annan bas? Om så vad för typ bör jag då sikta in mig på?

Och detta fondsparandet ska som sagt vara i åtminstone 20år så vill ju gärna få rätt det första gången även om jag är medveten att jag kan komma o behöva byta i framtiden.
Hitta en mer blandad Sverigefond, skippa Pakistan ett skitland utan framtid.
Köp en amerikanskt förvaltad USA fond, SPP är amatörer.
Lägg till en Afrikafond hellre istället för Pakistan.
Jag antar att du inte vill ha ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in