Citat:
Meningarna går isär om man verkligen ska se atombomberna över Japan som ett uppenbart krigsbrott eller ej. Jag själv är som många andra självklart väldigt kluven till att bomba civilbefolkning för att få ett land att slutligen ge upp (trots att de i allt väsentligt redan har förlorat), men samtidigt så förstår jag också, likt många andra, att USA valde det alternativet framför en storskalig invasion av det japanska "fastlandet" med allt vad det innebär. Frågan är hur många människoliv som hade sparats om USA haft bomben redan 1941?
Ja eftersom det är ett faktum så är det inte så svårt att förstå att det hände...
Din logik kan givetvis användas alltid i alla sammanhang där vissa människor utgör ett hot mot andra. Om japanerna hade bombat ihjäl tillräckligt många amerikaner så hade kanske det också sparat människoliv på lång sikt, det kan vi inte motbevisa. Det betyder inte att det vore rätt.
Citat:
Jag kan däremot inte se några som helst förmildrande omständigheter kring det som skedde i Auschwitz och särskilt i Birkenau! För min del räcker det dock om den nu aktuella gubben åtalas och döms om han befinnes skyldig. Påföljden behöver dock inte verkställas. Det räcker gott (för min del alltså) att han tvingas genomlida rättegång och den påfrestning denna i sig kan innebära.
Spelar det ingen roll vad hans uppgifter varit och huruvida han var entusiastiskt frivillig eller om han gjort sitt jobb under dödshot som alla andra lågt rankade soldater? Det är inte ens säkert att han visste om något annat än att det var ett arbetsläger han vaktade. Han har sagt att han vaktade ett "dödsläger", men det är inte säkert att han kände till mördandet förrän efter kriget som är fallet med många andra. Han kan ha varit en mild, eller till och med hjälpsam vakt. Jag har inte sett någonting som tyder på att han gjorde något annat än vaktade lägret.
Han anklagades för "medhjälp" till brotten som begicks i Birkenau, och eftersom han var en tysk soldat och hans närvaro finns dokumenterad är det omöjligt att säga mot en sådan vag anklagelse. Rimligtvis fungerar ett koncentrationsläger bättre om det finns vakter, så ja, han hjälpte till. Det säger dock ingenting om hans vetskap om vad han vaktade vid den tidpunkten, och enligt alla principer om rättssäkerhet så kan han inte dömas för "medhjälp till massmord" om det inte bevisas att han visste det. Det är dock inte givet att utredningen skulle ha kommit fram till något annat än vad jag just skrivit.
Det är bedrövligt att din respekt för rättssäkerhet verkar helt obefintlig i detta fall. Jag hade tänkt kalla din attityd "barnslig", men barn är inte såhär ondskefulla.