Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Wehrmacht var den krigsmakt som faktiskt hade bäst disciplin när det gällde "lössläppta" soldater på enskilda äventyr. Det var faktiskt Hitler själv som till generalernas förtvivlan själv luckrade upp disciplinen genom att kräva att enskilda soldater som på eget bevåg gjorde egna illdåd på östfronten inte skulle kunna straffas. Våldtäkt hörde dock inte till de illdåd som Hitler hade överseende med.
Ett brott som dock inte tolererades var sexuellt umgänge med judar även om det naturligtvis ägde rum ändå. Jag tvivlar att de behövde utöva fysiskt våld för att få till det med judinnorna
p g a kvinnornas minst sagt prekära situation. De såg det troligen som ett sätt att kunna överleva och befryndade sig med sina herrar för att få förmåner.
Som du mycket riktigt drar fram så försökte man lagföra dem i SS-domstol. Därav anledningen till att du känner till dessa fall idag.

Om du läser lite till på sidan så kan du även ana skälet till att utredningen lades på is.
Från Konrad Morgens sida på wikipedia:
Men nu är det mest SS som var kända för sina övergrepp, vilket framkom tydligt i "trentpark" Där krigsmakten Wehrmacht klamra ner SS, som bastard och inte värdiga som soldater, just pågrund av mycket SS saker emot de mänskliga rättigheterna förekom. Som mänsklig utrotning,övervåld på lokala befolkningen. Så det håller jag med om Wehrmacht hade mer disiciplin, men det är SS som var vakterna på läger, de som skickade in till rensa upp i "byar/städer" med mera. Därför man alltid för knippa SS med ondska, av någon konstig anledning.
Ja sexuell umgänge var förbjuden enligt lag, därför det inte fanns judiska kvinnor i deras lägerbordeller. Men en kvinna är en kvinna, hon har ett sköte och män har behov. Gjorde allt för sin överlevnad. Så bra så vissa SS män kom i kläm och blide kära i dem.
Ett känt fall är ju SS man i Holland som blide kär i en sångerska, som visade sig var judinna senare. Men det sket han i och försökte sedan fly med henne till väst, efter han uppdagades och dömdes till avrättning. Men han togs tillfånga, sattes i fångläger. De tyska fångarna krävde hans dom skulle verkställas, vilket konstigt nog de allierade tillät.
Så nog hade hårda tyglar om de hade umgänge med judiska kvinnor. Men det måste han vetat, men chansade ändå.
Ja det om Konrad Morgen vet jag, har läst en del om honom.
Men det jag ville få fram just det förekom våldtäkter med mera inom tyska armen liksom SS. Även om det fanns regler emot det. Det är inget som skrämmer en kåt man som vill visa sin "överlägsenhet". Det var ingen stor skillnad mellan allierade eller tyskar krigsmakten/SS. Det framkom tydligt i en bok om ryska övergreppen emot den tyska befolkningen. Kan ta läsa "stalins hämnd", så kommer du se att tyska övergrepp var vanligt. Så rå, så de hämnades sedan varav bokens titel "stalins hämnd"