Citat:
Ursprungligen postat av
Klauz
Ni som skriver "Häng aset", "Helt rätt åt det gamla nazistsvinet" etc. Hur tänker ni?
Personen i fråga är 89 år, alltså runt tio år gammal då Hitler fick makten 1933. Vilken människa som helst uppväxt i Tyskland under denna tid hade blivit nazister, även ni!
Att straffa denna man med detta i åtanke, och dessutom 75 år efter händelsen, är helt sinnessjukt.
Det är inte ens säkert att alla blev nazister bara för att Hitler fick makten. Dock är det som du säger, konsekvenserna av att vägra lyda order var knappast någonting en tonårspojke med hela livet framför sig hade velat se. Det är för bövelen fängelsestraff än idag för den som totalvägrar militärtjänst i
Sverige. Och jag tror vi kan vara överens om att Nazistaten var aningen mer brutal än den svenska dito anno 2014.
Citat:
Ursprungligen postat av
d00rkey
Det handlar inte om han är hjärntvättad eller ej, eller om han är för gammal eller ej. Vad det handlar om är att brottslingar ska underställas rättvisan i form av en domstol, särskilt då det gäller medverkan i massmord.
Ingen preskription för massmord!
Ingen åldersdispens för massmord!
Och inget urskuldande för att han råkat vara hjärntvättad.
Det är min åsikt.
Då hoppas jag att du även förespråkar samma sorters retroaktiva straff för miljontals amerikanska krigsveteraner från vartenda jävla krig det landet har blandat sig i ända sedan de kom på att de skulle bli någon slags världspolis. Alla som har napalmbombat små barn på platser som Gud glömde, för att "sprida demokrati" eller "bekämpa kommunismen". Bara för att ta ett exempel på ett annat massmördande land.
Theodore van Kirk var den siste överlevande ur besättningen på Enola Gay när amerikanerna förvandlade en stad till bråte och 100 000 människor till aska eller cancerogen köttfärs, dock så kolade han vippen i måndags. Var det inte synd att vi inte hann bura in honom också? För kom ihåg:
"Ingen preskription för massmord!
Ingen åldersdispens för massmord!
Och inget urskuldande för att han råkat vara hjärntvättad."
Det är din åsikt.