2014-08-02, 23:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilken rem?

Runt 2å6 för en sats med vattenpump och hjul på bildelar.com

Varför ska man byta vattenpump och spännhjul om multiremmen gått av?
Hade en Vectra som hade elektrisk styrservo där multiremmen gick av och jag kunde inte ens köra en mil innan all ström var slut (den laddar ju även generator och drar AC).
Kostade 350,- och jag bytte den själv på någon timme - helt trivialt var det inte då man var tvungen att göra vissa moment underifrån - men jag kan tänka mig max en tusenlapp på en märkesverkstad.
Citera
2014-08-03, 00:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Underhåll, grejerna slits och kan förstöra en rem.
Citera
2014-08-03, 01:36
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Hade en Vectra som hade elektrisk styrservo där multiremmen gick av och jag kunde inte ens köra en mil innan all ström var slut (den laddar ju även generator och drar AC).
Kostade 350,- och jag bytte den själv på någon timme - helt trivialt var det inte då man var tvungen att göra vissa moment underifrån - men jag kan tänka mig max en tusenlapp på en märkesverkstad.
Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Att en rem går tvärt av har ofta en orsak o den orsaken är oftast att något som drivs av remmen har packat ihop. Det medför att remmen slirar i ställer för att löpa fritt.
Nu behöver det inte vara vattenpumpen utan kan vara något annat som skurit.
Kan självklart även vara ett måndagsexemplar på remmen.
Citera
2014-08-03, 01:43
Medlem
Du kan ju börja med o skita i alla svar om vattenpumpen, vattenpumpen ligger på kamremmen. I övrigt så ja multiremmen har gått, kylfläkten går på multiremmen så har du kört sakta eller stått still har den blitt för varm när int fläkten gått på, alternativt att den känner av att fläkten inte går.
Generator, ac(om de finns), kylfläkt och servo ligger på samma rem.

Multiremmen behöver du ingen verkstad till, är bara trä på ny om den inte sitter allt för trångt till.
Citera
2014-08-03, 02:39
Medlem
von-Mansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Du kan ju börja med o skita i alla svar om vattenpumpen, vattenpumpen ligger på kamremmen. I övrigt så ja multiremmen har gått, kylfläkten går på multiremmen så har du kört sakta eller stått still har den blitt för varm när int fläkten gått på, alternativt att den känner av att fläkten inte går.

Multiremmen behöver du ingen verkstad till, är bara trä på ny om den inte sitter allt för trångt till.

Ehh, nästan alla moderna bilar har väl ändå elektrisk kylfläkt som inte drivs av någon rem? De flesta har väl också elektriskt styrservo. På en modern bil är det ofta väldigt tajt runt kamrem/multirem eftersom motorutrymmena görs så små som möjligt bland många tillverkare (inget för en person utan mekaniska kunskaper m.a.o.).
Citera
2014-08-03, 03:56
Medlem
Citat:

Är du verkligen säker på att vattenpumpen ligger på kamremen på alla bilar?! =) och på den bilen jag kör nu så är kylfläkten elektrisk.

Till er andra och TS så behöver det inte alls betyda att spännhjul eller vattenpump skurit. Har varit med om att multiremmen varit torr som fnöske pga. uteblivit byta och helt enkelt bara brustit.l
Citera
2014-08-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Är du verkligen säker på att vattenpumpen ligger på kamremen på alla bilar?! =) och på den bilen jag kör nu så är kylfläkten elektrisk.

Till er andra och TS så behöver det inte alls betyda att spännhjul eller vattenpump skurit. Har varit med om att multiremmen varit torr som fnöske pga. uteblivit byta och helt enkelt bara brustit.l

Har då aldrig sett en bil där vattenpumpen legat på multirem. Tror de har o göra med att just vattenpumpen är såpass viktig att man inte lägger den på multiremmen eftersom de faktiskt händer att dom smäller av och de ändå går att köra vidare ett tag. Remmen kan ju lika gärna slitit lös nån kabel till elfläkten med.

Kan komma med ett exaktare svar om herrn som starta trådan kan precisera bilmodell, motor samt årsmodell på Toyotan. Så ska vi se vad som sitter på remmen.
Du får ursäkta läste lite snabbt bara toyota o tänkte de var nån äldre, är oftast inte elfläkt då.
Citera
2014-08-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen

Jag får backa ett steg och be om ursäkt, är kamkedja på den så då ligger vattenpumpen på multiremmen ja.
Har mest bara o göra med remdrivna bilar och då ligger vattenpumpen alltid på kamremmen. Så glömmer helt bort att de finns dom som har kedja. Ber så hemskt mycke om ursäkt.
Citera
2014-08-03, 10:35
Moderator
Citat:
Jag får backa ett steg och be om ursäkt, är kamkedja på den så då ligger vattenpumpen på multiremmen ja.
Har mest bara o göra med remdrivna bilar och då ligger vattenpumpen alltid på kamremmen. Så glömmer helt bort att de finns dom som har kedja. Ber så hemskt mycke om ursäkt.
Fast det stämmer ju inte att vattenpumpen går på kamremmen på bilar med rem heller. Finns många bilar där generatorremmen eller t.o.m en egen rem driver vattenpump.
Finns alla möjliga kombinationer, det vanligaste är att kamremmen driver vp, men inte alltid.
Citera
2014-08-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det stämmer ju inte att vattenpumpen går på kamremmen på bilar med rem heller. Finns många bilar där generatorremmen eller t.o.m en egen rem driver vattenpump.
Finns alla möjliga kombinationer, det vanligaste är att kamremmen driver vp, men inte alltid.

De va som fan, då har jag lärt mig nå nytt idag, enda lösningen jag sett hittills, har iofs vart bara på nån enstaka volvo o vag, där har de alltid vara kamremmen den suttit på, tyckt de vart rätt logiskt att den ska sitta där. Får ta o dricka morgon kaffet o smälta min förstörda världsbild här o skämmas lite...
Citera
2014-08-03, 13:06
Medlem
zoombos avatar
Mycket motstridiga uppgifter och råd i denna tråd.
Jag har skruvat i rätt många bilar och modeller och på riktigt gamla bilar så hade man en enkel v-formad fläktrem som drev den mekaniska kylfläkten, generatorn och vattenpumpen. Fanns AC så hade den en egen rem.
Även styrservon kunde finnas på samma rem eller ha en egen. Dessa bilar hade sällan kamrem.
Sedan försvann kylfläkten och började ersättas av en elektrisk.
Därefter försvann styrservon och ersattes även den med en elektrisk.
Kamremmen började också bli mer eller mindre standard i de flesta bilar och många valde också att driva vattenpumpen med denna. Men inte alla.
I takt med att motorerna utvecklades och blev kompaktare så kom snart nåt som kallades multirem. Det är en flat och ganska lång rem som kan gå runt hela motorn och driva såväl generator, AC som vattenpump. Dock inte kam eller oljepump.
På bilar med kamkedja drivs vattenpumpen definitivt med multiremmen.
Eftersom den är lång och det är trångt samt att remmen löper runt en del spännhjul så är det inte tvärgjort att byta den. Men går den av behöver det inte betyda att någon av de delar som den driver är defekt, även gamla sortens fläktrem gick av ibland och räknades som en ren förslitningsdel. Själv brukar jag inspektera remmen och har bilen rullat > 20k och är glansig och har småsprickor så byter jag den. Annars inte.
Man kan inte råka ut för stora motorskador om multiremmen brister på samma sätt som om kamremmen går av. Men visst blir det strul. Veckan innan en längre resa mitt i vintern hände det mig men då kunde jag ta mig hem för egen maskin. Hade det hänt efter vägen på resan hade det behövs bärgare och verkstad.
Senast redigerad av zoombo 2014-08-03 kl. 13:09.
Citera
2014-08-03, 14:26
Moderator
Citat:
Man kan inte råka ut för stora motorskador om multiremmen brister på samma sätt som om kamremmen går av. Men visst blir det strul. Veckan innan en längre resa mitt i vintern hände det mig men då kunde jag ta mig hem för egen maskin. Hade det hänt efter vägen på resan hade det behövs bärgare och verkstad.
Nja, kanske inte några större skador direkt av att remmen går av, men det är inte helt ovanligt att en trasig tillbehörsrem trasslar in sig i kamremmen och på det sättet havererar motorn. Vilket gör att man bör byta även den innan den går sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in