Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Dzerzhinsky
Jag hoppas Putin betalar dem och jag hoppas han skickar dem vapen. I lönndom förstås, eftersom det inte går att göra öppet. Men att hoppas är inte samma sak som att det är fallet. Vad som är fallet, dvs. vad vi vet är:
1. Gränsen är inte stängd.
2. Ryssar kan åka över och ta värvning i milisen.
3. Milisen finansieras av åtminstone en biljonär, att döma av att han hamnade på Eus sanktionslista av den anledningen.
1-3 indikerar att milisen kan bedriva vilket krig det vill utan Putins inblandning. Att döma av vilka vapen milisen har och att döma av vilka som strider på dess sida och det (hittills) begränsade antalet, indikerar det tyvärr att Putin inte bidrar med många kopek, om ens några.
Den ryska kommunistpartiledaren hamnade på nån slags högst humoristisk lista som Kiev upprättat för att åtala folk för att de varit dumma mot Kiev.
Åter igen! Stridsvagnar, APC och ultramoderna luftvärnsmissil system är inget man köper över disk direkt. luftvärnsmissil systemet kräver dessutom omfattande utbildning.Vi vet att ryssarna byggt ut ett utbildningsläger på sin sida gränsen. Vi vet, dessutom, att den specifika enhet åkte tillbaka till Ryssland sköt ned passagerarflygplanet. Förmodligen så hade enheten helt eller delvis rysk besättning.
Om det varit blott enstaka fanatiker som åkt över den ryska gränsen för att stödja terroristerna så hade jag inte reagerat så mycket. Men nu är det, så mycket mer, än det. Ryssland har omfattade gränstrupper, samt övrig militär närvaro vid gränsen. Den kan stängas med bara en order ifrån Pultler, om det inte vore så att han, naturligtvis, ligger bakom alltsamman.
Merkel har sagt till Putler att han kan höra av sig när han börjat agera, har inte hört av sig än, och kommer heller inte att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Frankrike funderar på att låta EU eller NATO ta över kontraktet om krigsfartygen.
http://www.defensenews.com/article/20140802/DEFREG01/308020013/Interest-Rises-EU-Acquisition-Mistrals-Sold-Russia?odyssey=nav%7Chead :
One possibility is the EU taking up the Mistral contract.
“It is being discussed in Paris as an option,” Tétreau said. “It is gaining traction in Paris. There are diplomats and politicians in Paris who see that as a possibility.”
The EU has ample financial means, with the official seven-year budget set at €1 trillion, he said. One of the ships could be based at the docks shared by Belgium and the Netherlands, and the second vessel in the Mediterranean, he said.
An alternative would be NATO, which has the infrastructure and mandate, he said.
Utmärkt idé. Självfallet så skall Ryssland inte få tillgång till den avancerade teknologin. Men, tyvärr, så har väl de dumma fransmännen redan gett dem för mycket insyn. Det första skeppet är redan till sjöss för att träna ryssarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Der.Schizoid
Sverige säljer mängder av krigsmaterial till tveksamma stater som sen säljer eller skänker vapen till terrorgrupper, krigförande stater osv så vad är skillnaden mot rysk krigsmateriel i Ukraina? Jag kan lova dig att nazisterna i Kiev sitter på en svensk krigsmaterial och såklart även amerikansk, skänkt av jänkarna för att döda ukrainare och ryssar med "fredspristagaren" Obamas goda minne.
Jag hoppas verkligen att Ukraina sitter på den utmärkta krigsmaterialet. Däremot så är det för jävligt att saudierna tilläts bygga en missilfabrik. Jag kommer inte ihåg om det rörde sig om Bill 2 antitank system. Inte bra att sunni-terrorister får tillgång till sådana vapen. Och ännu värre: Saudierna fick besöka en "topphemlig" militär kommandocentral, så nu har terroristerna kanske ett mål också, om de skulle vilja slå emot Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Der.Schizoid
Vad hände när Kuba vill montera upp sovjetiska vapen 1962? Putin är rena Jesus jämfört med amerikanernas beteende den gången.
Det var inte vilka vapen som helst, utan kärnvapenbestyckade medeldistansmissiler.