2009-03-03, 21:47
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrrha
'

Precis, annars skulle ju inte mens kunna komma ut. Om mödomshinnan var en heltäckande hinna över slidöppningen antar jag att den penetrerande kuken skulle få en väldigt blodig upplevelse när åratal av lagrad mens hittar ut...

Exakt! Så är det, mycket bra svar. Jag fattar inte hur korkade småpojkar kan tro att det sitter en hinna inne i fittan som stoppar allt utflöde.
Citera
2014-03-19, 00:42
Medlem
Mojokiis avatar
Ja, mödomshinnan är en myt. Majoriteten av tjejer börjar inte blöda första gången de har sex, men dem som gör beror förmodligen på att vecken som finns innanför (som inte alls är en hinna som "spricker") kan skavas.

http://www.ur.se/Produkter/161351-Myten-om-modomshinnan
Citera
2014-03-22, 05:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Ja, mödomshinnan är en myt. Majoriteten av tjejer börjar inte blöda första gången de har sex, men dem som gör beror förmodligen på att vecken som finns innanför (som inte alls är en hinna som "spricker") kan skavas.

http://www.ur.se/Produkter/161351-Myten-om-modomshinnan
Ointressant om det är en hinna eller inte då det är benämningen som kallas för mödomshinna.
Frågan är om det finns något fysiskt i flickorna som ändrar sig efter första samlaget?
Citera
2014-03-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ointressant om det är en hinna eller inte då det är benämningen som kallas för mödomshinna.
Frågan är om det finns något fysiskt i flickorna som ändrar sig efter första samlaget?

Det är väl inte ointressant då många tror att det faktiskt är en hinna där som brister när man förlorar oskulden.

Slidkransen kan se olika ut så det går inte att säga om en person är oskuld eller inte.
Citera
2014-03-22, 14:00
Medlem
Mödomshinnan är ingen myt, men ni killar (och tjejer) måste förstå att alla tjejer ser olika ut där nere. Mödoms"hinnan" är oftast ingen hinna som täcker hela slidöppningen utan ser mer ut som en krans av tunna slemhinneveck som sitter runt öppningen, därför är det nya "modeordet" för mödomshinna "slidkrans" p.g.a alla icke allmänbildade annars tror att det rör sig om en hinna alla oskulder har som ska spräckas genom penetration....

MEN som sagt alla tjejer ser olika ut och vissa har mer av de här slemhinnevecken än vad som är "normalt" och då bildar slemhinnan ett lager som delvis kan täcka slidöppningen. På engelska kallas detta "imperforate hymen" så ni kan googla själva. Annars tycker jag den här bilden beskriver det brahttps://edc2.healthtap.com/ht-staging/user_answer/avatars/296646/large/open-uri20120712-25570-1lan2ob.jpeg?1386604561 Ser en tjej ut som bilden längst ned till vänster så kan inte mensblodet rinna ut men som tur är upptäcks oftast den tjocka slemhinnan av barnmorskor redan vid födseln så det är väldigt ovanligt att en tjej får problemet av det i puberteten.

Har en tjej mycket "hymen" runt sin slidöppning första gången hon vill ha penetrerande sex så gör det såklart ont när de tunna slemhinnevecken ska töjas och det är inte ovanligt att de spricker och blöder. (alla har nån gång haft en spricka i läppen, huden är tunn där och det gör ont om man drar i en blödande läpp, det är samma princip...typ)

SÅKLART är inte att ha mycket hymen samma sak som att vara TRÅNG, slidkransen sitter i slidÖPPNINGEN, inte inne i fittan. Att man säger att en oskuld är trång beror gissningsvis på att tjejen är nervös, det gör ont, hon spänner sig osv. Men att folk tror mödomshinnan/slidkransen/hymen har något med saken att göra är skrattretande, då kan ni absolut ingenting om tjejers anatomi. Förlåt men det är sant...

Varför jag har extra bra koll på hymen är för att jag själv har haft problem med min, jag har haft en diskussion om det med tjejkompisar och jag är den enda som har problem så det är rätt så ovanligt. Finns dock hjälp att få! Ställ gärna frågor, men svarar bara utifrån egen erfarenhet jag är ingen doktor
Citera
2014-03-22, 16:31
Medlem
Milizers avatar
Bra skrivet, foxflickan! Där svarar du på många frågor om detta mysterium som fittor är för många av oss pojkar.

Ett par frågor om mödomen:

(1) Ordet mödomshinna har ersatts av ordet slidkrans i radikala kretsar. Är detta på bas av biologi eller politik?

(2) Trasar man (en man) sönder något när man har sex med en oskuld? Kalla det vad man vill.

(3) Varför är detta med mödom/oskuld så viktigt i många kulturer? Inte särskilt i Sverige där det är ok och accepterat för tjejer att gå ut på helgkvällar och knulla med en kille hursomhelst.

(4) Vi lever i ett mångkulturellt samhelle. Killar från andra länder betraktar svenska tjejer som slampor. Är de det?
Citera
2014-03-23, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Bra skrivet, foxflickan! Där svarar du på många frågor om detta mysterium som fittor är för många av oss pojkar.

(1) Ordet mödomshinna har ersatts av ordet slidkrans i radikala kretsar. Är detta på bas av biologi eller politik?

(2) Trasar man (en man) sönder något när man har sex med en oskuld? Kalla det vad man vill.

(3) Varför är detta med mödom/oskuld så viktigt i många kulturer? Inte särskilt i Sverige där det är ok och accepterat för tjejer att gå ut på helgkvällar och knulla med en kille hursomhelst.

(4) Vi lever i ett mångkulturellt samhelle. Killar från andra länder betraktar svenska tjejer som slampor. Är de det?

http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Debatt/Debattartiklar/Det-heter-slidkrans-inte-modomshinna/

Den här besvarar en del av dina frågor.
Citera
2014-08-02, 03:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Beror väl på hur hymen ser ut. Ser den ut som på mittenbilden ovan enligt länken lär den ju trasas sönder en del men detta utseende på hymen är väl ganska ovanligt så det är vad jag vet fler flickor som inte blöder första gången än vad det är som gör det.
Citera
2014-08-02, 06:36
Medlem
Aghartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxflickan
Mödomshinnan är ingen myt, men ni killar (och tjejer) måste förstå att alla tjejer ser olika ut där nere. Mödoms"hinnan" är oftast ingen hinna som täcker hela slidöppningen utan ser mer ut som en krans av tunna slemhinneveck som sitter runt öppningen, därför är det nya "modeordet" för mödomshinna "slidkrans" p.g.a alla icke allmänbildade annars tror att det rör sig om en hinna alla oskulder har som ska spräckas genom penetration....

MEN som sagt alla tjejer ser olika ut och vissa har mer av de här slemhinnevecken än vad som är "normalt" och då bildar slemhinnan ett lager som delvis kan täcka slidöppningen. På engelska kallas detta "imperforate hymen" så ni kan googla själva. Annars tycker jag den här bilden beskriver det brahttps://edc2.healthtap.com/ht-staging/user_answer/avatars/296646/large/open-uri20120712-25570-1lan2ob.jpeg?1386604561 Ser en tjej ut som bilden längst ned till vänster så kan inte mensblodet rinna ut men som tur är upptäcks oftast den tjocka slemhinnan av barnmorskor redan vid födseln så det är väldigt ovanligt att en tjej får problemet av det i puberteten.

Har en tjej mycket "hymen" runt sin slidöppning första gången hon vill ha penetrerande sex så gör det såklart ont när de tunna slemhinnevecken ska töjas och det är inte ovanligt att de spricker och blöder. (alla har nån gång haft en spricka i läppen, huden är tunn där och det gör ont om man drar i en blödande läpp, det är samma princip...typ)

SÅKLART är inte att ha mycket hymen samma sak som att vara TRÅNG, slidkransen sitter i slidÖPPNINGEN, inte inne i fittan. Att man säger att en oskuld är trång beror gissningsvis på att tjejen är nervös, det gör ont, hon spänner sig osv. Men att folk tror mödomshinnan/slidkransen/hymen har något med saken att göra är skrattretande, då kan ni absolut ingenting om tjejers anatomi. Förlåt men det är sant...

Varför jag har extra bra koll på hymen är för att jag själv har haft problem med min, jag har haft en diskussion om det med tjejkompisar och jag är den enda som har problem så det är rätt så ovanligt. Finns dock hjälp att få! Ställ gärna frågor, men svarar bara utifrån egen erfarenhet jag är ingen doktor

Du får ursäkta min okunnighet men jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig. Jag har en flickvän som är för trång att penetrera och jag trodde det berodde på hennes ringa ålder men inser nu att hon kan ha en ovanligt stor slidkrans, ungefär som på bilden längst upp till vänster. Bör jag alltså trycka i lite hårdare även om det gör ont?
Citera
2014-08-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agharta
Du får ursäkta min okunnighet men jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig. Jag har en flickvän som är för trång att penetrera och jag trodde det berodde på hennes ringa ålder men inser nu att hon kan ha en ovanligt stor slidkrans, ungefär som på bilden längst upp till vänster. Bör jag alltså trycka i lite hårdare även om det gör ont?
Du kanske istället bör inse att barn inte ska penetreras?
Citera
2015-10-08, 15:12
Medlem
Mojokiis avatar
Ville svara på dina frågor.

Citat:
...

Helt klart på bas av biologi. Och ordet har inte ersatts "i radikala kretsar" utan det är faktiskt bara ett bättre ord då fler personer får kunskap om hur det faktiskt ser ut och fungerar. Det ÄR INTE någon hinna och det säger inget om en kvinnas oskuld. Man kan se lika lite på en kvinna om hon är oskuld som man kan se på en man.

Citat:
...(2) Trasar man (en man) sönder något när man har sex med en oskuld? Kalla det vad man vill.

Nej, man trasar inte sönder någonting. Slidkransen är stretchbar såsom övriga slidan och går därför efter samlag tillbaka till sitt tidigare läge.

Citat:
...(3) Varför är detta med mödom/oskuld så viktigt i många kulturer? Inte särskilt i Sverige där det är ok och accepterat för tjejer att gå ut på helgkvällar och knulla med en kille hursomhelst.

Det är en bra fråga. Det har säkert att göra med tidigare samhällens taktik att ha kontroll på barnafödandet, och eftersom kvinnor är de som föder så blev just kvinnors sexualitet något som man ville styra. Det kommer alltså från tiden då man inte hade preventivmedel, och då var det här sannolikt en "bra taktik" för att undvika för många oönskade barn utan situationer där man kan ta hand om dem alla. Resten av andra kulturers situation idag har främst att göra med traditioner av det gamla samhället.

Citat:
...(4) Vi lever i ett mångkulturellt samhelle. Killar från andra länder betraktar svenska tjejer som slampor. Är de det?

Vi lever inte längre i ett samhälle där man behöver styra kvinnors sexualitet för att ha kontroll på barnafödandet. Ord blir väl vad man gör det till, men jag anser inte att det bör finnas något ord som nedvärderar kvinnor efter deras sexualitet då sexualitet helt enkelt är något naturligt och något som både kvinnor och män dras till. Då är det helt enkelt oerhört hycklande att göra det fullständigt fel (och väldigt skambelagt) för kvinnor men endast bra för män. Vad som numera är viktigt är att folk använder preventivmedel, är välinformerade och behandlar sina medmänniskor med respekt.
Citera
2015-10-08, 23:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxflickan
Wall of text.

För mig med tryptofobi så kommer jag få mardrömmar av det du länkade, fitta nr 2 (minns inte exakt, vill inte klicka in på skiten igen), ser ju ut att ha blivit hemsökt av något alldeles överjävligt.

Jag blödde inte när jag hade sex första gången, och det med en "hinna" är bullshit, ser inte på långa vägar ut som på någon av bilderna,brr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in