Mödomshinnan är ingen myt, men ni killar (och tjejer) måste förstå att alla tjejer ser olika ut där nere. Mödoms"hinnan" är oftast ingen hinna som täcker hela slidöppningen utan ser mer ut som en krans av tunna slemhinneveck som sitter runt öppningen, därför är det nya "modeordet" för mödomshinna "slidkrans" p.g.a alla icke allmänbildade annars tror att det rör sig om en hinna alla oskulder har som ska spräckas genom penetration....
MEN som sagt alla tjejer ser olika ut och vissa har mer av de här slemhinnevecken än vad som är "normalt" och då bildar slemhinnan ett lager som delvis kan täcka slidöppningen. På engelska kallas detta "imperforate hymen" så ni kan googla själva. Annars tycker jag den här bilden beskriver det bra
https://edc2.healthtap.com/ht-staging/user_answer/avatars/296646/large/open-uri20120712-25570-1lan2ob.jpeg?1386604561 Ser en tjej ut som bilden längst ned till vänster så kan inte mensblodet rinna ut men som tur är upptäcks oftast den tjocka slemhinnan av barnmorskor redan vid födseln så det är väldigt ovanligt att en tjej får problemet av det i puberteten.
Har en tjej mycket "hymen" runt sin slidöppning första gången hon vill ha penetrerande sex så gör det såklart ont när de tunna slemhinnevecken ska töjas och det är inte ovanligt att de spricker och blöder. (alla har nån gång haft en spricka i läppen, huden är tunn där och det gör ont om man drar i en blödande läpp, det är samma princip...typ)
SÅKLART är inte att ha mycket hymen samma sak som att vara TRÅNG, slidkransen sitter i slidÖPPNINGEN, inte inne i fittan. Att man säger att en oskuld är trång beror gissningsvis på att tjejen är nervös, det gör ont, hon spänner sig osv. Men att folk tror mödomshinnan/slidkransen/hymen har något med saken att göra är skrattretande, då kan ni absolut ingenting om tjejers anatomi. Förlåt men det är sant...
Varför jag har extra bra koll på hymen är för att jag själv har haft problem med min, jag har haft en diskussion om det med tjejkompisar och jag är den enda som har problem så det är rätt så ovanligt. Finns dock hjälp att få! Ställ gärna frågor, men svarar bara utifrån egen erfarenhet jag är ingen doktor