• 1
  • 2
2012-05-22, 02:30
Medlem
Har kommit över ett gäng Melatonin 3mg (Ej Depot) och tänkt pröva det i 2veckor och se hur bra dem funkar mot mina sömnproblem.

Men hur ska jag dosera? 3mg ej depot låter som ganska mycket i början? Ska man dela 1 tablett i 2-4delar kanske?

Alla med erfarenhet får gärna skriva (Även ni andra)

Tack på förhand!
2012-05-22, 02:40
Medlem
Turkfans avatar
Har käkat melatonin mot sömnproblem. Du behöver inte oroa dig för dosering, det är väldigt "safe". Inga bieffekter vad jag märkte, men tyckte inte de hjälpte mot sömnen nämnvärt heller.

I pihkal så testade de doser mellan 2 och 10mg. 3mg är nog helt okej att testa med.

Hoppas det hjälper!
2012-05-22, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan
Har käkat melatonin mot sömnproblem. Du behöver inte oroa dig för dosering, det är väldigt "safe". Inga bieffekter vad jag märkte, men tyckte inte de hjälpte mot sömnen nämnvärt heller.

I pihkal så testade de doser mellan 2 och 10mg. 3mg är nog helt okej att testa med.

Hoppas det hjälper!

Jo jag hoppas det funkar bra jag med. Angående dosering så var det så att jag läste att om man började på för höga doser så kunde man få effekten utav att man får bra sömn utslagen och att en bra startdos är runt 0.5-1mg. Men jag kör på med 3mg, är ändå bara ett test så ser jag om det funkar bra
2012-05-22, 03:09
Medlem
Stormorfars avatar
Har för mig att jag fick 4mg/dag utskrivet och att det tydligen var över maxdos så apoteket fick ringa och kontrollera. Men det var lugnt ändå, så 3mg är ingen fara. Ska fan hämta ut ett paket tror jag, sover så kasst på sommaren.
2012-05-22, 11:11
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Jag har 10mg tabs från Usa, har inte ens märkt av dem:C
3mg är inget problem att starta med.
2012-05-22, 15:54
Medlem
christerys avatar
Den svenska versionen Circadin 2mg tas 1-2 timmar före sänggående. Men tror inte 3mg är dödligt heller.

Dom säljs ju receptfritt tex i USA, så livsfarliga är dom nog inte.
2012-05-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Den svenska versionen Circadin 2mg tas 1-2 timmar före sänggående. Men tror inte 3mg är dödligt heller.

Dom säljs ju receptfritt tex i USA, så livsfarliga är dom nog inte.
Melatonin är inte farligt. Jag har testat doser över 10 mg flera gånger upp till 40 mg, tar nu en 3 mg det verkar funka bäst för mig. Någonstans mellan 0.5-3mg enligt många ska vara optimalt.
2012-05-23, 12:38
Medlem
Mandic!s avatar
Circadin är visserligen depot-tabletter men 3 mg är lugnt. Även 6-10 mg är lugnt (tester gjorts) vilket vissa tabs/kapslar innehåller.
2014-04-17, 17:41
Medlem
Eftersom melatonin i sig är helt ofarligt för organismen kan man rent teoretiskt ta en hel karta utan att få bestående men.

Tänk dock på att placeboeffekten är stor vid användning av sömnpiller, hos vissa, skall tilläggas. Därför kan det vara en god idé att trots allt börja med en mycket liten dos.

Ett vanligt fel folk gör är att ta sömntabletter och sedan fråga sig varför de inte däckade; tabletterna är till för att hjälpa insomningen -- det är alltså oklokt att hälla i sig en kopp kaffe eller liknande innan läggdags och hoppas på att tabletterna hjälper.

Good luck.
2014-08-01, 15:48
Medlem
Har fått Melatonin AGB 5mg utskrivet på licens. Hittar ingen information på Fass angående hur jag ska ta tabletten och min läkare har semester.

Circadin ska man ju ta 2timmar innan man lägger sig men hur är det med melatonin? Ska jag ta i samband när jag lägger mig eller tidigare?

Tacksam för svar
2014-08-01, 15:52
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelOtto
Har fått Melatonin AGB 5mg utskrivet på licens. Hittar ingen information på Fass angående hur jag ska ta tabletten och min läkare har semester.

Circadin ska man ju ta 2timmar innan man lägger sig men hur är det med melatonin? Ska jag ta i samband när jag lägger mig eller tidigare?

Tacksam för svar

En timme innan läggdags.
2014-08-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
En timme innan läggdags.

Tackar!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera