Citat:
Ursprungligen postat av
BOPE-RJ
Enligt "Den dolda alliansen" så hade vi ju flygsäkerhetsavtalet med Norge och Danmark som gjorde att vi hade mycket bra kommunikation med dem (daglig kontakt).
Det verkar dessutom ha funnits ett samarbete där Sverige skulle förvarna Norge om flyg i deras riktningen.
LFC W2 och LFC W5 skulle kontakta SOC/Ø (Holmenkollen)
LFC N3 skulle kontakta SOC/T (Trondheim)
LFC ÖN 3 skulle kontakta SOC/N (Bodø)
(SOC = sektoroperationcentret)
Vidare att Zonen var genom radiolänknätet kopplad till en LFC (borde väl vara Måsen) som i sin tur hade kontakt med Norge och Danmark ut i NATO nätet och kunde få tag på Wiesbaden och RAF, Bomber Command.
Dessutom så fanns det tydligen goda möjligheter att använda Vattenfalls och Ericssons utlandsförbindelser. (Vad hade de för förbindelser? Var Vattenfall internationellt redan då?)
Bengt Gustafsson konstaterade i början av 1990-talet när systemet hade moderniserats att det fanns 24 förbindelser från Svenska centralen för ledning av luftförsvaret till Danska och Norska centraler. Och då inser man ju direkt att det behövs ju inte för flygsäkerhetssamarbete, det måste vara något mer, säger Bengt Gustafsson.
Detta gav ju iofs inte svar på din fråga om det var dedikerad kabel.
Vi alla kan ju komma överens att W5 hade stor betdelse för zonen. Men jag skulle inte bli föråvånad över att W2 hade back-upp uppgifter ifall måsen föll bort.
W5 hade ju lite sändarannex över det vanliga. Särskilt då W24 hade ett särskilt sändarannex i norra bohuslän som var speciellt samt det skulle förklara alla rykten om Greger och Nato-kabel, om man kollar på funktion så var den ju något mer än en vanlig LGC. Det har ju funnits direkt kabel från England och Oslo till Tanum och norra bohuslän. Det var ju en av andlednignarna därför man lade en stor sat-länk station där på 70-talet som var viktig för millitären trots den drevs av Telia.
Det huset i göteborg där alla opto och telekablar från havet anländer är ett oansenlig liten tegelbyggnad som ingen lägger märke när man åker förbi. Men kollar man noga så ser man att det fortfarande sitter splittrrskyddsplattor för luftintagen som är millitärgröna. Samt på kartor existerar inte byggnaden.
Jag vet fyra möjliga sändrannex som W2 och Marinkommando väst skulle kunna ha. Och utan problem så skulle man kunna nå både Norge, Danmark och England med den. Skall i vilket fall försöka forka i detta trots detta inte har något direkt med Zonen att göra.
Men en dum fråga, Men jag har aldrig lagt märke till något sändarannex till W5, var den kopplad bara vidare med kabel för att inte röja position?
När jag under min radiomanutildning studerade kopplingslistor mm så kunde man se att det fanns ovanligt mycket länkar och kablar mellan Norge/Charlottenberg/Arvika området. Vattenfall hade ju ett omfattande radiolänk nät, men har inte sett något om det i utlandet. Men med Telia/eriksson hade vi ju flertal kablar till utlandet som sagt.
Sen var ju ett av populära sätten för Nato att kommunicera över långa avstånd ACE high. Men sådant system fanns inte i Sverige. Gjordes försök med toposcatter mellan norrland och skåne, men det funkade inte så bra. Men minns inte alls vad det svenska systemet hette.
Förlåt, nu svammlar jag för mycket. Var tvungen att fira slutet på senestern med några kalla. Synd att man inte kan dela med er!