2014-08-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad kan de göra med min IP? Få information om att jag har Com Hem och bor i Uppland?

Få reda på vad du heter och ditt personummer. Researchgruppen har kompisar som jobbar hos internetleverantörer som gärna ger dem vilken person det är bakom en IP adress. IP adressen är en personuppgift.
Senast redigerad av Chefsideologen 2014-08-01 kl. 14:08.
Citera
2014-08-01, 14:02
Medlem
Solrozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanaSangre
Du menar "rösta på svp i september"-pm? Varför skulle de göra det? Det var inte ens en länk i dessa PM

Inte samma.
Citera
2014-08-01, 14:13
Medlem
Jag har också fått pm om att köpa droger. Rapporterade direkt. Fick också ett sms inför EU-valet från Marknadsinsikt om att rösta i en opinionsundersökning. Nej tack!
Citera
2014-08-01, 14:15
Medlem
SpecialEditions avatar
Dags för FBs programmerare att hitta en lösning på det här?
Kan ju inte vara så svårt att tex begränsa hur många PM man kan skicka inom en viss tid.
Citera
2014-08-01, 14:17
Medlem
Mr.Shadows avatar
Jag fick ett PM jag med.

Läste längre bak i tråden att dom skrev till människor som framstod som främlingsfientliga, detta lär jag dementera då jag inte alls är främlingsfientlig men ändå fick ett mail.
Citera
2014-08-01, 14:18
Medlem
Hänger inte med riktigt, hur framgår det att detta är Researchgruppen, och att de skickar länkar för att registrera IP-adresser?

Flera användare har ju redan gått ut med att de fått nämnda PM utan att vara det minsta invandringsfientliga.

Lite bevis kan vara på sin plats när man kastar ur sig anklagelser.
Citera
2014-08-01, 14:19
Medlem
Nej, det är inte bara "invandringskritiska" som har fått ett mail. Jag har till exempel fått ett.

Det är vanlig jävla reklam, varken mer eller mindre.
Citera
2014-08-01, 14:21
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefsideologen
Få reda på vad du heter och ditt personummer. Researchgruppen har kompisar som jobbar hos internetleverantörer som gärna ger dem vilken person det är bakom en IP adress. IP adressen är en personuppgift.

Haha, okej. Men tack för att du upplyste oss! Jag jobbar själv hos en internetleverantör och det fungerar inte riktigt som du tror. De jobbar ofta med en "need 2 know" basis, detta pga PUL och andra lagar som reglerar hur personuppgifter hanteras hos leverantörer av internet & tele. Möjligt att third-line support kan se annat än modemstatus exempelvis.
Citera
2014-08-01, 14:27
Medlem
No.Pain.No.Gains avatar
Jag fick ett liknande PM om syntetisk cannabis. Ja, jag hänger i den delen av forumet.
Citera
2014-08-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Haha, okej. Men tack för att du upplyste oss! Jag jobbar själv hos en internetleverantör och det fungerar inte riktigt som du tror. De jobbar ofta med en "need 2 know" basis, detta pga PUL och andra lagar som reglerar hur personuppgifter hanteras hos leverantörer av internet & tele. Möjligt att third-line support kan se annat än modemstatus exempelvis.

Och vem tror du polisen ringer när de behöver få reda på vem det är bakom en IP adress? Jo internetleverantören. De som jobbar hos en internetleverantör är de som kan se vem som ligger bakom en IP adress. Det finns inget som stoppar en anställd från att kolla detta. Det är ju knappast så att den anställde sedan går till chefen och säger att han kollat en IP adress i smyg
Senast redigerad av Chefsideologen 2014-08-01 kl. 14:34.
Citera
2014-08-01, 14:34
Medlem
Under---18s avatar
Ingen som har kollat vad sidan gör när man går in på den? Jag kollade på https://www.g2a.com/ och det verkar som att dom har någon typ av referral-system, kan det vara vad personen försöker göra?
Citera
2014-08-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Ingen som har kollat vad sidan gör när man går in på den? Jag kollade på https://www.g2a.com/ och det verkar som att dom har någon typ av referral-system, kan det vara vad personen försöker göra?

Med
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer
Så kan dem kolla om besökaren kom från Flashback eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in