2014-07-30, 18:19
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Å andra sidan så verkar eldkraften vara större hos pöbeln. Saxar från gunpolicy.org.

http://www.gunpolicy.org/firearms/region/sweden

Verkar som illegala vapen är ca 4 Miljoner, militären + polisen har 952000 tillsammans.

Unlawfully held guns cannot be counted, but in Sweden there are estimated to be 2004: 4,000,0005

Estimated Rate of Illicit Firearms per 100 Population
Unlawfully held guns cannot be counted, but in Sweden there are estimated to be 2004: 44.224 illicit firearms per 100 people

Government Guns

Compare
Number of Military Firearms
The defence forces of Sweden are reported to have 920,0006 firearms

Compare
Number of Law Enforcement Firearms
Police in Sweden are reported to have 32,6527 firearms

Någon som har en AK-47 till salu ? Så man kan försvara sig om man mot bättre vetande åker till Landskrona eller Malmö ?

OBS, sifforna från 2004 så det är nog lite mer eldkraft till mena & arabernas fördel idag...
Haha! Nej, det kan absolut inte stämma att det skulle finnas 4 miljoner illegala vapen i Sverige.

Då skulle man ha kommit i kontakt med ett illegalt vapen någon gång. Jag har under mina 29 år nog aldrig sett ett illegalt vapen. Kanske något jaktgevär som jag inte visste om att det var illegalt men aldrig någon som visat mig säg en pistol och sagt att det är ett illegalt vapen. Visst har man hört något löst rykte om att någon har haft ett vapen och en gång så blev farsan erbjuden att köpa en pistol som han naturligtvis tackade nej till men inte mer än så.

Så var finns dessa illegala vapen? Har var och varannan svensk en vapenarsenal i ett hemligt rum i källaren som dom tiger som muren om. Nej, så är det givetvis inte.Siffran på illegala vapen i detta landet går nog inte över 100000-strecket.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2014-07-30 kl. 18:23.
Citera
2014-07-30, 22:58
Medlem
Lian.Vendls avatar
Mer från HD ang gårdagens insats:
http://hd.se/landskrona/2014/07/30/larmet-en-fortsattning-pa-14-maj/

Citat:
Hur många polispatruller som larmas in via Länskommunikationscentralen, LKC, i Malmö, avgörs bland annat utifrån vilket område larmet gäller. Koppargården betyder nu för tiden många patruller.

– Vi förstod när larmet kom att det var en fortsättning av händelserna i Koppargården den 14 maj, att det höll på att barka iväg, säger Bo Hansson, LKC-befäl som ledde arbetet under tisdagskvällen.

De flesta av tisdagskvällens 13 beordrade patruller var från Helsingborg men även poliser från andra delar av Skåne fick bistå Landskrona.

Ingen dålig kraftsamling och maktdemonstration.
Tyvärr går det över lika snabbt som det drog igång. Om en månad är det business as usual igen.
Buset vinner alltid i vårt land tyvärr!
Citera
2014-07-31, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Haha! Nej, det kan absolut inte stämma att det skulle finnas 4 miljoner illegala vapen i Sverige.

Då skulle man ha kommit i kontakt med ett illegalt vapen någon gång. Jag har under mina 29 år nog aldrig sett ett illegalt vapen. Kanske något jaktgevär som jag inte visste om att det var illegalt men aldrig någon som visat mig säg en pistol och sagt att det är ett illegalt vapen. Visst har man hört något löst rykte om att någon har haft ett vapen och en gång så blev farsan erbjuden att köpa en pistol som han naturligtvis tackade nej till men inte mer än så.

Så var finns dessa illegala vapen? Har var och varannan svensk en vapenarsenal i ett hemligt rum i källaren som dom tiger som muren om. Nej, så är det givetvis inte.Siffran på illegala vapen i detta landet går nog inte över 100000-strecket.

Om inte svenskar hade varit sådana naiva stackare kunde det nog ha funnits fyra miljoner olagliga vapen. Innan 1927 fanns ingen vapenlag, och fram till andra världskrigets början var det inte särskilt svårt att köpa vapen utan licens av en i övrigt laglydig handlare, eftersom det inte alls var någon koll att tala om på vad handlarna hade i lager, till skillnad från idag när varenda reservdel är kontrollerad. Bokstavligt talat alla som bodde på landet och brukade egen jord hade åtminstone ett gevär. Men de flesta av dessa vapen är säkert skrotade idag.
Citera
2014-07-31, 12:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Samtidigt som polisen är på Koppargården får blattarna fritt spelrum på annat håll.

Rånades av maskerade personer

Trio rånade ung man på telefon
Citera
2014-07-31, 17:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om inte svenskar hade varit sådana naiva stackare kunde det nog ha funnits fyra miljoner olagliga vapen. Innan 1927 fanns ingen vapenlag, och fram till andra världskrigets början var det inte särskilt svårt att köpa vapen utan licens av en i övrigt laglydig handlare, eftersom det inte alls var någon koll att tala om på vad handlarna hade i lager, till skillnad från idag när varenda reservdel är kontrollerad. Bokstavligt talat alla som bodde på landet och brukade egen jord hade åtminstone ett gevär. Men de flesta av dessa vapen är säkert skrotade idag.
Tack för historielektionen. Vad menar du med "Om inte svenskar hade varit sådana naiva stackare kunde det nog ha funnits fyra miljoner olagliga vapen."?

Det finns nog en del antika skjutvapen lite här och där.
Citera
2014-07-31, 22:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tack för historielektionen. Vad menar du med "Om inte svenskar hade varit sådana naiva stackare kunde det nog ha funnits fyra miljoner olagliga vapen."?

Det finns nog en del antika skjutvapen lite här och där.
Jag nöjer mig med mina legala vapen.
Citera
2014-07-31, 23:16
Medlem
Lian.Vendls avatar
http://hd.se/landskrona/2014/07/31/hog-polischef-vill-inte-prata-om/

En något mer luddig artikel denna gången, där huvudpoängen var följande:

Citat:
Krävs det hela elva polisbilar, två mc-poliser och två piketbilar i bakgrunden, beredda att rycka in, för att kunna gå in i Koppargården och hantera en handfull individer?

Så är det såklart inte, men om det hade blivit upploppsstämning denna gången så tror jag polisen satt hårt mot hårt.
Problemet är när det "är som vanligt igen", dvs när man får ett larm och åker in med en bil och två sheriffer och upploppsmobben samlas, då kraftsamlar polisen för dåligt.
Det är då man ska ringa in rubbet och gå in och sätta pajasarna på plats!
Man måste kunna visa styrka när det behövs!
Citera
2014-08-01, 08:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Polischef vill inte prata om Koppargården

Citat:
Biträdande polisområdeschef för Nordvästra Skåne, Susanne Hagström Rosenqvist, som nu är i tjänst som semestervikarierande polisområdeschef, vill dock inte tala med Landskrona Posten. Via polisens presstalesman hänvisar hon istället tillbaka till närpolischefen i Landskrona, Anneli Manelli.
Två kvoterade oduglingar briljerar.
-"Vi kan visserligen inte sköta våra jobb, men vi är bra på jämställdhet i organisationen"-
Citera
2014-08-01, 10:09
Medlem
Här var hans förstärkning:

(FB) Nykterhetskontroll + körkortkontroll.... + FRÅGOR (!?)
Citera
2014-08-01, 10:37
Medlem
Scipio-Scanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Polischef vill inte prata om Koppargården

Två kvoterade oduglingar briljerar.
-"Vi kan visserligen inte sköta våra jobb, men vi är bra på jämställdhet i organisationen"-

Dessutom tar jag för givet att även polisen använder sig av brandkårens system med "värdegrunds time out". Vet brandsoldater i Landskrona som på allvar gjort time-out tecknet när dom ska säga "opassande" saker, att dom är sjukt ironiska mot sina politiska direktiv är ganska uppenbart
Citera
2014-08-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scipio-Scania
Dessutom tar jag för givet att även polisen använder sig av brandkårens system med "värdegrunds time out". Vet brandsoldater i Landskrona som på allvar gjort time-out tecknet när dom ska säga "opassande" saker, att dom är sjukt ironiska mot sina politiska direktiv är ganska uppenbart
Värdegrundstimeout? Vad har jag missat?
Citera
2014-08-01, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Värdegrundstimeout? Vad har jag missat?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-har-tecken-for-vardegrundstimeout_8563844.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in