2014-07-22, 10:34
Medlem
Skattad. Besiktigad. Nykter. Giltigt körkort. Prickfritt brottsregister. Prickfritt allt. Servad bil. En p bot för 5 år sedan, betalad samma dag.

Polis: "Nykterhets och körkortskontroll".

*Vad gör ni här?
*Varför åker ni inte 41:an?
*Varför åker ni den här vägen?
*Var bor du? (förare med skyddad ID)
*Var bor du? (passagerare) (svar 1: varberg)
*Var bor du? (passagerare) (svar 2: varberg)
*Vi stannar er för att ni åker en konstig väg. (kl 21:30 ljus sommar kväll)
*Vart ska ni?
*Vad ska ni göra där?

Vi svarade på alla frågor (för att komma iväg). Jag småpratade vänligt också fast jag var irriterad och besvärad.

Måste man svara på dessa frågor? Vad kan man ge för (seriösa) svar och behålla sitt privatliv så att man slipper bli "avvisiterad", häktad, skjuten, misshandlad eller vad dom hittar på.

Med tanke på vad bensin, fordonsskatt, besiktning och verkstäder kostar tycker jag att jag har rätt att åka var jag vill och när jag vill....eller? Inte vet jag
Citera
2014-07-22, 10:37
Medlem
Repeatzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorru
Skattad. Besiktigad. Nykter. Giltigt körkort. Prickfritt brottsregister. Prickfritt allt. Servad bil. En p bot för 5 år sedan, betalad samma dag.

*Vad gör ni här?
*Vart ska ni?
*Vad ska ni göra där?

Vi svarade på alla frågor (för att komma iväg). Jag småpratade vänligt också fast jag var irriterad och besvärad.

Måste man svara på dessa frågor? Vad kan man ge för (seriösa) svar och behålla sitt privatliv så att man slipper bli "avvisiterad", häktad, skjuten, misshandlad eller vad dom hittar på.

Med tanke på vad bensin, fordonsskatt, besiktning och verkstäder kostar tycker jag att jag har rätt att åka var jag vill och när jag vill....eller? Inte vet jag
Så klart att du har rätt att åka vart du vill, så länge det inte är privat väg eller dylikt. Däremot har polisen också rätt att fatta misstanke mot vem som helst. Du är väl inte tvingad till att svara på frågorna de ställer men gör du inte det kanske dom känner för att jävlas med dig också..
Citera
2014-07-22, 10:40
Medlem
Citat:

*Vad gör ni här?
*Vart ska ni?
*Vad ska ni göra där?

Varför frågade du inte om de hade fångat Palmes mördare än?
Man behöver inte svara på några frågor alls, bara visa körkortet, som förare.
Så vitt jag vet kan man tyvärr inte vägra att berätta vem man är som passagerare. Polisen har rätt att stanna vem som helst o fråga efter ID.
Citera
2014-07-22, 10:49
Medlem
fjungen33s avatar
Varför ens bli upprörd om du nu var helt oskyldig och ren. Är väl bara svara på frågorna och sen tacka för sig och åka utan problem. De gör ju bara sitt jobb, antagligen hade väl något hänt i området och de hade extra span på alla som påträffades där.
Citera
2014-07-22, 10:56
Medlem
OffensiveShits avatar
Samma sak hände mig. Jobbade natt och en mystisk skåpbil blockerade vägen.
Trodde de var några skojjare men det visade sig vara polisen när jag försökte tränga mig förbi.

De stannade mig och ställde liknande frågor. Vanliga saker de gör när de spanar.
Ju fortfare du besvarar deras frågor ju fortare kommer du iväg, om du nu är oskyldig.
Citera
2014-07-22, 12:05
Medlem
"Varför frågar du allt det här?" så hade konstapeln säkert berättat varför. Låter ju verkligen som om något hade hänt i närheten. En bil full med unga killar är alltid misstänka för något.
Citera
2014-07-22, 12:08
Moderator
blomvattnares avatar
Det är för jäkligt att poliser ska hålla på och snoka runt och ställa frågor. De borde väl kunna lösa brotten vid skrivborden istället för att besvära folk på det där sättet.
Citera
2014-07-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är för jäkligt att poliser ska hålla på och snoka runt och ställa frågor. De borde väl kunna lösa brotten vid skrivborden istället för att besvära folk på det där sättet.

Ja eller kolla coops parkering (några km bort) där det vid samma tid står rumänier från romarriket (med rumänien reggad bil) och är hotfulla mot folk och dagen innan står helt öppet och stjäl ur klädinsamlingen

Jag tycker att detta är för jävligt. polisfittan kan kolla körkort och blåset och hålla käften.
Citera
2014-07-22, 12:19
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja eller kolla coops parkering (några km bort) där det vid samma tid står rumänier från romarriket (med rumänien reggad bil) och är hotfulla mot folk och dagen innan står helt öppet och stjäl ur klädinsamlingen

Jag tycker att detta är för jävligt. polisfittan kan kolla körkort och blåset och hålla käften.
Tanken har inte slagit dig att brott ibland klaras upp tack vare att polisen stoppar bilister och ställer frågor?
Ibland hittas ju t.ex stöldgods från inbrott i bilar. Detta stöldgods kanske inte syns om bara körkortet kollas. Några frågor om bilistens ärende kan väcka misstankar som sedan visar sig stämma.

Utan frågor inget upptäckt stöldgods.

Men visst. Det är ju bättre att låta folk vara ifred.
Citera
2014-07-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tanken har inte slagit dig att brott ibland klaras upp tack vare att polisen stoppar bilister och ställer frågor?
Ibland hittas ju t.ex stöldgods från inbrott i bilar. Detta stöldgods kanske inte syns om bara körkortet kollas. Några frågor om bilistens ärende kan väcka misstankar som sedan visar sig stämma.

Utan frågor inget upptäckt stöldgods.

Men visst. Det är ju bättre att låta folk vara ifred.

Stöldgods i bilar.

Dom ser inte att jag inte är:

1) 5 polacker i en vw buss.

2) 5 araber

3) Alkis/missbrukare

Alla med 20 A4 sidors brottsregister?

Varför ens lösa brott? Matja Soldat (kosovoALBANEN) 8 månader per mord och gratis semesterresor under dessa 2.5 år. Dom liven var mycket värda.

Skitsnack!
Citera
2014-07-22, 13:17
Medlem
killen30s avatar
För min del skulle polisen få stanna mig 20 ggr och ställa frågor om syftet var att leta efter idioter, rattfyllon, rånare, pedofiler, mördare mm. Är väl bara svara på frågorna och sen åka igen. Är man ren har man väl inget att bli arg över. Är väl bara vara glad över att de gör sitt jobb, fast man råkar felaktigt hamna i nätet ibland. Mer rättigheter för Svensk polis, kanske vi slipper massa skit i samhället. Gnälls när d inte gör sitt jobb men även när de bara gör sitt jobb, otroligt..
Citera
2014-07-22, 13:31
Medlem
Citat:

*Vad gör ni här?
*Vart ska ni?
*Vad ska ni göra där?

Gärna om det fanns lite tips också vad man kan svara seriöst.

Kan man svara sanningen om man bara tar en biltur för skojs skull? Eller kan det bli häktet eller något?

Eller tar "the scenic route"? Eller måste man ha ett "bra" svar i det fallet?

Svårt att svara på frågor man inte kan svaret på själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in