2014-03-06, 17:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encefalon
Har expo slutat kontrollera fb?
På vilket sätt har Expo kontrollerat FB tidigare?
Citera
2014-08-01, 12:18
Medlem
Varning för Researchgruppen på Flashback

Många av er har fått ett mail här på Flashback från en som säljer TV-spel men som jag tror egentligen är Researchgruppen, och som vill att du ska klicka på en länk. Klicka absolut INTE eftersom denna länken är till för att fånga in din IP adress, har du klickat på den har dem IP adressen och kan börja kartlägga dig.

Vill bara varna er för detta
Senast redigerad av Chefsideologen 2014-08-01 kl. 12:21.
Citera
2014-08-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefsideologen
Många av er har fått ett mail här på Flashback från en som säljer TV-spel men som jag tror egentligen är Researchgruppen, och som vill att du ska klicka på en länk. Klicka absolut INTE eftersom denna länken är till för att fånga in din IP adress, har du klickat på den har dem IP adressen och kan börja kartlägga dig.

Kan du inte posta användaren också så att man kan blocka trollet?
Citera
2014-08-01, 12:29
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefsideologen

Og hvem er den idiot så kan jeg blokere ham?
Citera
2014-08-01, 12:29
Medlem
Fridfullts avatar
Vad är syftet med Researchgruppen och är det bara användare med speciella åsikter man riktar sig till?

Jag fick ett PM i måndags av användaren Don-Quichotte som såg ut så här:

Citat:
Billiga PC-spel
http://www.g2a.nu har några av dom bästa om inte alla dom bästa priserna på marknaden på spelen dom säljer. Du kan själv även registrera dig och sälja spel, game cards eller annat.

Kolla runt lite, nya supererbjudande varje vecka.

http://www.g2a.nu

Jag klickade på länken.
Citera
2014-08-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Vad är syftet med Researchgruppen och är det bara användare med speciella åsikter man riktar sig till?

Jag klickade på länken.

Det stämmer att det är Don-Quichotte.
Ja, det är enbart de invandringskritiska som blir utsatta för detta. Det var Researchgruppen som tog fram användarnas identitet i Expressen och Disqusskandalen. Researcgruppen har en databas som heter Piscatus som de äger ihop med Robert Aschberg. I denna databas finns alla offentliga dokument från alla myndigheter, kommuner och landsting. Detta beror på offentlighetsprincipen vi har i Sverige, allting blir offentligt. Så har du någon gång mailat en myndighet så finns hela ditt mail i Piscatus databas. När tex Researchgruppen fick tag i de MD5 hashade mailadresserna från Disqus så tog de sedan alla mailadresser i Piscatus databas, MD5 hashade dem, sedan jämförde MD5 mailadresserna från bägge databaserna och vips fick de fram vilka de var.

Ett tips är att aldrig använda er vanliga mail för att maila myndigheter. Och skriv heller aldrig erat namn. Tänk också på att IP adressen skickas med i mailet, så även IP adressen kommer bli offentliga uppgifter så fort ni skickat det. Därför surfa alltid med TOR när ni skickar mail. Alternativt använda mailtjänster som döljer IP adressen.
Senast redigerad av Chefsideologen 2014-08-01 kl. 13:02.
Citera
2014-08-01, 12:33
Medlem
Freebss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt

Jag klickade på länken.
g2a är ju en legit sida, har köpt massa spel där. Dock inte från .nu utan .com
Citera
2014-08-01, 12:46
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orturthmazgour
Hur fan kan denna databas vara lagligt enligt datainspektionen?

Det är den inte, men eftersom Expo och Resarchgruppen är "goda humanistiska rättyckare som kämpar mot ondskefulla odemokrater" så flyger de under radarn.
Citera
2014-08-01, 12:49
Avslutad
Det är väl dock bara en ren gissning att det är Researchgruppen..? Det kan väl likagärna vara spam/någon som vill sälja grejer? Men visst, det skadar väl inte med en varning ändå.
Citera
2014-08-01, 12:49
Medlem
henkesss avatar
Tack för tipset.
Citera
2014-08-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det är väl dock bara en ren gissning att det är Researchgruppen..? Det kan väl likagärna vara spam/någon som vill sälja grejer? Men visst, det skadar väl inte med en varning ändå.

Ja, det är en gissning. Men better safe than sorry.
Citera
2014-08-01, 12:56
Medlem
Jimbos avatar
Jag har också fått den och att kalla mig invandringskritisk är att bända rejält på verkligheten.
Har även fått pM om att köpa syntetisk cannabis i samma veva.

Fick idag också en länk till att rösta på SvP från en pastor Bengt med tillhörande länk. Kändes mest stört av alltihop.
Jävla ofog!
Senast redigerad av Jimbo 2014-08-01 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in