• 1
  • 2
2014-07-28, 10:09
Medlem
newnorthstars avatar
Jag undrar vilka fonder i Länsförsäkringar Banks fondutbud ni tycker ser bäst ut för månadssparande/enstaka köp?
Citera
2014-07-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Jag undrar vilka fonder i Länsförsäkringar Banks fondutbud ni tycker ser bäst ut för månadssparande/enstaka köp?

Varför Länsförsäkringar? Byt till någon annan aktör som har större utbud. Dom tar 0.5% i avgift för sin Sverige indexfond. Alldeles för dyrt. Finns ju gratisalternativ...
Citera
2014-07-28, 10:44
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Varför Länsförsäkringar? Byt till någon annan aktör som har större utbud. Dom tar 0.5% i avgift för sin Sverige indexfond. Alldeles för dyrt. Finns ju gratisalternativ...
Jag menar alltså inte att det måste vara Länsförsäkringars egna fonder utan allt i deras fondutbud går bra. Varför det ska vara Länsförsäkringar Banks fondutbud har sina anledningar men de är privata och de behöver vi inte gå in på här.

Några fonder i Länsförsäkringars fondutbud som jag funderar på är tex följande:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Danske Invest Global Index.
SPP Fonder Aktiefond USA.
SPP Fonder Aktiefond Europa.
SEB Bioteknikfond.
JPM Global Healthcare.
DNB Nordic Technology.
Handelsbanken Ny Energi.
Länsförsäkringar Fastighetsfond.

Vad tror ni? Några tankar?
Senast redigerad av newnorthstar 2014-07-28 kl. 10:46.
Citera
2014-07-28, 10:56
Medlem
glemmys avatar
Kör de två första brukar rekommenderas av många.
De har låg avgift och du får ganska bra riskspridning.

Har du investeringssparkonto? (ISK)
Citera
2014-07-28, 11:13
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Kör de två första brukar rekommenderas av många.
De har låg avgift och du får ganska bra riskspridning.

Har du investeringssparkonto? (ISK)
Tack för rådet, men räcker riskspridningen då eller borde man lägga till tex SPP USA och SPP Europa? Varför frågar du om ISK/Depå, påverkar det vilka fonder man bör välja?
Citera
2014-07-28, 12:58
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Tack för rådet, men räcker riskspridningen då eller borde man lägga till tex SPP USA och SPP Europa? Varför frågar du om ISK/Depå, påverkar det vilka fonder man bör välja?

Ja, det kan vara bra ide då Danske Invest (DI) Global Index främst innehåller europeiska bolag.
De två SPP-fonderna istället för DI är nog ett lika gott alternativ egentligen. Att DI så ofta rekommenderas är troligen att den fått mycket utrymme och folk tenderar att rekommendera det de fått rekommenderat.

ISK är skattemässigt väldigt fördelaktigt jämfört med en vanlig depå.
Citera
2014-07-29, 11:27
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Ja, det kan vara bra ide då Danske Invest (DI) Global Index främst innehåller europeiska bolag.
De två SPP-fonderna istället för DI är nog ett lika gott alternativ egentligen. Att DI så ofta rekommenderas är troligen att den fått mycket utrymme och folk tenderar att rekommendera det de fått rekommenderat.

ISK är skattemässigt väldigt fördelaktigt jämfört med en vanlig depå.
Okej, kloka tankar om Danske Invest, jag kanske ska sprida på alla tre till och med. Tack för rådet om ISK. Vad tror du/alla andra här om att månadsspara en del i denna fond:

http://www.spiltanfonder.se/fonder/rantefond-sverige
Citera
2014-07-29, 14:02
Medlem
Citat:
Jag menar alltså inte att det måste vara Länsförsäkringars egna fonder utan allt i deras fondutbud går bra. Varför det ska vara Länsförsäkringar Banks fondutbud har sina anledningar men de är privata och de behöver vi inte gå in på här.

Några fonder i Länsförsäkringars fondutbud som jag funderar på är tex följande:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Danske Invest Global Index.

SPP Fonder Aktiefond USA.
SPP Fonder Aktiefond Europa.
SEB Bioteknikfond.
JPM Global Healthcare.
DNB Nordic Technology.
Handelsbanken Ny Energi.
Länsförsäkringar Fastighetsfond.

Vad tror ni? Några tankar?

Dom tre är helt klart intressanta och givetvis i en ISK
Citera
2014-07-31, 23:01
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Dom tre är helt klart intressanta och givetvis i en ISK
Tack för svaret. Utveckla gärna "och givetvis i en ISK" så att en lekman som jag förstår.
Citera
2014-08-01, 00:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Tack för svaret. Utveckla gärna "och givetvis i en ISK" så att en lekman som jag förstår.

Du köper dom genom ett investeringssparkonto, inte genom ett fondkonto.

Finns massor med trådar om du inte vet vad ett ISK är.
Citera
2014-08-01, 01:52
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du köper dom genom ett investeringssparkonto, inte genom ett fondkonto.

Finns massor med trådar om du inte vet vad ett ISK är.
Jag vet vad ett ISK är men tack för svaret. Jag menar att han ska utveckla varför det är så självklart att ISK är bättre än ett vanligt fondkonto. Om man tex tänker behålla fonderna på kontot på riktigt lång sikt borde väl ett vanligt fondkonto vara bättre?
Citera
2014-08-01, 02:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Jag vet vad ett ISK är men tack för svaret. Jag menar att han ska utveckla varför det är så självklart att ISK är bättre än ett vanligt fondkonto. Om man tex tänker behålla fonderna på kontot på riktigt lång sikt borde väl ett vanligt fondkonto vara bättre?

Varför skulle det vara bättre menar du?

ISK gynnar dig vid en avkastning på över 2-3% per år. Kollar vi vad de här fonderna avkastat blir det en jävla massa pengar du skänker till skatteverket.

100.000 kr med avkastning på 10% blir det 3.000kr skatt i fondkonto men ca 800kr i ISK.

Tänk då att fastighetsfonden gått upp 30% senaste året och 430% senaste 10.

Skillnaden blir ju att du med ISK betalar schablonskatten årligen medan på fondkontot endast när du realiserar vinsten. Men väntar du inte att fonden ska fortsätta att avkasta så pass mycket att du tjänar på att ha de genom ett ISK kan man undra varför du köper den till att börja med.
Senast redigerad av Bbobi 2014-08-01 kl. 02:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in