• 1
  • 2
2014-08-01, 02:31
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Varför skulle det vara bättre menar du?

ISK gynnar dig vid en avkastning på över 2-3% per år. Kollar vi vad de här fonderna avkastat blir det en jävla massa pengar du skänker till skatteverket.

Har du 100.000 på fondkonto och gör en vinst på 10% betalar du 3000kr. Med ISK runt 800kr.

Fastighetsfonden har gått upp 30% senaste året. Det hade blivit 9000kr i skatt mot 800kr i ISK. Om vi då tänker oss att den fortsätter i sin fina bana uppåt så blir det en massa onödig skatt.

Skillnaden blir ju att du med ISK betalar schablonskatten årligen medan på fondkontot endast när du realiserar vinsten. Men väntar du inte att fonden ska fortsätta att avkasta så pass mycket att du tjänar på att ha de genom ett ISK kan man undra varför du köper den till att börja med.
Jag kanske har missförstått något men de 3000 kr betalar du när du realiserar vinsten och säljer fondandelarna. Med ISK blir det mer pengar ut varje år tills detta sker, så man går för det första miste om viss "ränta på ränta" och sedan så blir ju kostnaden för skatten på ISK efter ett visst antal år ofelbart högre totalt sett än skatten på ett fondkonto va? Jag medger att med nuvarande nivå på räntan så blir det efter ett högt antal år men förstår du hur jag tänker? På riktigt lång sikt måste väl (till slut) ett vanligt fondkonto löna sig över ISK?
Citera
2014-08-01, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Jag kanske har missförstått något men de 3000 kr betalar du när du realiserar vinsten och säljer fondandelarna. Med ISK blir det mer pengar ut varje år tills detta sker, så man går för det första miste om viss "ränta på ränta" och sedan så blir ju kostnaden för skatten på ISK efter ett visst antal år ofelbart högre totalt sett än skatten på ett fondkonto va? Jag medger att med nuvarande nivå på räntan så blir det efter ett högt antal år men förstår du hur jag tänker? På riktigt lång sikt måste väl (till slut) ett vanligt fondkonto löna sig över ISK?
Ja förutsatt att du inte säljer så kommer fond- och aktiekonto vara bättre efter en herrans massa år. Men eftersom det är svårt att planera 20 år framåt så är ISK att föredra. Det kan komma bättre/billigare fonder eller så kan man vilja omplacera av någon annan anledning. Eller ta ut pengarna för att köpa en sommarstuga. Ja, vad som helst kan hända.
Citera
2014-08-01, 02:42
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketchup25000
Ja förutsatt att du inte säljer så kommer fond- och aktiekonto vara bättre efter en herrans massa år. Men eftersom det är svårt att planera 20 år framåt så är ISK att föredra. Det kan komma bättre/billigare fonder eller så kan man vilja omplacera av någon annan anledning. Eller ta ut pengarna för att köpa en sommarstuga. Ja, vad som helst kan hända.
Kloka ord och tack för svaret, då vet jag att jag tänkte rätt vad gäller det i alla fall.

En fråga som jag har är då följande: Utbudet på fonder via ISK i Länsförsäkringar verkar vara en bråkdel av vad utbudet är om man månadssparar i ett vanligt fondkonto. Det verkar inte heller gå att månadsspara via ISK. Gör jag fel på något sätt eller är möjligheterna så här dåliga för Länsförsäkringars ISK? Är utbudet via ISK mycket bättre hos Avanza och är det möjligt med automatiskt månadssparande i ett ISK hos Avanza? Någon som vet?
Citera
2014-08-01, 02:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar

Ja viss ränta på ränta förlorar men då får du väl räkna fram nån brytpunkt då.

Pratar vi 100år? 1000år? Rätt avgörande.

Skatten är låg och fonden i fråga avkastar högt. Varför skulle du vilja äga den genom ett fondkonto? Fortsätter den avkasta som den gjort blir iaf skatteverket glada.

När det gäller aktieplaceringar väntar man sig ju lite högre avkastning och då ska ISK löna sig. Har du tex ens kollat på fastighetsfondens avkastning? Hur skulle det lilla belopp man betalar i skatt i det sammanhanget kunna konkurrera med skattelättnaden.
Senast redigerad av Bbobi 2014-08-01 kl. 03:05.
Citera
2014-08-01, 03:08
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja viss ränta på ränta förlorar men då får du väl räkna fram nån brytpunkt då.

Pratar vi 100år? 1000år? Rätt avgörande.

Skatten är låg och fonden i fråga avkastar högt. Varför skulle du vilja äga den genom ett fondkonto? Fortsätter den avkasta som den gjort blir iaf skatteverket glada.

När det gäller aktieplaceringar väntar man sig ju lite högre avkastning och då ska ISK löna sig.
Kloka ord från dig också, tack för svaret. Som den andra i tråden skrev så kan det väl teoretiskt bli kanske 20 år men det är ju en vild gissning och allt beror ju på ränta och värdeförändring, hur som helst så är det nog för lång tid för att planera för just nu så du har nog rätt i att ISK är det jag bör satsa på. Vet inte om du läste inläggen före ditt och såg min fråga där angående ett ISK hos Avanza jämfört med ett ISK hos Länsförsäkringar?
Citera
2014-08-13, 21:07
Medlem
Länsförsäkringar Global Index är trevlig. 1374 innehav fördelat på cirka 58% nordamerika, 27% europa, och resten övriga världen. Bra riskspridning. Dock 0,5% avgift, lite dyrt.
Citera
2015-02-27, 18:15
Medlem
Jag har nyligen skaffat ett ISK hos Länsförsäkringar, dock verkar ju inte LF innehålla vissa fonder så som DNB Global, SPP-fonderna( inom ISK). Är det något som ni vet kommer in eller får man starta upp ett ISK-konto hos tillexempelvis Avanza/Nordnet för att få tag i dessa fonderna?
Citera
2015-02-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojaninho
Jag har nyligen skaffat ett ISK hos Länsförsäkringar, dock verkar ju inte LF innehålla vissa fonder så som DNB Global, SPP-fonderna( inom ISK). Är det något som ni vet kommer in eller får man starta upp ett ISK-konto hos tillexempelvis Avanza/Nordnet för att få tag i dessa fonderna?
Du får nog öppna ett konto hos Avanza eller Nordnet. Jag är dock säker på att Länsförsäkringar har liknande fonder. T.ex. SPP Aktiefond USA och Länsförsäkringar USA Index är i princip samma fond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in