2014-07-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...
Nej, jag har förstått att du inte förstår att det finns en naturlig koppling mellan att fösas in i en könsroll och sedan agera utifrån den påtvingade rollen.

Om folk lär sig att respektera individer och att de väljer som individer - ja. Om folk fortsätter att kissnödigt valla in barn i könsrollsfållor - nej.

Nu är det ju i din hjärna som detta är en obestridbar sanning
Det är dock inte synonymt med att det är en objektiv obestridbar sanning.
Så jag måste spräcka din illusion här.

Att fråga "till en pojke eller flicka?", är med andra ord, inte nödvändigtvis att
tvinga in någon individ i någon speciell roll. Det kan lika gärna vara en fråga
baserad på att vi har pojkar och flickor i vår värld. Och det behöver inte
nödvändigtvis bidra till något negativt eller inskränka på någon individs
utveckling eller möjligheter i livet.

Det är de två alternativen som diskuteras här. Jag tror mindre på ditt resonemang.
Citera
2014-07-31, 22:46
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Och om du som man vill prova en klänning så får du göra det på den avdelning där klänningen hänger och inte springa iväg till ett annat plan med kläderna - om jag som kvinna vill prova herrbyxor så får jag göra det på herravdelningen inte dra iväg till en annan våning med kläderna.

Du har alltså missförstått hela konceptet.

Du inser att du talar lite mot dig själv nu va?

Varför skulle människor inte protestera mot fördomar....

Otrolig, du fattar verkligen inte på riktigt. men du gillar väl att vara klimakteriekärringen som står upp för din sak mot alla oavsett hur korkad du gör dig, du läser inte ens inläggen ordentligt för du har 20 fejder på en gång, så fortsätt. Det kanske gör att dina vallningar håller sig under kontroll. Jag lägger inte mer tid på ditt missriktade feminsthaveri. Jag råder andra att inte mata dig.
Senast redigerad av Mextreme 2014-07-31 kl. 22:56.
Citera
2014-07-31, 22:52
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejock
Då är det ju inte genus som är problemet, utan våran hjärna och dess uppbyggnad. Våra värderingar och intressen formas utifrån den sociala grupp vi ingår, och inte från normativa genustankar vilket svensk genusforskning fått erkänna.

Att skylla på hjärnan är ärligt talat rätt fegt. Visst, hjärnan skapar genus men hjärnan skapar ju också allt annat i vår upplevelse och allt annat är ju inte problemet.

Ja ok, den sociala gruppen ger oss allt det där. Den sociala gruppen ger också könen specifika attribut. Godtyckligt. Det finns inget naturgivet i dessa attribut, inget som behöver vara för att gruppen ska fungera. Med detta menar jag inte att man ska radera dessa attribut, jag menar att man inte ska låsa en människas innersta i dem; könet behöver inte säga nåt öht om en person. Personen kan dock inte styra hur du tolkar, värderar och agerar gentemot personen utifrån din föreställning om hen baserat på dennes kön. Säg att du är en tjej som älskar bilar. Hela ditt liv blir du erbjuden dockor för att du är tjej, hela ditt liv behöver du förklara, resa dig mot den oändligt förenklade föreställningen om vem du är. Puew! Jobbig grej!
Citera
2014-07-31, 22:59
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Nu är det ju i din hjärna som detta är en obestridbar sanning
Det är dock inte synonymt med att det är en objektiv obestridbar sanning.
Så jag måste spräcka din illusion här.

Att fråga "till en pojke eller flicka?", är med andra ord, inte nödvändigtvis att
tvinga in någon individ i någon speciell roll. Det kan lika gärna vara en fråga
baserad på att vi har pojkar och flickor i vår värld. Och det behöver inte
nödvändigtvis bidra till något negativt eller inskränka på någon individs
utveckling eller möjligheter i livet.

Det är de två alternativen som diskuteras här. Jag tror mindre på ditt resonemang.

Att fråga är inte nödvändigtvis något ont, det tvingar inte i sig in någon i nån roll. Men hur du hanterar informationen, hur du bemöter personen utifrån den information du fått kan vara tvingande.
Citera
2014-07-31, 23:11
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Att skylla på hjärnan är ärligt talat rätt fegt. Visst, hjärnan skapar genus men hjärnan skapar ju också allt annat i vår upplevelse och allt annat är ju inte problemet.

Ja ok, den sociala gruppen ger oss allt det där. Den sociala gruppen ger också könen specifika attribut. Godtyckligt. Det finns inget naturgivet i dessa attribut, inget som behöver vara för att gruppen ska fungera. Med detta menar jag inte att man ska radera dessa attribut, jag menar att man inte ska låsa en människas innersta i dem; könet behöver inte säga nåt öht om en person. Personen kan dock inte styra hur du tolkar, värderar och agerar gentemot personen utifrån din föreställning om hen baserat på dennes kön. Säg att du är en tjej som älskar bilar. Hela ditt liv blir du erbjuden dockor för att du är tjej, hela ditt liv behöver du förklara, resa dig mot den oändligt förenklade föreställningen om vem du är. Puew! Jobbig grej!

Nej så är det verkligen inte. I Sverige lever vi med ett existentialistiskt förhållningssätt. Det finns inga såna attityder i vårt politiska system att kvinnor och män förväntas göra vissa saker. Vi gör som våra kompisar när vi är små för att vi vill vara med våra kompisar, inte för att vi sätter värde på att göra vissa saker. Barn som blivit intresserad av bilar kommer att neka dockor tills de ser att deras vänner leker med dockor. Det är just där genusvetenskapen tvingats erkänna sitt nederlag och förlorat sin mest centrala frågeställning för sin forskning, därför man inte kunnat påvisa att barn känner sig tvingade till att gilla vissa saker eller känner sig hindrade från sina intressen på grund av tryck av föräldrar eller andra barn man inte umgås med men delar kön med. När auktoriteter inte påverkar barnens intressen eller värderingar så faller genusvetenskapen.

Fegheten är snarare att anse att man är ett offer för omständigheter och andra människor, och därför väljer att ignorera mitt egna ansvar över mitt liv.
Senast redigerad av Thejock 2014-07-31 kl. 23:16.
Citera
2014-07-31, 23:15
Medlem
qups avatar
Citat:
Nej så är det verkligen inte. I Sverige lever vi med ett existentialistiskt förhållningssätt. Det finns inga såna attityder i vårt politiska system att kvinnor och män förväntas göra vissa saker. Vi gör som våra kompisar när vi är små för att vi vill vara med våra kompisar, inte för att vi sätter värde på att göra vissa saker. Barn som blivit intresserad av bilar kommer att neka dockor tills de ser att deras vänner leker med dockor. Det är just där genusvetenskapen tvingats erkänna sitt nederlag och förlorat sin mest centrala frågeställning för sin forskning, därför man inte kunnat påvisa att barn känner sig tvingade till att gilla vissa saker eller känner sig hindrade från sina intressen på grund av tryck av föräldrar eller andra barn man inte umgås med men delar kön med. När auktoriteter inte påverkar barnens intressen eller värderingar så faller genusvetenskapen.

Fegheten är snarare att anse att man är ett offer för omständigheter, och inte har ansvar över sitt egna liv.

Nedärvd kunskap och nedärvda sociala förhållningssätt kan väl betecknas som auktoritära?

Edit: nej, jag ser inte mig själv eller andra som offer. Ansvaret ligger hos oss alla.
Citera
2014-07-31, 23:20
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Nedärvd kunskap och nedärvda sociala förhållningssätt kan väl betecknas som auktoritära?

Teorier utan substans i verkligheten. Kunskap och sociala förhållningssätt tolkas av barn, ärvs inte nödvändigtvis.

Nej ansvaret ligger hos dig, inte någon annan. Du skapar dig själv, ingen annan. Även en människa som ska arkebuseras har ett val att stå med högt huvud eller sätta sig ned och gråta.
Senast redigerad av Thejock 2014-07-31 kl. 23:22.
Citera
2014-07-31, 23:31
Medlem
qups avatar
Citat:
Teorier utan substans i verkligheten. Kunskap och sociala förhållningssätt tolkas av barn, ärvs inte nödvändigtvis.

Nej ansvaret ligger hos dig, inte någon annan. Du skapar dig själv, ingen annan. Även en människa som ska arkebuseras har ett val att stå med högt huvud eller sätta sig ned och gråta.

Allt tolkas, alltid. Könsattribut är en kunskap som är överförd från tidigare generationer. Skulle mänskligheten dö ut ett par hundra år för att sen vakna upp utan historia så skulle tex attributen inte vara desamma. Men visst, de förändras på grund av tolkning.

Ansvaret ligger också hos dig. Du måste lyssna på mig, vi måste mötas i dialog för att vår samexistens ska fungera någotsånär hyfsat. K O M P R O M I S S..
Citera
2014-08-01, 00:49
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
De kunde väl bara ha frågat om man ville ha pojkleksaken eller flickleksaken? Sen kan de välja vilken de vill ha oavsett kön.

Om det ska bli någon kärring värd namnet av pojkvaskern, så ger mamman honom givetvis tjejleksaken. Rosa kläder och spetsblus kompletterar avköningen alldeles utmärkt.

McDonalds får lära sig att det här inte är USA. Let our swedish boys be girls, goddammit.
Citera
2014-08-01, 01:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
... och vad säger könet om en boll eller en leksaksgroda?
Jo, förstår du. Pojkar spelar boll och leksaksgrodan appellerar till flickans moderskänslor (ta hand om, vårda, de flesta - om inte alla - flickor tycker om att krama djur).
Så valet är enkelt!
Citera
2014-08-01, 01:27
Medlem
GeneralPoops avatar
Fast just i det här fallet ÄR det ju en onödig fråga av den anställda.

Enklast hade vart att fråga "vill din unge ha leksak A eller leksak B?" Istället för "har du en son eller dottern?" Och sen fråga igen "vill din son/dotter ha leksak A/B"

Första frågan är ju helt onödig..
Citera
2014-08-01, 06:39
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Dessutom skrev hon på mcDonalds facebook sida för att uppmärksamma problemet - hon ringde inte media.
Källa på det?
Hon har alltså inte kontaktat SR? SR har kontaktat Rebecca Dovholt?
Eller är du bara här på FB och TYCKER.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in