2014-07-31, 21:05
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Hade det inte varit smartare att fråga om barnet ville ha en actionfigur eller en docka (eller vad man nu får i happy meal)?
Citera
2014-07-31, 21:08
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Hade det inte varit bättre att sluta förutsätta att pojkar vill leka med det ena och flickor med det andra? En tillåtande attityd upplever jag som mer gynnsam än en förbjudande.

Varför tror du att biträdet satte en värdering när personen frågade om kön på barnet? Det är väl Mcdonalds som ska kritiseras i såna fall som försöker få barn att associera ohälsosamma livsval med glädje, och väljer därför att ge två genus-stereotypiska leksaker? Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.
Citera
2014-07-31, 21:10
Medlem
Citat:
Hade det inte varit bättre att sluta förutsätta att pojkar vill leka med det ena och flickor med det andra? En tillåtande attityd upplever jag som mer gynnsam än en förbjudande.
Det har du rätt i.

Men om barnen vill ha varken motorcykeln eller älvan då?

Då blir nån lessen i alla fall.

Fan, jag har nog ingen 100procenting lösning.
Citera
2014-07-31, 21:10
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejock
Varför tror du att biträdet satte en värdering när personen frågade om kön på barnet? Det är väl Mcdonalds som ska kritiseras i såna fall som försöker få barn att associera ohälsosamma livsval med glädje, och väljer därför att ge två genus-stereotypiska leksaker? Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Lite social bonding alltså. Det hade alltså inte med leksaken att göra eller?
Citera
2014-07-31, 21:13
Medlem
qups avatar
Citat:

Värdering vet inte om jag tror. Men butiksbiträdet tänkte basera val av leksak på information om barnets kön. Det är väl det som diskuteras här?

Och ja, jag kritiserar gärna McDonalds.
Citera
2014-07-31, 21:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men hur kan butiksbiträdet veta vad just detta barn vill ha utifrån hens kön? Varför ska barnet behöva leka med en leksak som passar utifrån det vuxna butiksbiträdets syn på barnets kön och inte med den leksak barnet själv vill?
Därför jag tycker kassören ska fråga vilken leksak ungen vill ha och inte vilket kön barnet har, det finns pojkar som gillar dockor och töser som gillar motorcyklar, låt ungen leka med det som är roligt.

Ska man ta det lite extremt så händer det att barn föds tvåkönade och "kvinna i manskropp" så att fråga om kön kan va rätt känsligt.
Citera
2014-07-31, 21:27
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Lite social bonding alltså. Det hade alltså inte med leksaken att göra eller?

Lever man inte i en svart och vit värld så inser man snart att de flesta människor försöker att agera gott och försöker i stor mån att acceptera människors skillnader. Det enda offret jag ser i denna affär är biträdet som kommer ses som föråldrad och dum i huvudet för en mening som lika gärna kunde missuppfattats av Rebecca. Varför ska vi ens anta att detta är sant och inte en lögnarhistoria från Rebecca för att väcka debatt på bekostnad av oskyldiga ungdomar som jobbar på donken?

Citat:
Värdering vet inte om jag tror. Men butiksbiträdet tänkte basera val av leksak på information om barnets kön. Det är väl det som diskuteras här?

Och ja, jag kritiserar gärna McDonalds.

Det är ju det vi inte kan anta eftersom vi hört en sida från historien. Skjut inte budbäraren då och rikta kritiken där den bör riktas.
Senast redigerad av Thejock 2014-07-31 kl. 21:39.
Citera
2014-07-31, 21:40
Medlem
qups avatar
Citat:
Det är ju det vi inte kan anta, eftersom vi hört en sida från historien. Skjut inte budbäraren då och rikta kritiken där den bör riktas.

Jag talar inte om personen, jag antar att hen handlade utan onda avsikter. Jag talar om fenomenet, beteendet överlag. Situationen som synas här visar på det fenomenets existens. Därför diskuteras från mitt håll inte heller McDonalds specifikt eftersom McDonalds också kan betraktas som budbäraren i det större perspektivet.

Shit, vadan detta försvarstal?! Måste vara Dylan. Har alltid varit svag för honom
Citera
2014-07-31, 21:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Du fattar väl att det står dig fritt att välja leksak på Mc Donalds också? Personalen hjälper dig säkert att välja om du ber. Det var ju det jag rekommenderade istället för att chock-blogga.

Fattar inte hur du inte kan uppfatta att herr och dam-avdelningarna har separata provhytter oftast inte ens på samma våning men du har rätt jag handlar sällan kläder så jag kan ha fel.
Och om du som man vill prova en klänning så får du göra det på den avdelning där klänningen hänger och inte springa iväg till ett annat plan med kläderna - om jag som kvinna vill prova herrbyxor så får jag göra det på herravdelningen inte dra iväg till en annan våning med kläderna.

Du har alltså missförstått hela konceptet.

Citat:
Jag tycker att det är ganska tydlig uppdelning på vad man har för fördomar även på barnavdelningen. Rosa/Blått med bilder som visar vem som skall ha vad men man kan ju alltid välja själv precis som du säger. Även på MC Donalds.
Du inser att du talar lite mot dig själv nu va?

Varför skulle människor inte protestera mot fördomar....
Citera
2014-07-31, 21:53
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Jag talar inte om personen, jag antar att hen handlade utan onda avsikter. Jag talar om fenomenet, beteendet överlag. Situationen som synas här visar på det fenomenets existens. Därför diskuteras från mitt håll inte heller McDonalds specifikt eftersom McDonalds också kan betraktas som budbäraren i det större perspektivet.

Shit, vadan detta försvarstal?! Måste vara Dylan. Har alltid varit svag för honom

Fenomenet att hjärnan försöker identifiera könet som en av de första sakerna när man träffar en ny människa? Ja du det finns en hel hög med psykologi-litteratur att läsa om det fenomenet. Det är knappast sensationellt i sig. Man använder den informationen för att bemöta situationer utifrån ens erfarenheter, icke att förväxla med genusteorins svammel där huvudet gör värderingar mellan kvinnligt och manligt.
Citera
2014-07-31, 22:04
Medlem
qups avatar
Citat:
Fenomenet att hjärnan försöker identifiera könet som en av de första sakerna när man träffar en ny människa? Ja du det finns en hel hög med psykologi-litteratur att läsa om det fenomenet. Det är knappast sensationellt i sig. Man använder den informationen för att bemöta situationer utifrån ens erfarenheter, icke att förväxla med genusteorins svammel där huvudet gör värderingar mellan kvinnligt och manligt.

Nej, att försöka förstå sin kontext är givetvis inget konstigt. Inte heller att fråga om vilket kön barnet har. Det i sig spelar ingen roll för mig. Vad som är problematiskt för mig är vad man gör med den informationen, på vilket sätt det påverkar beteendet. Som i detta fall, informationen om kön gav konsekvensen könsbestämd leksak. Det är en konsekvens som säkert inte är genomtänkt utan rätt spontan. Och det är det som är problemet, konsekvensen av informationen. Könet säger väldigt lite om vad du som människa tycker om för leksaker innerst inne, men tolkningen av dig som person stannar ändå där.
Citera
2014-07-31, 22:28
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Nej, att försöka förstå sin kontext är givetvis inget konstigt. Inte heller att fråga om vilket kön barnet har. Det i sig spelar ingen roll för mig. Vad som är problematiskt för mig är vad man gör med den informationen, på vilket sätt det påverkar beteendet. Som i detta fall, informationen om kön gav konsekvensen könsbestämd leksak. Det är en konsekvens som säkert inte är genomtänkt utan rätt spontan. Och det är det som är problemet, konsekvensen av informationen. Könet säger väldigt lite om vad du som människa tycker om för leksaker innerst inne, men tolkningen av dig som person stannar ändå där.

Då är det ju inte genus som är problemet, utan våran hjärna och dess uppbyggnad. Våra värderingar och intressen formas utifrån den sociala grupp vi ingår, och inte från normativa genustankar vilket svensk genusforskning fått erkänna. Vad som anses kvinnligt och manligt sitter i var persons skalle, inte i system.
Senast redigerad av Thejock 2014-07-31 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in