Citat:
Ursprungligen postat av
qup
Allt tolkas, alltid. Könsattribut är en kunskap som är överförd från tidigare generationer. Skulle mänskligheten dö ut ett par hundra år för att sen vakna upp utan historia så skulle tex attributen inte vara desamma. Men visst, de förändras på grund av tolkning.
Ansvaret ligger också hos dig. Du måste lyssna på mig, vi måste mötas i dialog för att vår samexistens ska fungera någotsånär hyfsat. K O M P R O M I S S..
Könsattributen och att dess existens vilar på överföring kan ju fortfarande inte bevisas! De värden du lägger på könen är helt din egen, inte mina eller dina föräldrars. Människor växer inte upp och blir kopior av sina föräldrar eller av ett samhällsklimat.
Ansvaret ligger inte hos mig att sitta och vara en nickedocka för forskning som vill påpeka könens skillnader. Jag delar inte och kommer aldrig köpa en sån världsbild, för jag är trots allt humanist. Genusforskningen kommer i framtiden likställas med rasforskningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Fast nu var det ju McDonalds - inte mamman - som ville tvinga på barnet rätt sorts leksak. Mamman ansåg att barnet skulle få välja själv.
Fast nu var det uppenbart att barnet inte var där, hur ska barnet välja själv då? Rebecca gör väl minst lika fel då eftersom hon antar att det inte spelar roll för hennes barn vad för leksak de får?