2014-08-01, 06:53
Medlem
Vad fan är det med feminister och hela den här leksaksgrejjen? Barn väljer väl själv vad dom vill leka med. Är det en bög som gillar att leka med barbiedockor gör han det för att han gillar det. Eller skall feministerna tvinga på barnen "rätt" sortens leksaker nu också?

Jag hatar facebook och PK media för att det finns så många betydelselösa människor som får sitt gnällande upplåst. De senaste åren har det bara varit betydelselösa människor som man hör om.

Varning OT!
Citera
2014-08-01, 07:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snopptrick
Vad fan är det med feminister och hela den här leksaksgrejjen? Barn väljer väl själv vad dom vill leka med. Är det en bög som gillar att leka med barbiedockor gör han det för att han gillar det. Eller skall feministerna tvinga på barnen "rätt" sortens leksaker nu också?

Jag hatar facebook och PK media för att det finns så många betydelselösa människor som får sitt gnällande upplåst. De senaste åren har det bara varit betydelselösa människor som man hör om.

Varning OT!
Fast nu var det ju McDonalds - inte mamman - som ville tvinga på barnet rätt sorts leksak. Mamman ansåg att barnet skulle få välja själv.
Citera
2014-08-01, 07:26
Medlem
Thejocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Allt tolkas, alltid. Könsattribut är en kunskap som är överförd från tidigare generationer. Skulle mänskligheten dö ut ett par hundra år för att sen vakna upp utan historia så skulle tex attributen inte vara desamma. Men visst, de förändras på grund av tolkning.

Ansvaret ligger också hos dig. Du måste lyssna på mig, vi måste mötas i dialog för att vår samexistens ska fungera någotsånär hyfsat. K O M P R O M I S S..

Könsattributen och att dess existens vilar på överföring kan ju fortfarande inte bevisas! De värden du lägger på könen är helt din egen, inte mina eller dina föräldrars. Människor växer inte upp och blir kopior av sina föräldrar eller av ett samhällsklimat.

Ansvaret ligger inte hos mig att sitta och vara en nickedocka för forskning som vill påpeka könens skillnader. Jag delar inte och kommer aldrig köpa en sån världsbild, för jag är trots allt humanist. Genusforskningen kommer i framtiden likställas med rasforskningen.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast nu var det ju McDonalds - inte mamman - som ville tvinga på barnet rätt sorts leksak. Mamman ansåg att barnet skulle få välja själv.

Fast nu var det uppenbart att barnet inte var där, hur ska barnet välja själv då? Rebecca gör väl minst lika fel då eftersom hon antar att det inte spelar roll för hennes barn vad för leksak de får?
Senast redigerad av Thejock 2014-08-01 kl. 07:39.
Citera
2014-08-01, 07:44
Medlem
Mextremes avatar
Citat:

Nej, läs ordentligt. Barnet var inte vid kassan och kunde inte välja.
Citera
2014-08-01, 07:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nej, läs ordentligt. Barnet var inte vid kassan och kunde inte välja.
Var framgår det?

Dessutom har det ju ingen som helst betydelse. Personalen ville välja leksak baserat på kön istället för att fråga vilken leksak barnet ville ha.
Som personal bör du utgå ifrån att föräldern faktiskt äger en större kunskap om vad barnet kan vilja ha än personalen som enbart packar en låda mat åt barnet.

Ur artikeln
--När jag skulle beställa frågade hon i kassan om könet på mitt barn, för att hon skulle bestämma leksak. Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll.

Rebeccas son fick en liten leksaksmotorcykel. Men han kunde istället fått veckans andra leksak - en älvdocka med rosa vingar.

– Poängen är att varken jag eller min son fick välja. Istället gick personalen på stereotypen om vad killar gillar, säger Rebecca.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5925266

Att det var ett bra drag att ifrågasätta på Facebook-sidan framkommer dessutom också i artikeln:

Efter besöket på McDonalds i Arlanda utanför Stockholm skrev Rebecca ett inlägg på hamburgerkedjans Facebooksida. Igår hade 14 personer fått frågan om vilket kön deras barn är på kedjans restauranger från Malmö till Gävle. De berättade om sina upplevelser i Facebooktråden.

Detta är alltså en policyfråga som McDonalds bör ta tag i.
Citera
2014-08-01, 07:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejock
Könsattributen och att dess existens vilar på överföring kan ju fortfarande inte bevisas! De värden du lägger på könen är helt din egen, inte mina eller dina föräldrars. Människor växer inte upp och blir kopior av sina föräldrar eller av ett samhällsklimat.

Ansvaret ligger inte hos mig att sitta och vara en nickedocka för forskning som vill påpeka könens skillnader. Jag delar inte och kommer aldrig köpa en sån världsbild, för jag är trots allt humanist. Genusforskningen kommer i framtiden likställas med rasforskningen.

Fast nu var det uppenbart att barnet inte var där, hur ska barnet välja själv då? Rebecca gör väl minst lika fel då eftersom hon antar att det inte spelar roll för hennes barn vad för leksak de får?
Var är det uppenbart?
Och även om barnet inte var där - vem anser du är bäst skickad att avgöra vad barnet vill ha - mamman eller personalen?
Citera
2014-08-01, 07:55
Medlem
Citat:
Var är det uppenbart?
Och även om barnet inte var där - vem anser du är bäst skickad att avgöra vad barnet vill ha - mamman eller personalen?

Jag förstår inte vad du menar? Då är väl frågan pojke eller flicka väl självklar? Om morsan vill ge sin dotter pojkleksaker får hon göra det men då ligger det på henne. Sen är det egentligen ingen som vet vilken leksak som är bäst, det blir till en gissningslek. Det här handlar om en feministgnällare som bara vill synas och gnälla, precis som alla andra feminister.
Citera
2014-08-01, 08:05
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Var framgår det?

Dessutom har det ju ingen som helst betydelse. Personalen ville välja leksak baserat på kön istället för att fråga vilken leksak barnet ville ha.
Som personal bör du utgå ifrån att föräldern faktiskt äger en större kunskap om vad barnet kan vilja ha än personalen som enbart packar en låda mat åt barnet.

Ur artikeln
--När jag skulle beställa frågade hon i kassan om könet på mitt barn, för att hon skulle bestämma leksak. Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll.

Rebeccas son fick en liten leksaksmotorcykel. Men han kunde istället fått veckans andra leksak - en älvdocka med rosa vingar.

– Poängen är att varken jag eller min son fick välja. Istället gick personalen på stereotypen om vad killar gillar, säger Rebecca.

Att det var ett bra drag att ifrågasätta på Facebook-sidan framkommer dessutom också i artikeln:

Efter besöket på McDonalds i Arlanda utanför Stockholm skrev Rebecca ett inlägg på hamburgerkedjans Facebooksida. Igår hade 14 personer fått frågan om vilket kön deras barn är på kedjans restauranger från Malmö till Gävle. De berättade om sina upplevelser i Facebooktråden.

Detta är alltså en policyfråga som McDonalds bör ta tag i.

"Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll"
Antingen bestämmer mamman över huvudet på barnet eller också var det inte där. Dessutom undrar man om hon verkligen har några barn "det spelar ingen roll" -jo, tjenare.
Det är mamman som har ansvar. Hon släpar med ungen till Mc Donalds som är rena fördärvet och är bekymrad över genustänket vid leksaksval. Vilken idiot.
Senast redigerad av Mextreme 2014-08-01 kl. 08:08.
Citera
2014-08-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Visst är det så. Det är en kombination av gener och miljö. Jag tycker dock att barnen ska få välja leksak. Sen förstår jag inte att reaktionen blir så kraftig. Det är väl lätt hänt att en anställd formulerar sig fel. Det bästa vore naturligtvis att fråga vad barnet vill ha.

Höna av en fjäder? Ja. Men frågan är fortfarande felställd.
Tyvärr vill inte feminister inse att kvinnor och män till naturen är olika. Det är absolut inget illa menat, men det bara är så.

Ja, det hade nog varit smidigare att fråga vad för typ av leksaker barnen ville ha.
Citera
2014-08-01, 09:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
"Då svarade jag att det bara är ett barn så det spelar ingen roll"
Antingen bestämmer mamman över huvudet på barnet eller också var det inte där. Dessutom undrar man om hon verkligen har några barn "det spelar ingen roll" -jo, tjenare.
Det är mamman som har ansvar. Hon släpar med ungen till Mc Donalds som är rena fördärvet och är bekymrad över genustänket vid leksaksval. Vilken idiot.

Citera
2014-08-01, 09:10
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejock

Vilka värden tolkar du att jag lägger i könen? Eller på vilket sätt tolkar du att jag värderar kön? Det här med värdering har förekommit tidigare i din repertoar och jag förstod inte då heller. Vänligen förklara, min gode whatever!

Och hur skapas människans uppfattning om attribut? Sker det isolerat från historia och social kontext? Inlärningen och tillämpningen av attributen kan jämföras med det språkliga, det är ett sätt att förstå och kommunicera. Men det betyder inte att det behöver eller bör vara på ett visst sätt, i synnerhet inte om ett kommunikativt beteende skadar eller inkräktar på en människas plats i sin egen tillvaro. Man kan ta som exempel vissa människors ihärdiga kamp för att få använda sig av ordet "neger". Det är en godtycklig sammansättning av fonem för att beskriva en annan människa. Det har ingen naturgiven koppling till de människor som ordet beskriver. Men det inrymmer något annat än bara en visuell beskrivning, rent historiskt. Det skapar fördomar och det upplevs som kränkande och reducerande av personen som mottar beskrivningen. Ska man då fortsätta använda sig av ordet? Nej tycker jag personligen, men det är givetvis upp till dig som medmänniska (och humanist) att avgöra hur du vill samspela. Och du får givetvis också fortsätta reducera människan till endast din egen föreställning om vem dom är utifrån vilket kön dom tillhör. Men du kommer då att möta reaktioner från dom som ser sig som något mer.
Citera
2014-08-01, 09:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snopptrick
Jag förstår inte vad du menar? Då är väl frågan pojke eller flicka väl självklar? Om morsan vill ge sin dotter pojkleksaker får hon göra det men då ligger det på henne. Sen är det egentligen ingen som vet vilken leksak som är bäst, det blir till en gissningslek. Det här handlar om en feministgnällare som bara vill synas och gnälla, precis som alla andra feminister.
Varför är frågan självklar om nu mamman ändå skall välja leksak?

Om leksaken är en gissningslek - varför behövde då personalen information om barnets kön?

Du börjar få den här personalen att låta rätt suspekt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in