Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
90-95% av alla människor kan inte i någon högre utsträckning tänka rationellt eller långsiktigt. Pensionärerna har blivit lurade precis som stora delar av yngre generationer blir lurade idag. Människor är såna. Liberalismens idé om att alla människor är nån sorts jätterationella varelser är en osanning och man kan inte göra vettiga politiska analyser byggda på osanningar. De som lurar och bedrar folket är de ansvariga, inte de lurade.
Nej, jag håller delvis med, även om jag vänder mig emot rationalismen som ett steg av högre medvetande (tvärtom lurar många som tror på "förnuftet" sig själva, och den världsåskådningen är definitivt ansvarig för mycket modernt elände i vår värld). Men jag har tre invändningar:
1. Man behöver inte vara särskilt rationellt sinnad för att kunna ta hand om sig själv och sin familj. Det är inprogrammerat i vårt DNA.
2. Historiskt har man klarat av att försörja sig själv utan statlig inblandning och kontroll. Välfärdsstaten, eller folkhemmet, är till stor del ansvarigt för degenereringen av massan.
3. Pensionärerna lämnade över ansvaret de själva borde tagit, och har därför per definition ingen annan än sig själv att skylla om man ska vara riktigt cynisk. Jag är fullt medveten om marknadsföringens kraft och hur stort bedrägeriet är, men man är alltid ansvarig för sina egna handlingar även om man blir lurad.