2014-07-29, 12:52
Medlem
Isnatts avatar
Under fliken avgifter på fonden Spiltan Aktiefond Småland via Avanza så står:
'Minsta månadssparande: 100 SEK'.
Vad menas med det??
Citera
2014-07-29, 12:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vad menas med det??

Precis som det står.

Minsta köp av fonden är 100kr så månadssparar du måste du göra det för minst 100kr.
Citera
2014-07-29, 13:00
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vad menas med det??

Hej!

Det betyder kort och gott att den minsta summan man kan månadsspara i fonden är 100 kr, genom vår funktion för månadssparande (autogiro kopplat till ett fondköp). För vissa fonder skiljer sig minsta köpbelopp och minsta månadssparande, vilket är varför vi skriver ut båda siffrorna för varje fond.

/Kristoffer, Avanza
Citera
2014-07-29, 13:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det betyder kort och gott att den minsta summan man kan månadsspara i fonden är 100 kr, genom vår funktion för månadssparande (autogiro kopplat till ett fondköp). För vissa fonder skiljer sig minsta köpbelopp och minsta månadssparande, vilket är varför vi skriver ut båda siffrorna för varje fond.

/Kristoffer, Avanza
Ok, så det är inget krav på sparande som jag trodde. Låter bra, tack för snabbt svar!
Citera
2014-07-29, 13:47
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Kan hända att detta är lite OT. Tror dock det kan vara givande för många som läser tråden.

Vilka nyhetssiter följer ni när ni skall placera pengar på börsen?
Jag känner att jag tappat farten lite i och med semestertider och jag behöver komma igång med läsningen för att veta vart jag skall lägga mina placeringar.

Jag placerar endast i fonder då jag inte har tid att hålla mig uppdaterad dagligen. Vilka fonder kan ni med mer koll rekommendera för mig?

Har ett ISK-konto där jag har placerat mitt CSN-lån med 50% i Avanza Zero och 50% i Öhman Fixed Income Allocation A. Vad tror ni om detta upplägg? Jag vill hålla mig till ganska låg risk på dessa placeringar då det faktiskt är ett lån med 1,2% i ränta.

Vidare har jag ett annat ISK-konto där jag placerar mina egna undansparade pengar. Här kan jag ta en större risk men samtidigt inte allt för stor då jag saknar kunskap inom aktie- och fondhandel (något jag gärna vill ändra på )
Citera
2014-07-29, 14:51
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Hej! Jag skriver i den här tråden för att få lite råd.

Jag har insett för ett ganska bra tag sen att mitt upplägg knappast är det bästa man kan ha.

Sitter för tillfället med ett par hundra tusen utspritt på ungefär 50% låst i ett fasträntekonto med dålig ränta, 25% i Swedbank BAS action, som iofs har gått + men risken känns stor och bättre fonder måste finnas antar jag. Övriga 25 % har jag på ett sparkonto med dålig ränta men fria uttag, ett konto som fungerar för att täcka oväntade utgifter och om man vill unna sig nått.

Förslag på att lägga om finanserna önskas, och jag är att betrakta som helt okunnig inom investering.

Jag bumpar mig själv lite och frågar om hjälp igen, med tillägget att jag har läst på lite.

Såsom jag tänkt mig är att så fort mitt fasträntekonto blir tillgängligt, låst ett tag till, är att placera ca 50 % i Carneigie Corporate Bond, vilket verkar vara en stabil fond med låg risk. Pengarna jag placerar där är tanken att dom ska få ligga till sig åtminstonde 5 år.

Det som är i BAS Action idag är jag väldigt öppen för förslag med hur det ska placerar. Tittat på Didner & Gerge fonderna som allternativ, vilka verkar bra. Men förslag mottages tacksamt.

Sen är min tanke att ta en ordentlig summa från mitt sparkonto med fria uttag, för att investera i en tredje fond. Där mottages tips också tacksamt.

Upplägget som jag tänkt är alltså följande, ca 50 % i Carneige Corporate Bond, 17 % x2 i andra fonder med lite högre risk och sista 17 % på ett sparkonto, lättillgängligt för oväntade utgifter, resor och liknande.

Dom två fonderna där jag tänkt placera ca 17 % x2 är i nuläget tänkta att vara något mer kortsiktiga än den stora placeringen på 50 %. Anledning är eventuellt nytt lägenhetsköp i framtiden, om inte min nuvarande har ökat så pass mycket i värde som jag hoppas vid försäljning.
Citera
2014-07-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Kan hända att detta är lite OT. Tror dock det kan vara givande för många som läser tråden.

Vilka nyhetssiter följer ni när ni skall placera pengar på börsen?
Jag känner att jag tappat farten lite i och med semestertider och jag behöver komma igång med läsningen för att veta vart jag skall lägga mina placeringar.

Jag placerar endast i fonder då jag inte har tid att hålla mig uppdaterad dagligen. Vilka fonder kan ni med mer koll rekommendera för mig?

Har ett ISK-konto där jag har placerat mitt CSN-lån med 50% i Avanza Zero och 50% i Öhman Fixed Income Allocation A. Vad tror ni om detta upplägg? Jag vill hålla mig till ganska låg risk på dessa placeringar då det faktiskt är ett lån med 1,2% i ränta.

Vidare har jag ett annat ISK-konto där jag placerar mina egna undansparade pengar. Här kan jag ta en större risk men samtidigt inte allt för stor då jag saknar kunskap inom aktie- och fondhandel (något jag gärna vill ändra på )

Du vill ha låg risk (låg risk relativt ett lån) och har 50 % i aktier? Du har ju på tok för hög risk.

Du ska ha nästan 100 % räntefonder, likviditetsfonder, investment grade, fonder med kort duration etc. Sen kan du på toppen leka med exempelvis aktiefonder, HY-fonder, prefaktier etc.
Citera
2014-07-30, 12:06
Medlem
talgoxens avatar
Atlant Stability - ruggigt stabil och bra fond. Bra ersättare till högräntekonto.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/145768/atlant-stability
Senast redigerad av talgoxen 2014-07-30 kl. 12:09.
Citera
2014-07-30, 20:27
Medlem
OtrivinComps avatar
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd
Citera
2014-07-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtrivinComp
Månadssparar på följande sätt:

AVANZA ZERO 10,00 %
Carnegie Småbolagsfond 20,00 %
Danske Invest Europa 20,00 %
Danske Invest Global Index 30,00 %
Schroder ISF Frontier Markets Eq A 10,00 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,00 %

Tankar om detta? Någon jag borde byta ut eller göra mig av med helt och hållet?
Tar emot alla råd

Det är bra fonder. Du ligger lite tung mot Sverige, annars är det svårt att klaga.
Citera
2014-07-30, 21:28
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ville bara meddela att jag har varit i kontakt med DNB Fonder nu under morgonen. De bekräftade att de växlar alla kundorder i SEK till NOK, då fondens basvaluta är NOK. De förklarade även att de inte har någon intjäning på sin växling, utan att de växlar alla klientmedel till bästa möjliga kurs.

Vid mer tekniska frågor kring hur fonden förvaltas måste jag hänvisa till DNB, men jag hoppas att ni har fått lite klarhet i situationen i alla fall!

/Kristoffer, Avanza

Stort tack för hjälpen.
Citera
2014-07-30, 21:38
Medlem
Citat:
Hej!

Jag ville bara meddela att jag har varit i kontakt med DNB Fonder nu under morgonen. De bekräftade att de växlar alla kundorder i SEK till NOK, då fondens basvaluta är NOK. De förklarade även att de inte har någon intjäning på sin växling, utan att de växlar alla klientmedel till bästa möjliga kurs.

Vid mer tekniska frågor kring hur fonden förvaltas måste jag hänvisa till DNB, men jag hoppas att ni har fått lite klarhet i situationen i alla fall!

/Kristoffer, Avanza

Ja, tack för hjälpen! Som jag tolkar det här så är egentligen det enda man får en viss valutarisk mot norska kronan. Eller man borde ju inte ens få det när fonden ligger i utländska aktier hela tiden kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in