Citat:
Ursprungligen postat av
roobbe
Hej! Jag skriver i den här tråden för att få lite råd.
Jag har insett för ett ganska bra tag sen att mitt upplägg knappast är det bästa man kan ha.
Sitter för tillfället med ett par hundra tusen utspritt på ungefär 50% låst i ett fasträntekonto med dålig ränta, 25% i Swedbank BAS action, som iofs har gått + men risken känns stor och bättre fonder måste finnas antar jag. Övriga 25 % har jag på ett sparkonto med dålig ränta men fria uttag, ett konto som fungerar för att täcka oväntade utgifter och om man vill unna sig nått.
Förslag på att lägga om finanserna önskas, och jag är att betrakta som helt okunnig inom investering.
Jag bumpar mig själv lite och frågar om hjälp igen, med tillägget att jag har läst på lite.
Såsom jag tänkt mig är att så fort mitt fasträntekonto blir tillgängligt, låst ett tag till, är att placera ca 50 % i Carneigie Corporate Bond, vilket verkar vara en stabil fond med låg risk. Pengarna jag placerar där är tanken att dom ska få ligga till sig åtminstonde 5 år.
Det som är i BAS Action idag är jag väldigt öppen för förslag med hur det ska placerar. Tittat på Didner & Gerge fonderna som allternativ, vilka verkar bra. Men förslag mottages tacksamt.
Sen är min tanke att ta en ordentlig summa från mitt sparkonto med fria uttag, för att investera i en tredje fond. Där mottages tips också tacksamt.
Upplägget som jag tänkt är alltså följande, ca 50 % i Carneige Corporate Bond, 17 % x2 i andra fonder med lite högre risk och sista 17 % på ett sparkonto, lättillgängligt för oväntade utgifter, resor och liknande.
Dom två fonderna där jag tänkt placera ca 17 % x2 är i nuläget tänkta att vara något mer kortsiktiga än den stora placeringen på 50 %. Anledning är eventuellt nytt lägenhetsköp i framtiden, om inte min nuvarande har ökat så pass mycket i värde som jag hoppas vid försäljning.