2012-08-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woosa
Jag menar ju självklart i en vanlig portion, säg 200g kött/soja. Då får du i dig mer protein från köttet. Så som jag har uppfattat det är att du blandar torkad soja med vatten och får en "deg" som du sedan steker (liknande rå köttfärs). Då borde även sojafärsen minska i vikt vid tillagning.

Vill du ändå jiddra vidare om portionen storlek. så kanske du bör ha i åtanke att 100 gram sojafärs ligger på 60 kcal. Nötfärsen är alltså 2.5 ggr mer energirik. Portionen bör ju jämföras i energimängd isåfall inte i volym. Samma energimängd från nötfärs (20gram/2.5), gör att du får du endast ut 8gram protein ifrån "lika stor portion" om vi nu utgår ifrån att två "lika stora portioner" innehåller lika mkt energi, vilket känns logiskt för mig. Men du kanske har en annan åsikt om det också?
Citera
2012-08-06, 14:35
Medlem
Tuffluffs avatar
Vill man smaka enkelt har blå band en påse med "veg. köttsås" för strax under 20 kr. Typ vandrarmat.
Citera
2012-08-06, 14:54
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffluff
Vill man smaka enkelt har blå band en påse med "veg. köttsås" för strax under 20 kr. Typ vandrarmat.
Fast det är ju som att be folk att köpa Findus köttfärssås på burk för att smaka på köttfärs.

Jag har aldrig köpt torkad färs, men torkade bitar likväl, och tyckte detta var ett fungerande substitut till kyckling.
Citera
2012-08-07, 16:49
Medlem
CarloMarxs avatar
Jag har regelbundet ätit torkad färs, och finner det fantastiskt.
Ett tips är att tillaga den med utöver egna valfria kryddor( t ex grillkrydda, tacokrydda) man tar matgrädde, lägger till rödvinsvinäger(eventuellt ett vinglas istället) och soja, blir väldigt fantastiskt då.
Citera
2012-08-08, 09:46
Medlem
videofotografens avatar
Nu är jag stor motståndare till s k veg mat. Äter ALDRIG vegetariskt mer än vanlig husmanskost som är vegetarisk typ bruna bönor (med fläsk... fläskflottet ska hällas ner bland bruna bönorna för bästa smak), tunna pannkakor med sylt, raggmunk, stuvad spenat mm. Men ska jag äta köttbullar, hamburgare eller köttfärsbiffar så ska det vara blandfärs eller ren nötfärs. Skulle ALDRIG göra en hamburgare på sojapulver.

Därmed ingen kritik mot vegetarianer. Men smaken är som bekant - delad!

Å andra sidan så dricker jag aldrig läskeblask utan jag dricker nästan enbart 3% mjölk till maten.
Citera
2012-08-10, 23:56
Medlem
Intresserad av hur folk kryddar sojafärsen.

Själv tycker jag att det är assmidigt med torkad sojafärs - men nej, den är inte till för alla maträtter.
Jag brukar göra tacos, lasagne och pasta bolognese (långkok med lite rödvinsvinäger, nom) på sojafärs. "Köttbullar" funkar men har lätt att falla ihop för min del. Ha i massa kryddpeppar i dem. Och så kan man göra köttfärsgulasch!

För alla fattiga studenter som käkar bolognese stup i kvarten är sojafärs verkligen ett bra alternativ som drar ned matkostnaderna Finns att köpa på bl.a. Goodstore (Skånegatan, Stockholm) och välsorterade/stora matvarubutiker. För att dra ned tillagningstiden - strunta i instruktionerna på förpackningen och släng ned färsen direkt i såsen+lite extra vatten om det ska vara i sås eller vatten+kryddor om det ska vara typ tacofärs. Färsen sväller rejält och drar åt sig massa vatten!
Citera
2012-08-11, 00:02
Avslutad
Det är ironiskt hur hjärntvättad den här lågkalorigenerationen är när man läser att folk tar för givet att mindre näring = nyttigare.
Citera
2012-08-11, 09:20
Medlem
bullstolsrundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Det är ironiskt hur hjärntvättad den här lågkalorigenerationen är när man läser att folk tar för givet att mindre näring = nyttigare.

Ja, det är helt sjukt.

OT: äter alltid vegetarisk färs pga vegetarianism. Det blir så jävla mycket godare tacofärs av det också!
Citera
2012-08-11, 09:21
Medlem
Detta var en nyhet för mig

Alltid dissat torkad vegetarisk färs och köpt fryst Quornfärs, kcal-innehållet skiljer sig så grymt mycket nämligen. Och jag är lite lat...
Men inte visste jag att det svällde såpass mycket när man tillagar det, tack för den undersökningen TS! Känns ju som man får mycket mer mat för pengarna i längden.

Någon som kan tipsa om sitt favoritmärke?

Måste nog leta upp min närmsta mataffär och rekognisera i deras utbud
Citera
2013-05-09, 21:51
Medlem
abigors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Hamburgare utan krydda? Har jag aldrig varit med om tror jag.

Råbiff däremot, känner jag inte till om man brukar krydda så du kan ha rätt.

salt, vitpeppar, kapris å dijon-senap (om nån är intresserad så här i framtiden...)
Citera
2014-07-30, 16:54
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
hamburgare och råbiff exempelvis.
Fast normalt är det ju inte direkt samma köttfärs man använder till köttfärssås och råbiff.
Citera
2014-07-30, 21:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fast normalt är det ju inte direkt samma köttfärs man använder till köttfärssås och råbiff.
visst, men jag kan inte komma på en enda rätt där sojafärs skulle vara ett vettigt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in